|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Lutar åt att vi skaffar oss en Bmw 325. Hade tänkt en 325 ia runt 100.000:- årsmodell 2006-2007 kan det vara något att satsa på eller skall man lägga mer och få en nyare från 2008 och uppåt? Skillnader på de olika modellerna? Har sett att före 2008 drog 325ia ca 2 dl mer soppa per mil, stor förändring mekaniskt? Bensin eller Diesel? Vilken är bäst och trevligast? Kostnadsmässigt har jag räknat lite på 325da och 325ia -2009 och skillnaden per månad är minimal så valet mellan bensin eller diesel blir inte ekonomiskt sett utan mer känslomässigt / fördelar vid service / driftsäkerhet.. Även tittat på 5 serien men är inte 3 serien en bil med mindre bekymmer? Tacksam för tips :) |
|
MY2008 får 325 en direktinsprutad 3-litersmotor istället för den äldre 2.5 motorn. Bättre förbrukning och högre vridmoment men också fler delar som kan strula. Jag har haft både 325i (aut+man) och 525d och skulle helt klart föredra dieseln om det är en "vardagsbil". x25i är alldeles för klen för mig på varv under 4000 rpm. Sedan knattrar den direktinsprutade bensinaren på ett fult sätt både på tomgång och låga varv. 325d är en härligt problemfri motor med mycket få typfel. Knattrar förstås inte mindre men det är lättare att ha överseende med det. ------- //Lövet |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Ingen som har något mer att tillägga?? |
|
Nej så, köp dig en 325d nu :) ------- //Lövet |
|
| Kan bara tillägga att jag lagt ca 20000 mil på en 325 -05. Jag kommer aldrig att ha en mer problemfri bil än så. Går fortfarande fantastiskt fint och lever nu pensionärstillvaro som andrabil. På klassiskt BMW manér behöver motorn varv men då drar den glatt och låter riktigt fint. På tomgång och låga varv är gången turbinlik. Men en diesel är en bättre vardagsbil, fast inte lika kul IMO. | |
| Det är ju ganska stor skillnad i karaktär på dom så du ska nog testa själv för att se vad du tycker. Personligen gillar jag inte den trista dieselkaraktären så för mig är valet lätt men eftersom du redan har en diesel så kanske du tycker det är helt ok. Men som sagt, testa båda och känn efter. | |
| 325DA 204 hk. Hade det gällt en manuell så hade valet varit lite svårare. Lycka till! | |
|
Håller med turbo4ever, 204 hk motorn är underbar (n57d30) Dock sitter den i 2010 april produktion och framåt och hamnar då lite högre i pris. Gamla 325d maskinen som heter m57 om jag inte minns fel, är också en jävligt bra motor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.