|
|
|
|---|---|
|
De senaste dagarna har jag märkt att när jag kör i minst 60kmh så hörs ett ljud bak i bilen som låter "whoo whoo whoo whoo" i ganska snabb takt, det låter som att det kommer ifrån vänster bak. ljudet är inte jätte högt men man hör det. Min tanke är att det kanske är hjullagret som börjar bli dåligt. Någon som har en aning om vad det kan vara? tacksam för alla svar! ps. detta gäller en bmw 323i -99 | |
|
Jag har haft liknande ljud som följde hjul varvet. Nu kan jag inte svara på 100% vilket av bromsbeläggen som det gällde pga jag bytte de vanliga beläggen. smorde upp oket. Samtidigt i denna vevan skulle jag byta handbroms beläggen pga den ena hade släppt från själva metall biten. Jag antar det haft med de vanliga klossarna att göra för ena kolven satt som tusan, så jag fick för mig att kanske belägget legat och dansat i glappet som var. Alla fall så slutade ljudet efter renovering och byta av belägg och handbromsbelägg. |
|
|
ok, tack så mkt! Jag ska kolla upp om det är det som är felet! |
|
| Har exakt samma fel på min 320. Vinande ljud i 60kmh typ vänster bakifrån. Tror på hjullager. Men de slutar låta så fort man släpper gasen | |
|
tomtebloss: Okej, kan du beskriva lite mer hur du menar med vinande? Kommer det ett långt konstant tjutande ljud? På min är det inte ett ljust tjutande utan att det mer är som att nåt tar emot men inte på ett helt varv som hjulet snurrar. (vet inte om det va så bra förklarat men iaf) :) Har inte tänkt på om det slutar om jag släpper på gasen, ska testa det imorrn. |
|
| Jaha okej, har har ett konstantvinande ljud runt 60kmh som slutar när man släpper gasen | |
|
Låter det fortare ju fortare du kör? Om ja så gissar jag också på att det kan vara handbromsbackar som har lossnat inuti skivan, det sitter två fästskruvar som håller handbromsbackar på plats men ofta pga rost släpper dom. Det kan du kontrollera genom att lysa med ficklampan bakom bromsskivan och se om du ser den där skruven sticka ut eller ej. För att testa om det är hjullager kan vara bra att köra på en raksträcka i ca 70 och göra långsamma svängningar höger-vänster. Blir ljudet kraftigare vid högersväng då är det vänstra hjullager som är dåligt och tvärtom. |
|
| oki, nä om jag kör snabbare försvinner ljudet | |
|
Om det är ett svagt konstant "mekaniskt" vinande vid en viss lite lägre hastighet som t ex. 60 km/h, brukar det vara diffen. Gör ett oljebyte och byt gärna till den lite tjockare varianten SAE 75W140, som egentligen är avsedd för bilar med diffbroms men fungerar lika bra i bilar utan sådan. Nu kan iofs BMW:s bakaxlar vina lite och det brukar ändå inte innebära något tekniskt problem utan de håller många många tusen mil utan att gå sönder - det är mer ett "kosmetiskt problem" i de fallen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ljudet hörs inte om jag kör saktare än 60, och jag testade att svänga fram och tillbaka när jag låg i 70+ och det hördes inte mer eller mindre från någon sida då heller så det lär ju inte vara hjullagret isåfall? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.