AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.212

320d E46 -03 ryker svart.

Ma
6
MaBo
320d Touring -03
Hej!

Har en e46 320 d som har gått 30" mil och går kanon! Jag är mycket nöjd den!

Men den har ett problem: om man belastar den hårt så svartryker den rejält. Om jag t.ex. gör en omkörning och accelererar från 70 till 90 km/h på 4an så lägger den rökmoln i klass med en 70-tals diesel Merca med påställd pump.

Förbrukning mätt mellan tankningar är 0,65 (mest landsväg) vilket jag antar är ok. Dock så visar färddatorn konstant 20 cl för lite - 0,45 istället för faktiska 0,65 och det är ju lite märkligt.

Luftfiltret byttes i samband med service för 800 mil sedan så det kan inte vara det som är igensatt.

Finns det något "generalfel" på dessa n47 motorer som kan orsaka svartrök? Har funderat på om det kan vara luftmassemätaren men har inte fått någon felkod på den.

Tacksam för tips på vad som kan vara problemet.

/Martin
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Laddluftläkage skulle jag tro. Slang som klivit av eller (troligare) spruckit. Möjligen sprucken ic, men mindre troligt om du inte kört på något.
Jag har haft samma symtom på min 330xd och det var slangen mellan turbon och ic dom hade spruckit, fick in 2 fingrar. Beställde univeral silikonslang från do88.se. Billigare än original och snabb leverans.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Transocean
Öhhh, det sitter en fulbox på den, det är därför den går kanon och röker som satan.
Transocean
Ryker menar jag :-)
Ca
20
Carl Skandal
BMW 320d -03
Gör rent EGR-ventilen och MAP-sensorn. Enkelt jobb.

När du ändå är där och rotar så ta bort det dom kallar "swirl flaps" så slipper du motorras. Jag vet...
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
Fan jag har exakt samma problem :/ var ska man leta om det sitter nån box som skrämmer upp motorn?
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Leta vid sensorn på railen. Fulboxen sitter inkopplad mellan sensorn och kontakten på original kabelhärva. Mot torpeden, lagom trångt. Följ kabeln så hittar du boxen. Men för att koppla bort den sätter du bara original kontakt direkt på sensorn.

För att komma åt mapsensorn får man riva insuget. Helt enkelt är det inte tycker jag. Egr däremot är enkel att ta lös och rengöra.

Mina erfarenheter är från M57, men den är ju nåra släkt med M47.

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
är det stor operation att ta bort swirlflaps
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Nej, inte med tanke på hur värt det är att missa risken för att tappa skiten. Jag har bara demonterat dem på en e39 m57. Motorrummet är ju lite mindre på e46 men riva loss insuget är en baggis!
Ma
6
MaBo
320d Touring -03
Tack för bra svar!

Jag tror inte att det sitter någon fulbox på den efter som vi har haft den inom släkten sedan den var 3 år. Men det kan ju förstås ha moterats innan.
Ska kolla över slangar ,IC och EGR och ev. fulbox i helgen. Återkommer med rapport...

Läskigt med ”swirl-flapsen” ! ska ta bort dem så fort som möjligt. Har sett att det finns div konverteringskitt att köpa från England men det borde ju räcka med att med att plocka bort själva ”flapen” och skruvarna som håller den och sedan montera ihop igen? Vet ni om man behöver byta packningar om man river insuget?

/Martin
Ca
20
Carl Skandal
BMW 320d -03
Det blir ett hål som axeln har suttit i när du tar bort flapsen. Gänga det hålet med M5 eller M6 och skruva i en skruv. Det är plast så skruven biter bra. Vill du vara säker så lägg något lim eller gänglåsning. Skruva i skruven "utifrån", alltså så att huvudet EJ är in emot insugskanalen. Om skruven vibrerar loss så åker den i alla fall inte ner i motorn. Använd ingen mutter. Packningen ska du inte behöva byta. Det finns en hel del videos på Youtube där dom visar alla steg.
Ma
6
MaBo
320d Touring -03
Funderar på om det går att återmontera axel utan flapsen, ser ut som att det borde funka om man tittar på bilder. Annars får det bli skruv och gänglåsning.

/Martin
Ca
20
Carl Skandal
BMW 320d -03
Det går, men jag tycker nog att du ska ta bort axeln. Det var en bit av axeln som hade gått av på min. Pga det ramlade hela spjället ner i ventilen. Fick upp spjället och det satt fortfarande fast med skruvarna i axeln. Den biten på 5 mm som gick av är borta.
Ma
6
MaBo
320d Touring -03
Här kommer en liten rapport:

Plockade bort egr-ventilen - den var totalt igensotad.

Länk

Efter rengöring med bromsrengöring såg den helt ok ut och jag kunde konstatera att den funkade genom att suga i den ingående vakumslangen

Länk

Även själva insuget fullt av sot. Jag kunde skaka loss stora sotflagor. Jag har aldrig sett något liknande i någon annan motor och jag kan tänka mig att sotflagor som ramlar längre ner i insuget kan orsaka brända ventiler eller trasiga swirlflaps...

MAP-sensorn som sitter i bakkant av insuget var täckt med minst 1 cm sotlager, så den kan inte ha fungerat på länge. Jag gjorde ren MAP-sensorn med bromsrengöring och tvättade insuget invändigt med högtrycktvätt och avfettning.

Mina swirllflaps var som tur var hela men jag monterade bort dom för säkerhets skull.

Lossade på flapsen och sågade av axeln med en sticksåg.

Länk

m5 bultar passade perfekt i hålet som axeln lämnade.

Länk

Bultarna satt bra men för säkerhets skull säkrade jag dem med lite glasfiberspackel.(Locktight hadde såklart varit bättre men jag hittate inte tuben :)

Länk

Gjorde även ren luftmassemätaren som var oljig invändigt.

Länk

Resultat:

Bilen går bättre än innan! Drar bättre på låga varv och är inte lika lätt att få motorstopp med. Antagligen hänger det ihop med rengjord MAP och LLM.

Men... den är inte rökfri. Bättre än innan men den lägger fortfarande svartrök om man kör på lågvarv och stämplar på. Bränsleförbrukningen är fortfarande runt 0,65 och färdatorn visar fortfarande 20 cl för lite(efter nollställning)

/Martin

Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
jag har nu idag gjort rent EGR ialla fall men det verkade inte bli nå bättre. det jag märke var i alla fall om jag ryckte kontakten för LMM så svart röker den som FAAAAN bara man står och gasar stillastående. tyder inte det på att den funkar ialla fall? eller?
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
- F31 320D -14
nu har jag läst av lite felkoder.
3FB1 Air Flow Meter - Signal too Low or Short circuit to B-
va det som visades men vafan ska jag börja någonstans?
byta LMM direkt eller är det något annat som gör att LMM ger felkod?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.