|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Är sedan 5 dagar tillbaka ägare av en, i mina ögon, mycket fin och välskött 328 cabriolet av årsmodell 1997. Dock är det några småsaker som jag funderat på och som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. 1. Bilen har enligt säljaren fullt M-paket och skulle enligt honom i stort sett vara en M3 med 328:ans motor. Stämmer detta eller är det nån som kittat upp den i efterhand? Om det är en orginalgrej, hur vanligt är det? 2. Bilen hackar lite vid jämn gas vid 1300-1400rpm, är detta normalt? 3. På "insugsspjället" precis före "insugsgrenröret" sitter nån form av kontakt som inte har nån kabel kopplad till sig, ska det vara så? Kunde bifoga bild om jag visste hur man gjorde... Tack på förhand! | |
|
Här är en länk till en bild på kontakten jag skrev om... Länk |
|
|
Gratulerar till nyförvärvet! 1. Jag tycker att säljaren tar i överkant, skillnaden mellan en M och en standardmodell med M-paket är större än så men har du en manuell växellåda är det åtminstone samma låda som i en M3 3.0 så likheter går att hitta. Om du istället vänder blicken mot USA var M3 E36 en trimmad 3L version av 325i på 240Hk som gick att få med en automatlåda, okej det var lite större skillnader än så men jag undrar hur skillnaden mellan en M3US automat och en manuell 328i EU upplevs som? Vilken är närmst BMW M´s värdegrund? 2. Nej den motorn skall dra silkeslent. 3. Om jag ser rätt är det gasspjället och kontakten för lägesgivaren, det borde ha suttit en kontakt där. Ta en titt på det här schemat: Länk De har lagt delen på sidan men jag tror att det är nummer två i det schemat, å andra sidan om du tittar på din egen bild så till vänster om spjället över kylslangarna så verkar det ligga en kabel som har petats in under gummibälgen, kan det vara rätt? Så här skall det se ut om jag kommer ihåg rätt från vår bil: Länk Men jag hade varit lite försiktig med att bara koppla in den igen innan du vet om det är rätt kontakt och innan du vet varför någon har dragit ur den, ring föregående ägare och fråga om de gjort något jobb och glömt att koppla in den igen är ett förslag. Lycka till med bilen! //Bjersér |
|
|
Tack för svaret! Hade inte sett kabeln du observerade men den måste ju helt klart höra hemma på kontakten. Varför gör man så tro? Får väl ringa senaste brukaren och höra. Länk Det jag menade med M-paketet var mer hur vanligt det är med så omfattande M-utrustning, typ ratt, lister,instegslister, fälgar, frontspoiler osv.. T |
|
| Fullt M-paket inkl M-speglar är ovanligt (från fabrik). Du kan ta reda på hur din bil såg ut den dag den lämnade fabriken via ditt chassienr (7 sista) och Länk | |
| Fullt M-paket inkl M-speglar är ovanligt (från fabrik). Du kan ta reda på hur din bil såg ut den dag den lämnade fabriken via ditt chassienr (7 sista) och Länk | |
|
Okej, kul! Tack för det! |
|
| Som sagt kolla upp hur den såg ut från fabrik, Det är rätt vanligt att M-kofångare mm eftermonteras. M-speglar är dock ovanligare. Jag skulle inte bli förvånad om du har en hel del eftermonterade prylar...M3 instegslister från fabrik borde ha gått via Individual, har du sådana lär det var eftermonterat av någon föregående ägare... | |
|
Verkar vara M-paket samt exklusive-paket, vad innehåller det? Länk |
|
|
Kollade med tidigare ägare, en man i 60+ åldern och han påstår att han aldrig grejat nåt med motorn under de 3 åren han ägt bilen. Ska man våga koppla in sladden? Det är ju knappast nån som glömt sätta dit den då den var isolerad med tejp. |
|
|
Jag har bara sökt och vet egentligen inte, men vad jag kan se innehöll P971A: automatic air-recirculation (AUC) white turn signals chrome door sill trim strips rear electric windows remote control locking velour foot mats automatic air conditioning (IHKA), self-dimming interior mirror and interior light package, metallic paint leather-covered steering wheel, shift knob and parking brake alloy wheels BMW Styling II leather Montana upholstery BMW reverse RDS radio seat heaters for driver and passenger. Förmodligen varierar det lite beroende på kaross och utrustning i övrigt, eftersom du har en cabriolet med M-paket tror jag en del i listan ovan blivit ersatt med annat. När det gäller kabeln så vet och kan jag inte svara på om du riskerar en skada genom att koppla in den för på en begagnad bil vet man aldrig var någon varit och pillat. Men förutsatt att allting är som det ska, bortsett från t.ex en trasig lägesgivare någon har försökt komma förbi genom att dra ut kabeln på, så tror jag att bilen kommer att gå antingen bättre eller sämre med kabeln i och om den går sämre vet du vart felet sitter... //Bjersér |
|
|
Tackar för dom orden! Jag tror jag låter det vara ett par veckor till semestrarna lagt sig. Det är inget stort problem, tidigare ägare verkar ju ha kört så här under 3 säsonger. Får väl se om jag kan låta det vara. Ännu en gång, tack för era svar! |
|
|
Om nån lust att knäppa en bild på kontakten till lägesgivaren vore det grymt. Var ute och kollade på min bil och kontaktstycket saknades helt så kunde man få lite hjälp med vilken kabel som ska till vilket stift så kanske man vågade testa. /B-G |
|
|
Beklagar men vår gamla goding hittade en ny ägare för några veckor sedan så jag har ingen möjlighet att ta en bild. //Bjersér |
|
| Du bör fixa den där kontakten...Spjällägesgivaren sitter där av en anledning, BMW har inte satt dit den bara för man hade grejer över på hyllan som man behövde bli av med...Spjälläges-givaren talar om "tre saker" för styrboxen: När motorn går på tomgång (spjället helt stängt), när man har dellast (allt mellan strax över tomgång o strax innan full gas), samt när du ger "plattan i mattan". Det är viktigt att styrboxen får denna signal så bränsleblandningen kan bli optimal, enkelt förklarat.... | |
|
Är det kanske så att man tvingar motorn att gå lite fetare vid gaspådrag (högre effekt) genom att ta ur kontakten? Detta på bekostnad av avgasvärden mm? |
|
|
Mja..Är ingen expert...Men det borde finnas någon form av "tomgångsmapp", o hur kan då bilen veta om den går på tomgång? Jo genom spjälläges givaren, Lambda kanske inte regleras mot 1 på tomgång utan säg 1.1...Samma sak för "fullgas", förmodligen kommer Lambdan att reglera men kanske inte mot Lambda 1 utan tex 0.9. Dellast är då "allt annat" där Lambda gissningsvis eftersträvas att vara 1, det är ju just på dellast Bilprovningen mäter Lambdan... Det här är bara GISSNINGAR från min sida. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.