|
|
|
|---|---|
|
Provkörde en BMW 530ia LCI (med N53) idag. Den gick utan anmärkning, jämnt och fint på tomgång utan missljud och svarade piggt och raskt på gas samt varvade villigt. Den gick helt ok enligt mig. Bilen hade enormt sotiga avgaspipor, typ 70-tals dieselmerca, och hade synlig svartrök vid tomgång. Den gav också en rejäl svartpuff och bensinlukt när motorn startades. Bilen var varmkörd vid detta tillfälle och nyservad utan felkoder. Det skulle vara intressant att få lite idéer om vad som kan orsaka denna svartrök och sotet i avgasrören. Uppenbarligen får den för mycket bensin men vad kan vara orsaken? Typiska problem för N53? //Göran | |
|
Har med sett detta då det numer är omvända världen....... Min E60diesel-08 har helt rena pipor medan samma bil med bensinmotor har helsvarta pipor "a la 70-tals merca". Inget ovanligt vad jag har sett. Mvh Jonas B. |
|
|
Tycker detta låter som problem med någon injektor. Kontrollera att motorn går jämt även vid kallstart och "halvt" driftvarm motor. |
|
|
Hej Lite sot har jag alltid haft på mina bensinare när jag tvättat dom så de är normalt,svartrykning är dock inte normal och brukar vara ett resultat utav läckage på insugsidan. Kolla insugsbälgen och anslutningarna runt den,dom kanske missat att sätta fast någon anslutning alt fått ngt på sniskan vilket medfört läckage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.