AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.690

Byta ut viskofläkten till en elfläkt på E34 530i - 1993?

-B
9
-Bazz3r-
530i -93
Hej!

Har funderingar på att byta ut viskofläkten på min 530i med M60 då den ibland låter som ett flygplan och känns segare, alltså när viskokopplingen "nyper fast" fläkten vid stadskörning vilket jag inte tycker är så kul.

Går de att på något sätt ta signal till fläkten från tempgivaren som sitter på sidan av kylaren eller måste man sätta en adapter med givare på en kylarslang?

Har sökt men inte hittat svar på min fråga.

/Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det borde definitivt gå att utnyttja den givaren. Det är ju så den extra elektriska fläkten för AC fungerar.

Givaren sluter två separata kretsar mot jord när temperaturen går över 91 grader C respektive 99 grader C. Dessa får ju då agera som styrsignaler till tex ett halvfartsrelä och ett fullfartsrelä (lite beroende på hur fläktens konstruktion ser ut).

Man skulle ju kunna tänka sig att man drar igång elfläkten på lågt varvtal vid 91 grader C och högt varvtal vid 99 grader C. Men om det är lämpligt beror ju lite på vilken temperatur motorn normalt sett arbetar.
Enklast att ta reda på det är ju att piggybacka och övervaka när givaren sluter 91ans respektive 99ans krets, detta får ju övervakas under en längre period och olika driftsfall och temperaturer. På så sätt borde du ju få en bra inblick i vilket temperaturområde motorn normalt sett brukar ligga inom med dess originaluppsättning av kyldelar.
-B
9
-Bazz3r-
530i -93
Tack för svar!

Så om man övervakar när kretsarna sluts och motorns normala arbetstemperatur så skulle man alltså kunna "tjuva" styrström till fläktens relä från något av stiften på givaren? :)
Är inte så insatt i detta hehe.

Kanske någon som ser denna tråden har gjort något liknande innan och isåfall vet vilket av stiften som går till vilken krets?

/Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, i stora drag.

Fast man bör tänka efter och inte bara skarva in och se glad ut.

Det sitter ju en styrbox som använder sig av denna givare, denna ska ju fortfarande fungera efter ditt ingrepp.

Designer med brytare som sluter mot jord och med övervakaren på matningssidan så brukar övervakaren känna av antingen ström eller spänning för att klura ut huruvida brytaren är i öppet eller stängt läge (eller egentligen en kombination av båda).

+12V ===> [Övervakare] ===> [Givare] ===> Jord

Ett exempel på design, övervakaren har ett motstånd och mäter spänningen efter det. Är brytaren hos givaren öppen flyter ingen ström och därför är det inget spänningsfall, så spänningen efter motståndet är samma som före motståndet, dvs +12V.
Om nu givarens brytare sluter kretsen, kommer ström att flyta. Det blir ett spänningsfall över resistorn. När nu övervakaren mäter spänningspotentialen efter motståndet så är det nära noll, dvs jordpotential. Övervakaren vet nu att givarens brytare har slutits och kan agera.

Om du nu kopplar in något i serie mellan övervakaren och jord kommer spänningspotentialen att vara annorlunda efter motståndet hos övervakaren.

Spänningen på 12V kommer då att delas upp mellan övervakaren och styrkretsen i ditt relä. Exakt hur uppdelningen kommer att ske och hur övervakaren reagerar på detta beror på hur övervakaren är konstruerad och till viss del även på reläet du kommer att använda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående givaren så är den ganska enkel
brun kabel är jord
svart/grå/gul är till 99 grader switchen och när det går över detta så sluts kretsen mellan detta stift och jord
violett/grön är till 91 grader switchen och när det går över detta så sluts kretsen mellan detta stift och jord

Ser nu att det faktiskt redan sitter ett normal speed relay och ett high speed relay. Ser nu att det är ett ganska straightforward system utan någon övervakare inblandad (till skillnad mot tex B5254S-motorn i min Volvo 855 där motorstyrenheten kontrollerar fläkten).
Ser ut som att batterispänning går direkt till styrkretsen för high/low-reläet, vidare till temperaturgivaren och sen till jord.
Enklast borde ju vara att koppla in sig parellellt med dessa reläer, så styrsignalen får driva två reläer.

Men första steget är ju att skaffa ett elschema :-)
-B
9
-Bazz3r-
530i -93
Nu känner jag mig lite klokare, tack så mycket bmw-slangen!

Ska börja med att försöka få tag på ett elschema så får vi se om jag kan lyckas lösa detta på något vis hehe :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här finns!
Länk

Det är för den nordamerikanska marknaden men det bör vara likadant på din bil, men alltid bra att dubbelkolla att färger och dragning stämmer överens med schemat.

Jag kollade dock i Bentley-manualen (fast den är också gjord för den nordamerikanska marknaden), en guldgruva och absolut bästa mekboken till en E34! Rekommenderas!
-B
9
-Bazz3r-
530i -93
Se där ja! Ska kolla där :)

Jaha den kanske kan va en bra investering för framtiden då! :)

Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Lite intressant med dessa viskofläktar tycker jag. jag har två stk e39 528an har jag aldrig märkt ens att den existerar någon gång ens, men har aldrig haft några problem med temperaturen. På 530an hugger fläkten i och jobbar nästan för jämnan åtminstone varje gång när man ska iväg från stillastående. Jag misstänker att den viskofläkten inte är kry det kanske inte din fläkt är heller.
-B
9
-Bazz3r-
530i -93
Hmm se där ja, ja jag har heller aldrig haft problem med temperaturen men som sagt märks tydligt när den jobbar för bilen känns mycket tröttare.
Undra om de skulle göra någon skillnad att byta till en annan viskokoppling?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.