AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.666

Kvalitet på verkstadsjobb. Skratta, gråta eller bara ge upp?

Som några av er antagligen tidigare har förstått, är jag minst sagt sagt skeptisk till bilverkstäders vilja och/eller förmåga. Här är min senaste ”pinne i brasan”:
Efter ett väldigt onödigt besök i en mur hade jag inget annat val än att lämna in bilen för lackering. Inget direkt plåtjobb, men en repa längs m e m hela högersidan krävde åtminstone mer än vad jag själv kan åstadkomma.
Resten av historien följer här. Namn är strukna, det finns ingen anledning att hänga ut någon enskild, varken firma eller person. Det är bara så djäkla deprimerande.

I mellantiden, mellan mitt brev och det semesterförsenade svaret, hade Svenska Dagbladet en artikel om hur en organisation – minns inte namnet - ägd av de fyra stora försäkringsbolagen, sätter ”godkända” tider och kostnader för m e m alla typskador av karosserikaraktär på varje bilmodell. Ett maktens övergrepp, ser jag det som, värt en egen diskussion. I artikeln citerades en namngiven plåtslagare och några anonyma. I klartext sa alla, att fusk var en förutsättning för att plåtslagaren skulle få en någorlunda lön. Och för företagets lönsamhet, kan man förmoda.
Har mitt ”fall” en sådan bakgrund? Fast det handlar egentligen inte om fusk, bara om okunnigt klanteri.

Först mitt brev till till den aktuella BMW-auktoriserade verkstaden:
”Lackeringsuppdrag bil XXX. Synpunkter.
Länsförsäkringar föreslog firma X, men då jag poängterade, att jag inte ville ha tillbaka bilen med diverse elektronikfel eller varningsmeddelanden, rekommenderade kundmottagaren mig till er. Sagt och gjort. Er kundmottagare fick samma budskap av mig och gjorde därför (?) en noggrann, protokollerad ingångskontroll. Inga fel noterades.
Men när jag hämtade ut bilen, sa den då i tjänst varande kundmottagaren: ”Du vet att airbaglampan lyser, va?”. Givetvis gick jag i taket. Då jag kom tillbaka efter en halvtimme, hade lampan släckts (”batteri-reset”, men det tvivlar jag på). Istället fungerade inte handtagsbelysningen på någon av dörrarna. Efter en stunds sökande hoppade plötsligt belysningen igång, varför vet ingen. Jag åkte hem men skulle återkomma senare för att få en list monterad.
Under tiden slocknade handtagsbelysningen på höger bakdörr (den lackerade sidan). När jag påpekade detta vid återbesöket, fick ni igång belysningen utan att själva veta riktigt hur. Men den har fungerat sedan dess.
Istället började samma dörrs el-lås att bråka. Varken låste eller låste upp, lite varierande. Då hade det gått ett tag, så jag brydde mig inte om att gräla med er, som väl bara skulle neka till att ha med detta att göra. Fast det har ni nog.
Idag fungerar låset normalt, men jag litar inte på självläkning i sådana här fall.
Så kom droppen. I sommarens allt intensivare värme blev det aktuellt att dra för de inbyggda solskyddsgardinerna. Och vad ser jag då? Jo, när ni återmonterat dörrsidan på den aktuella dörren (HB), har ni glömt att dra fram gardinens handtag! Åtminstone hoppas jag att gardinen sitter kvar under klädseln. Men i skrivande stund erinrar jag mig att gardinen måste demonteras, åtminstone en tillhörande skruv lossas i samband med borttagning av klädseln. Har ni kanske glömt totalt att återmontera gardinen!? Eftersom jag inte vill riskera mer av er verkstads ”ett steg framåt och två bakåt”, tänker jag själv demontera dörrsidan och, i fall av saknad gardin, återkomma till er.
Detta brev var egentligen tänkt som ett påpekande om darrigt arbete av det som skall vara en auktoriserad BMW-reparatör, men nu plötsligt blev det dessutom en potentiell reklamation.
Jag beklagar oss båda.
Lackjobbet var i alla fall snyggt! Men det gjorde väl firma X? ”

Så kom svaret:
”Hej Lennart,

Vi förstår er frustration och kan inte göra annat än att beklaga för det som inträffat. Vi jobbar självklart ständigt med förbättra oss, inte minst kvalitétsmässigt, men bilbranschen är tyvärr utsatt för extremt hård konkurrens vilket gör att det är en väldigt svår balansgång mellan att hålla hög kvalitét och samtidigt få lönsamhet nog för att kunna invenstera för framtiden.
Har ni fortsatt problem ber vi er att höra av er till oss så att vi kan hjälpa er att åtgärda dessa.

Med vänlig hälsning, osv”

Jag testade svaret på två söner med BMW. Första reaktionen blev:
”Ha ha ha ...
Jag de vinner då f-n inga lojalitetstävlingar de där bilverkstäderna.
Då måste jag säga att BMW:s i X-stad reaktion på min feedback var bra mycket bättre. Inte för att kompensationen de gav var så där superbra, men de insåg iaf att de gjort fel.
Här skyller de på att de måste tjäna pengar så vissa saker blir inte så bra, "live with it", typ.
Jag hade då inte åkt dit med bilen igen ...”

Den andra:
” Pinsam och ytterst märklig ursäkt från …. Trodde inte de hade en separat verkmästare för plåtverkstaden, men det verkar så. Synd, för deras plåtverkstad har jag mer till övers för än [annan märkesverkstad]. Men fyra fel på tillbakalämnad bil slår å andra sidan mina tidigare rekord hos just [annan märkesverkstad].

Vi får åka karavan till Karlstad nästa gång. Hoppas nu bara att dom är så vettiga som jag har hört... :)”

/Lennart
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm

Det finns inte en enda lackerare i Sverige som går plus på försäkringsbolagens arvoden tyvärr, om de inte ska göra fuskjobb.

Har en god bekant som är lackerare som har en otrolig yrkesheder, men tyvärr pensionär och gör bara enstaka customjobb.
Han berättade att var gång han fick in ett försäkringsärende så blev han tvungen att bjuda på X antal timmar för att slutresultatet skulle vara till belåtenhet, för hans egna yrkesheder och mot kund.

Större verkstäder fungerar det annorlunda, där finns det inte ett X antal timmar över för att slutresultatet ska bli klanderfritt tyvärr.

Så mitt råd är att åka till en mindre, men välrenommerad firma som är Auktoriserad av ditt försäkringsbolag som du åker till innan du lämnar bilen och pratar med dom så du får en bra kontakt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.