AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.326

BMW F11 520D -Rycking gång vid ca 1800 varv vid svagt uppför.

BM
1
BMW520D-M
520D Touring -11
Hej!

Precis köpt en 520D -11 som fungerar väldigt bra förutom en störande sak som jag märkte vid en långkörning jag gjorde nyss.

vid ca 1700-1900 varv i ca 90-100km/h och svagt uppför så börjar bilen att små rycka, inte mycket men väl kännbart.

Har kollat på nätet och hittat andra som har haft exakt samma symptom där det visat sig vara fel från BMW i mjukvaran och när BMW uppdaterat motorstyrning för dessa individer så försvann problemet och bilen gick helt klanderfritt.

Har precis ringt BMW för att kolla läget då för mig är det ett fabrikations fel som bör åtgärdas gratis. Givetvis under förutsättning att det är samma fel som de andra individerna haft. Men fick svaret att garantin gått ut och att vill man uppdatera motorstyrningen kostar det 2500kr plus en felsöknings avgift på 1500kr oavsett om bilen kom sådan från fabriken. VA?

Är det bara jag som kan tycka att en fullständig uppdatering borde ingå vid en service hos en märkesverkstad!? Än mindre när det visar sig vara ett fabrikations fel!? (Bilen har stämplar från samma märkesverkstad från start)

Kan man uppdatera motorstyrningen själv? eller finns det ställen som utför detta till en mer rimlig kostnad? eller skall man ta BMW vid hornen och få dem att göra det gratis?

He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Testa Mechanum istället för Bilia group, de har bra kundservice de gånger jag varit där
T-
82
T-pwr
520d f10 -12
900 Aero -88
Jag har för mig att jag fick ett pris på 1500:- för uppdatering av bilen nere i Halmstad.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.