AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.185

Är det min lågnivåomvandlare som orsakar generatorljud i E39 528i - 1997?

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hej!

Har 2 stycken lågnivåomvandlare sitter i min E39, misstänker att det är dom som orsakar generatorljud (vinande) i högtalarna. Har gått över alla kablar och jordpunkter, lågnivåkablarna är bara 1 meter långa och ligger inte i anslutning till några andra kablar. Har även testat med 2 andra slutsteg utan resultat.

Är det någon som kan rekommendera några bra Lågnivåomvandlare?

Sitter även någon aux/usb adapter inkopplad istället för cd växlaren som det ser ut. Kan möjligtvis vara den som orsakar ljudet. Men har ingen aning om hur jag ska felsöka. Någon som vet nåt bra knep för att hitta källan till generatorljudet?

Tack på förhand!
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Är nog inte lågnivåomvandlarna som är problemet. Kör man radion så fungerar allt klockrent, lyssnar aldrig på radio så tänkte aldrig på att testa.

Då måste det vara aux/usb adaptern som är problemet. Men hur denna är inkopplad i orginalsystemet förstår jag inte. är ett helt ormbo med kablar och kopplingar.

Någon som har ett kabelschema för stereosystemet bak i en E39'a?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag hade generatorljud i AUX och det visade sig var dålig jordning i mitt AUX-uttag. Prova att dra en "ful-jord" direkt där du har uttaget. Jobba dig sen bakåt så att säga.

Min bil:

Länk

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack, ska testa det.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Aux/usb adaptern verkar vara en Dension Gateway 300. Kanske kan hitta lite mera info på deras hemsida.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Enligt deras support bör jag byta ut utrustningen.

Men måste jag endå byta ut den så skadar det nog inte att ta isär den och dra en fuljord för att testa.
Tror jag körde med samma lösning för några år sedan i E39. Hade inga problem med störningar, jag tror du skall börja med att kolla öber kablaget så att inget ligger imot jord/chassi på fel ställe.
Klassisk orsak till generatorstörningar och vinande ljud är dubbeljordning, t.ex att din Dension adapter är fastsatt så att en kabelskärm elelr liknande har kontakt med bilplåten.
Om du bara jackar in telefonen i adaptern och denna bara är ansluten bak på stereon, rätt kopplad i kablaget och i CD-växlaruttaget, så skall det vara störningsfritt. Om allt annat verkar OK så återstår nog bara att testa med annan adapter.
Du skall alltså INTE jorda extra, bara koppla in allt på rätt sätt i stereon. Jag tror inte jag har dokument kvar på Densions inkoppling men det bör finnas på nätet. Under gör det själv har jag lagt in ett par dokument med olika fakta om bl.a stereo, lågnivå, kablagefärger i E39 mm, det kan kanske vara till lite hjälp.

FP
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Tack Folke! Håller på att riva fram alla kablar för att se hur det är monterat. Är ett riktigt ormbo. Ska testa att koppla bort det och montera enligt anvisning på densions hemsida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.