|
|
|
|---|---|
|
Efter bilsemestern på knappt 600 mil så sitter x antal insekter kvar i fronten. Har testat flertalet insektsborttagningsmedel utan någon större framgång. Testat med varm blöt handduk, högtryckstvätt och prickbort men lik förbenat sitter de kvar. Rubbing eller cleaner? Bilen är diamantsvart f31. /Håkan | |
|
Sonax Power Wash, den svarta flaskan, det är kallavfettning och insekterna bara glider bort. Använd vårt svamp och spruta medlet på huven och arbete i cirklar några minuter och sen högtryckspola. |
|
|
Autosmart G101 fungerar också klockrent. Och då behöver man inte ens högtryckstvätt. |
|
|
Låter som att de suttit för länge och "bränts" fast i lacken. Tror dessvärre inte på något medel utan snarare kraftig polering/rubbing. |
|
| Mina insekter satt fast i 2 veckor och Sonax Power Wash fungerade bra utan större arbete egentligen.... | |
|
Nja, Sonax Power Wash är inte en kallavfettning. Kallavfettning är petroleumbaserad och används för att lösa upp fläckar av tjära, asfalt och liknande. Power Wash är ett alkaliskt avfettningsmedel – enligt Sonax själva – vilket är just vad som krävs för att lösa upp före detta levande väsen i form av t.ex. flugor. Insektsrengöringsmedel av olika slag är även det alkaliska avfettningsmedel fanns i annan – dyrare – förpackning. Att blötlägga utsatta delar i diskmedel en stund kan också fungera bra. Tänk så effektivt det är på att lösa upp matrester på köksporslinet. Ja, det finns en koppling flugor vs. mat… Problemet här kan vara att det gått för lång tid så att flugresterna har hunnit ”bränna” fast på lacken, en process som accelererar i värmen av starkt solljus. Då går det ev. inte att lösa upp flugorna längre utan mekanisk nötning, dvs. rubbning, får tillämpas. |
|
| Tips på medel till rubbingen? Enda bil jag har rubbat är svärmors kompaktbenz från 1976 med typ 3mm plåt och en lacktjocklek på samma. Det känns ju knappast som det kommer bli samma förutsättningar med F31:an.. ;p | |
|
Jag använder lackrengöring, köpt på OKQ8 för 60 kr. Fungerar utmärkt. På med lite kräm på en polertrasa och "gnugga" lätt fram och tillbaka. Sedan torka av med trasa utan kräm. Borta. Använder samma medel för att ta bort asfaltsprickarna och fungerar lika bra där också! |
|
|
Turtle Insect Remover, den där gula flaskan för typ 80kr på OK. Absolut bäst tycker jag :-) Spreja på fronten med bilen i skuggan, vänta någon minut, ta en lätt fuktad tvättsvamp och rör om några minuter. Sedan är det bara att tvätta som vanligt och allt kladd är borta :-) Har testat en hel del andra insektsborttagare, dom flesta är totalt värdelösa :-( |
|
|
Rubbing är som sagt ett väldigt grovt polermedel och lämnar en matt yta...(iofs finns rubbing i olika grovlekar på slipmedlet men generellt är rubbing väldigt aggressivt). Det bör man undvika så långt det är möjligt och bara använda då det är absolut nödvändigt, då det slipar bort onödigt mycket av lacken! OM man måste polera bort inbrända flugor, brukar det räcka med ett vax som har milt polermedel i sig. Jag har dock nästan alltid fått bort insekter med insektsrengöring eller miljöavfettning som är mycket bättre på att lösa organisk smuts än kallavfettning. Kallavfettning är dock mycket bättre på att lösa asfaltsfläckar - den gamla kemigrundregeln från grundskolan "Lika löser lika!" gäller fortfarande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När olika tvättmedel inte hjälper för mig mot tex insektsrester,tjära och flygrost brukar jag använda claybar Jag använder leran på blöt bil vid tvätt (enklare att spola av vätskan som ska användas än att torka bort på torr bil) Leran tar bort det mesta utan att skada lacken. Prova det och polera lite sen på torr bil. Om inte det hjälper så har det bränt in i klarlacken. Länk Biltema har också liknande produkt, dock har jag aldrig testat den. Generellt så tycker jag bäst om lahegas produkter eftersom jag jobbat med dem som rekonditionerare. |
|
| Turtle Insect Remover + Sonax insektssvamp klart bäst.. | |
|
Körde en runda till med Turtle insect removal där jag sprayade rikligt och gick på med svamp samt tvättade av bilen och upprepade samma med insect removal igen. Flertalet satt kvar ändå varpå jag använde Sonax polish och för vissa fläckar tog jag sonax rubbing med lyckat resultat. Stängde sedan med fireglaze. Är dock förvånad att insekterna satt så hårt. Var på vägarna i 18 dagar och avverkade 561 mil. Har dock vid varje tankning eller stopp för att rengöra vindruta även rengjort front, om än provisoriskt. Gissar att klarlacken är väääldigt tunn. / Håkan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.