AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.750

BMW-förare i Malmö som kör långsamt och dåligt

Hej,

Måste dela med mig av en annorlunda händelse på väg hem från jobbet idag.

Körde från centralen i Malmö ner mot Ribersborg på en väg med två körfält inne i stan.

Ligger i vänsterfilen och kommer ifatt en ny 1-serie som kör något långsamt. Jag kör då om denna i högerfilen och kör in igen i vänsterfilen. Jag kör lugnt och ansvarsfullt.

När vi längre fram kommer till ett trafikljus kör han upp till höger om mig (nu är det bara en enfilig väg men mycket bred sådan) och stirrar in på mig. Jag hissar ner rutan och frågar vad problemet är. Jag tror nästan att det är något fel på min bil han noterat och ser förmodligen ut som ett frågetecken.

Då svarar han surt att jag ska följa trafiktempot (hans tempo antar jag då). Vet av erfarenhet att diskussioner sällan leder någonstans så svarar bara kort att han säkert kan köra lite snabbare även i en 1-serie. Då tittar han ännu surare på mig och så blir det grönt ljus.

Han hade förmodligen bara en dålig dag så inget ont om honom.

Men nu är det alltså inte bara kriminella och ungdomar med keps som kör BMW utan även de gamla Opel förarna har hittat till märket.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Du vet väl att det är strängligen förbjudet att köra i höger körfält vid 2-filig väg i hela Malmö kommun? (Trafikförordn., Djungelns lag: kap1, §6-7)
TS vad vill du säga?

/Anders
Anders, bara att medias bild inte längre stämmer.

+ att ni gärna får fylla på med annorlunda BMW förare ni stött på.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag brukar passa mig för att generalisera men beteende som jag stör mig på är personer som sick-sackar och kör fort i tät trafik, ofta med en mycket anspråkslös bil som knappt klarar filbytena utan att kränga av däcken från fälgen. Gällande ägare av BMW skulle jag säga att det är en mix av människor precis som för många andra fabrikat.
Det har blivit en mix av folk med BMW pga dom har sånt brett utbud av olika bilar idag jämfört med tidigare då det var uteslutande entusiaster som hade BMW .
+1 Yeddheng!

Tycker snarare det säger en del om det vänliga trafikklimatet i Malmö än någon koppling till ett specifikt märke.

Finns hur många historier som helst att berätta, allt från spottande irakiska taxichaufförer som tycker att just de har företräde när de svänger vänster framför någon som svänger höger eller någon som med helljus och tuta absolut sa köra om mitt i stan på enfilig väg (och tycker du ska försvinna upp i rök) eller klassikern att man inte orkar vänta i kön för att svänga vänster så man kör längst fram (i filen som ska rakt) och sen svänger in och ställer sig halvt mitt i korsningen framför trafikljuset.

Det är definitivt multikulturellt i trafiken också!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Keiser, kom nyligen hem från Sicilien och känner igen en hel del av beteendena, förutom spottandet. Efter en vecka med bil där känns Stockholm och Sverige som världens lugnaste billand. Men Malmö behöver ju inte vara som Stockholm...

Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
USA / SOMALISK INVANDRING Svenskbygden Minneapolis i delstaten Minnesota i USA har under en tid haft stor somalisk invandring som lett till diverse “spännande utmaningar” såsom vågor av mord, gängbildningar, drog-och vapenhandel och skolproblem. Nu visar det sig även ett område i Minneapolis med ett somaliskt shoppingcenter föranlett ytterligare en somalisk berikning, nämligen konstant trafikkaos.

Detta trafikkaos har nyligen lett till att kommunen beslutat neka somaliska affärsägare i området att expandera eftersom kommunen anser att en expansion bara kommer att späda på trafikkaoset i det somaliska område där affärerna ligger, något som grannar till området även uttryckt oro över.

I civilsamhällen råder strikta trafikregler som lägger grunden för att bilister, cyklister och fotgängare på ett civiliserat sätt ska kunna ta sig runt på gator. Det råder även strikta parkeringsregler som påvisar vart bilister får parkera och inte får parkera. Detta är en självklarhet för både amerikaner och svenskar men inte lika självklart för somaliska invandrare eftersom gruppen uppenbarligen har svårigheter att följa dessa lagar och regler.

Somalier i Minneapolis som kör bil till det somaliska shoppingcentret i fråga har uppvisat stora problem med att följa gällande trafikregler genom att konstant parkera där det är parkeringsförbud och parkera så bilen blockerar andra bilar. Detta kan naturligtvis leda till osämja och våldsamheter bland bilister men även till samhällsfara som att utryckningsfordon inte tar sig fram om något inträffar.

Detta konstanta trafikkaos har nu alltså föranlett staden Minneapolis att neka somaliska affärsägare i det somaliska området att expandera eftersom somalierna inte kan följa trafikreglerna. Kommunen anser att en expandering av det somaliska shoppingcentret endast kommer att leda till ytterligare trafikkaos. Kommunen anser även att ökat trafikkaos leder till sänkt livskvalitet för invånarna i området.

Vissa somalier har klagat på beslutet, vilket kan bero på att de kanske inte förstår vikten av trafiksäkerhet. Andra somalier, såsom Farhan Osman som arbetar i shoppingcentret, anser att man måste tänka på trafiksituationen och grannarna innan man expanderar. Han menar att trafikkaoset måste redas ut först.

Utöver den uppenbara bristande förståelsen för trafikregler består problemet även i att somalier från andra delar av Minneapolis parkerar vid shoppingcentret en hel dag för att titta på fotboll och därigenom blockerar parkeringsplatser för andra somalier som åker dit för att shoppa. Man kan i sammanhanget notera att dessa somalier inte arbetar utan uppenbarligen har tid att sitta och titta på fotboll hela dagarna, något som kan vara ett tecken på utbredd arbetslöshet inom den somaliska gruppen i Minneapolis.

I USA är det mycket ovanligt att affärsägare blir nekade att expandera sina företag eftersom USA vill se företag växa, vilket leder till fler arbetstillfällen, lägre arbetslöshet och ökade skatteintäkter, speciellt inom en grupp där det redan råder hög arbetslöshet. Att somalierna i Minneapolis trots detta nekas företagsexpansion kan därför ses som ett kvitto på att problemet med att somalierna i området inte följer trafikreglerna i staden är allvarligt. Det är dessutom ytterligare ett bevis på hur svårt denna grupp har att integrera sig i civilsamhället och följa dess lagar och regler.

Minneapolis är som många känner till en gammal svenskbygd. Det finns dock ingen information om att svenska invandrare i Minneapolis skulle ha skapat liknande trafikkaos intill svenska affärer såsom IKEA eller H&M. En anledning till det kan vara att en viktig del av den svenska kulturen utgörs av respekt för lagar och regler, även i trafiken.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Info. Kommer från: Länk
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Jag tror inte trafiken var lika tät på den tiden som större delen av den svenska invandringen skedde. Än mindre var väl IKEA eller H&M påtänkt.
Frågor kring översättningen ( eller är det tolkningen) gör att jag rekommenderar alla att faktiskt läsa länkade artikeln och själva tänka.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@Daniel.F: Det du skriver stämmer ju inte alls överens med artikeln.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Tror att DanielF läste artikeln med SD-glasögon!

Och vad har ett shoppingcenter i Minneapolis, USA, med Sverige och förare i Malmö gemensamt?

Snacka om OT!

Mvh/ Niclas
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Problemet med skolan är att dom lär barnen läsa men aldrig att ifrågasätta vad dom har läst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.