|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ljudet - man ryser av välbehag! Minst lika skönt avdrag som pådrag. mvh/ Anders |
|
|
Vad är det gjort med den? Vad sitter på avgas sidan? |
|
|
Motorn byggd delvis av Lennart Köhler med delar från VAC Motorsports, såsom smidd vev inkl race lager, kammar, ventiler , lyftare, portad och planad topp , kolvar , walbro pump , ARP , Avgassystemet är custombyggt. Mappning CSL chassi VAC bakvagnsförstärkning Delrinbussningar Customfjädring Ställbara krängare Millway alu Topplagring Allt är byggt för att behålla org utseende så långt det gått. |
|
|
Lättat svänghjul , sachs race koppling 4.10 slutväxel Mappad DME SMG inkl varvmatchad. |
|
|
Imponerande :) Vågar inte ens tänka mig hur mycket cash du investerat på bilen ...:) Borde väl finnas potential att trolla fram ännu mera pollar ? :) Typ csl kolfiber insug ?? :) |
|
|
Det har kostat Xxx.xxxx :- vågar inte tänka på det, så den får gå med i testamentet;) Ja motorn är ganska maxad, men några till hk går med finjustering samt ännu vassare kammar såklart, men slitaget blir lidande med så höga varv. Men 413hk+ på hjulen med macksoppa räcker långt, då den är så otroligt rapp och vass som den är. Har även en dunk 104 oktanig Aspen som står och vilar i garaget som jag kör med ihop med den värsta mappfilen. CSL kolfiberinsug är något jag har funderat på och skulle ge lite till, men gensvaret som är nu kommer inte kunna bli snabbare, utan endast några ponnys till pga av lite jämnare fördelning av luften. |
|
|
Riktigt vasst ljud, härligt! Fler klipp! :) Roligt med en unik bil som väl kommer bli ännu mer av en raritet med tanke på all överladdning nu för tiden. |
|
| 413 på hjulen? Betyder ju runt 470-480 på vevaxeln. Hur länge beräknas motorn kunna gå (timmar eller "normalmil") innan den bör få en översyn/kontroll? | |
| Är den strokad? Eller fortfarande 3.2? | |
| Hur många hk har en original E46 M3 på veven ? | |
|
Har 6 st olika mappfiler som jag kör på. Så man kan säga att effekten ligger på 370-380hk på hjulen med de snällare mappfiöerna, men med värsta filen gick det att pressa upp den till 413hk på hjulen med 453 hk i motorn , räknat på 9% förlust, men kan självklart skilja sig beroende på räknad effektförlust samt dynamometer. Men det är inga 500 hk lr dyl, utan max 450hk och ca 25% i ökning mot org. Detta är också vad VAC själva uppger att specen ska ge. En org S54 EU spec ligger på ca 290-300hk+ och ca 320-330 hk med helsystem extraktor insug och mapp på hjulen. Den är strokad till 3500cc. Ca 25 drifttimmar innan första check av vevlagrena. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
25 timmar, jisses. Gäller att degen trillar in varje månad. :D |
| Helt jävla underbart ljud. Skönt att det finns folk som väljer sugtrimma istället för att förstöra en M3a med en turbo. Riktigt grymt. | |
| Som nybliven M3 ägare satt jag och sökte på gamla trådar och hittade denna på nytt. Lever projektet fortfarande? :) | |
|
@mattemattee Projektet är genomfört och avslutat för ett par år sedan, men bilen finns kvar i min ägo. Den körs dock väldigt sällan tyvärr i brist av tid tyvärr, och står mest och vilar upp sig i ett garage, och får nya vätskor , gummipackningar / slangar mm skötsel och omvårdnad med jämna mellanrum. |
|
| Kul att du har kvar den. Väldigt unikt projekt :) | |
| Mycket grymt bygge | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.