|
|
|
|---|---|
|
Har ju haft lite problem med att min 520i går lite (bara lite för varm) dvs passerar det sista vita strecket på tempmätaren (ni e12 gurus vet vilket streck jag menar). Så ska det inte vara !!! Har bytt massor tex vattenpump thermostat rensat kylsystemet sett till att kylaren är fräch osv. Vet att tempmätaren visar relativt rätt. Hade nästan nu bestämt att lyfta toppen för att kolla om något hänt med topplockspackning eller spricka i toppen osv. Men fick för mej att jag skulle kika på ventilspelen först. Jisses vilken chock jag fick när jag började med det! Vissa av ventilerna 3 st av avgasventilerna hade ingen kännbart spel alls !!!!! Och alla resterande ventiler hade alldeles för litet spel (knappt 0,05) !!!!! Ventilspelet på denna skall ju vara 0,15-0,20 mm !!!!!!! Hur i hela friden kan bilen ens ha fungerat ???? Jag har hela tiden tyckt att den varit lite väl trött för att ha 125 hk. Speciellt efter att jag ett kort tag hade en 518i med 102 hk som var mkt piggare !! Det var då jag började tänka på ventilerna.... Då till nästa tanke kan det kanske vara därför den gått varm med tro ???? Billy aka Fantômas | |
|
Kör du med blyersättningsmedel i bensinen? Med min 3.0S från 1972 blev det likadant när jag gjorde som BMW rekommenderade mig (runt 1994 när blyet försvann ur bensinen) att bara hälla i blyersättning var 3e-4e tankning och i övrigt köra "oblyat". Det funkade i runt 3000 mil och sedan började ventilspelet på avgasventilerna minska i rask takt. Jag ställde upp spelet och efter ett kort tag var spelet borta igen. Inte förrän jag hällde i blyersättning vid varje tankning försvann problemet. Efter det körde jag 30.000 mil ytterligare med bilen utan problem med ventilspelet. Fast jag hällde förstås i blyersättning vid varje tankning i fortsättningen. Per L |
|
|
Japp. Vet ej dock om tidigare ägaren gjorde det.. Men då frågan är om man nu kört som jag gjort nu med nästan inga spel alls, går motorn varm då ? Kan jag ha hittat det felet nu tro ? Eller blir bara bilen trött ? Billy aka Fantômas |
|
|
Tycker det låter som du har sen tändning då blir den trött och varm. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Tändningen står rätt. Billy aka Fantômas |
|
|
Det blir ju väldigt varmt just vid själva ventilen om den inte stänger riktigt speciellt på avgas,och iofrs kan det göra att tempen på kylvattnet ökar något. Tar för givet att du kollat spel rätt,, Hur ser förbränningen ut Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Du menar hur mkt den drar eller ? Ca 1 liter milen Detta var första gången jag kollade ventilspelet på den. Billy aka Fantômas |
|
|
Kolla tändstiften, porslinet ska vara "gyllenbrunt". vitt porslin är tecken på Att den går snålt och varmt. Sätt tändningen så tidigt du kan. Dvs vrid fram o provkör vrid tills den spikar och backa tillbaka till sista ställe den inte spikar. Mvh Jonas B |
|
|
Bilen har nya stift i och de gamla såg bra ut. Har testat massor av varianter ang tändningen. Nu står den rätt. Inga spikningar osv. Jaja blir väl ändå ett topplyft i framtiden då jag ska byta kam men ville mest ha ett svar på frågan ang ventilspelet. Hur i helskotta har bilen ändå kunnat gå "bra" trots nästan inget spel ? Jag tycker den borde gå mkt sämre än vad den gjort Billy aka Fantômas |
|
|
Bilen har nya stift i och de gamla såg bra ut. Har testat massor av varianter ang tändningen. Nu står den rätt. Inga spikningar osv. Jaja blir väl ändå ett topplyft i framtiden då jag ska byta kam men ville mest ha ett svar på frågan ang ventilspelet. Hur i helskotta har bilen ändå kunnat gå "bra" trots nästan inget spel ? Jag tycker den borde gå mkt sämre än vad den gjort Billy aka Fantômas |
|
|
Hoppas bara att ventilerna inte bränt som de lätt kan göra med för lite avstånd. Brukar även hälla i lite tvåtaktsolja då o då för att bensinpump o spridare inte ska fara illa med den blyfria bensin vi kör på idag. Mvh Jonas B |
|
|
Hur vet man om dom bränt då? Billy aka Fantômas |
|
|
Då sjunker kompressionstrycket. Och gör man inget åt ventilspelet omgående så bränns ventilerna så mycket att de måste bytas ut. Här ovan beskriver vad som hände med min 3.0S på 90-talet. Kompressionstrycket på ett par cylindrar hade sjunkit ett par kg/cm2 men steg igen när jag ökade ventilspelt och hällde i blyersättningsmedel. Sådan tur skall man nog inte räkna med att man har. Det vanliga är nog att man får slipa in ventilerna. Per L |
|
|
Oj undrar då hur mina är... Jaja ska testa med en justering först och se... Det sur ut som om toppen varit lyft en gång tidigare (har inga kvitton på det) för vissa av vipparmarna har markering med typ tuschpenna ser det ut som. Det lär väl inte va original. Billy aka Fantômas |
|
|
Har nu justerat ventilerna lade dom på 0,20 mm.. Konstigt nog så låter den bättre nu om motorn samt går lite bättre på tomgång. Var även inne och besiktigade den idag UA :) Billy aka Fantômas |
|
|
Dock visar den fortfarande tendenser att vilja öka i motortemp ju fortare jag kör men även det är bättre nu. Så ska börja köpa på mej vipparmar och allt annat som behövs för att lyfta toppen och kika på om det kan vara något fel.. Iofs så är det väl ingen dum ide att göra ett komptest innan.... Funkar biltemas saker till det ? Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.