AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.807

x5a eller xc90

po
3
porslindocka
523i touring -06
Har för nuvarande en 523 -06a och sedan tredje barnet kom till världen har den blivit väldigt liten. Karln tittar på volvos xc90 med argument att de är billigare... jag röstar på x5an. Behöver mot argument annat än att den är snyggare ocj roligare

/mother in need ;)
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej, främst och främst ska du veta att du är i ett BMW forum så till 7o procent kommer vara till BMWs fördel.

Men vilken årsmodell är det vi pratar om? Jag känner en som köpte en ny XC90 14 D5 awd som har stått i hamnen och väntat. Den har en massa riktigt otrevliga problem bland annat listerna till takluckan har börjat läcka in vatten. Samt en massa småproblem.

Men ta X5an den är både snyggare, modernare samt pålitligare anser jag. XC90 har ju en väldans mpnga år på nacken, och det kommer en helt ny XC90 inom kort så låt ej dumsnålheten ta över enbart för att den är billigare vid inköp, Den kanske är dyrare att äga, bränslekostnader osv.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
po
3
porslindocka
523i touring -06
Kanske ska förtydliga.. jag anser alltså x5an vara den bättre.. jag behöver argument för att övertyga sambon :D

Det handlar om årsmodell 06/07 och i samma prisklass på x5an hamnar man på årsmodell 05/04.. vilket iofs är ett nedköp från nuvarande bil, då den inte kommer att ha alla fona finesser. . Men på andra sidan har volvon typ noll finesser :p
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den årsmodellen av X5 är inte större än den du har invändigt. Meningslöst byte om du är ute efter en bil med större innerutrymme.

-------
//Lövet
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Okej hur tycker ni det att de blir trångt? Vi har en f11 som vi bilade ner till Tyskland med och jag är 14, mina bröder är 11 samt 8 plus farsan o morsan och vi upplevde det ej trångt. Men såklart om ni har barnstol så blir det skillnad.

Varför inte satsa på en V70 09,-10? Stor o bra. Och senan när ungarna växt köpa en beg x5 -12?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
po
3
porslindocka
523i touring -06
Den är gudars trång i baksätet med bilbarnstolar och väldigt skålade säten, x5an har ett plant säte. Det som talar för xc90n är att man kan få den 7sitsig och det är ju smidigt om man ska ta me en polare eller dylikt :)

Klart att en v70 fixar problemet med skålade sätet också men det hörde inte till frågan :p
Vi fick vår trea precis och var också inne på en X5 men valde en XC90 -13. Men det berodde mer på att X5 med 7 sits är sällsynta. Även om jag gillar BMW så är detta så nära den ultimata familjebilen man kan komma, trots att den är gammal.

Argumenten för BMW är att styrning och körkänslan är lite bättre om vi nu snackar 06-07. På alla andra punkter är Volvon faktiskt bättre, inkl driftskostnader. Lycka till att hitta en helförsäkring på 3700kr till en X5 som jag har på Volvon :-P

7-sits är fantastiskt skönt med 3 barn och förebygger en massa strul och konflikter inom familjen :-) det hade jag rekommenderat oavsett om det blir Volvo eller BMW.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

I TS sits hade jag lyft blicken från både X5 och XC90, finns så många andra bilar som levererar mer. Skulle inte vilja kalla XC90 7-sits då det är två nödsäten.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Volvo är tråkig gubbil, vill sambon åka omkring i det?
Robert Lundberg: så länge det inte är fullvuxna personer på 185cm så funkar de sista sätena fint i XC90. Våra åttaåringar har gott om plats och det med bakvänd barnstol framför. Man kan justera baksätets benutrymme på både X5 och XC90 vilket är smart - men som alltid så skall man testa innan man bestämmer sig.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Håller med Robert L. Om utrymmet är högt prioriterat, skippa både X5 och XC90. Satsa på VW Sharan, Ford S-Max eller dyl.

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.