|
|
|
|---|---|
|
Hej Söker en billig dieselbil. Åker ofta på större vägar och ligger och cruisar i 120 ungefär. Vilken av bilarna ovan drar minst när man kör lite fortare? Har kikat lite på blocket och hittat nån 116d - 11 som gått ca 4000 mil som verkar lite intressant. Har dock inte kört någon av bilarna så jag undrar lite om 116d är slö som fan eller om den går helt ok? Tanken är att ha den som bruksbil, så jag behöver ju ingen racer-bil men samtidigt är det gött att kunna göra snabba omkörningar när det behövs. Hur mycket dyrare är 118 och 120 i dieselskatt och försäkring per år ungefär? Va lite inne på en automatlåda men den verkar inte finnas på 116d modellen. Dela med er om era erfarenheter är ni snälla så jag väljer rätt modell =) | |
|
glömde skriva att jag kan lägga ca 140-160K på bilen. 116d 2011, kikar man på 118 eller 120 så blir det väl nått år äldre 09 kanske för samma peng. |
|
|
Hej och välkommen till forumet. Baserat på hur du ska använda bilen hade jag valt en 3-serie istället. (årsmodell 2009-2011, "E90/E91") Klart trevligare om du ska pendla motorväg i 120km/h. Identisk bränsleförbrukning och skatt dessutom. Frågan är om inte trean t.o.m. är något snålare i 120km/h pga lägre cW-tal och förmodad annan utväxling. Dessutom är trean en betydligt mer praktisk (och snyggare) bil om du prioriterar sådant. 3-serien kostar lite mer i inköpspris, men har du 140-160k att lägga är det inga problem. Det borde t.o.m. räcka till en nyare 320d 184hk. Ang motorn är det bästa om du provkör och avgör själv. Personligen tycker jag motorn i 318d och 320d räcker till i en bruksbil. Skillnaden i skatt mellan olika motoralternativ och modeller är så liten att den är försumbar. Se själv på Länk |
|
|
Jag använder i princip min uteslutande för pendling på mestadels större vägar. Fungerar hur bra som helst och känner aldrig att den inte är komfortabel trots att den även har karmlösa dörrar.' Nu har jag ju i försej en e82, men tror knappast det är någon skillnad "ettorna" i mellan på den biten!? Men visst åker du skönare i en 3-serie. Konstigt vore det väl annars :-) Fast innan jag körde en 1-serie första gången trodde jag att det skulle vara större skillnad på en 1 och en 3-serie. Hur som helst. Du kommer inte åka obekvämt i en 1-serie. Håller dock inte med om att en 3-serie skulle vara snålare i högre farter än 1-serie. Skulle valt en x18d eller x20d motorn. |
|
|
Håller inte med om att det är någon större skillnad i komfort mellan 1 och 3 serien. Stolarna i närmast identiska och någon större skillnad i ljudkomfort är det inte heller, åtminstone inte om vi jämför med E9x modellerna. Däremot kanske 1-serien kan upplevas som lite mer vindkänslig men skillnaderna är som sagt små. Då skillnaden betydligt större mellan 3 och 5 serien. Jag hade satsat på en 118d eller 120d, gärna med automat. Finns ett större utbud och oftast har dessa mer utrustning som sportstolar och xenonljus. Skillnaden i skatt är mycket liten, skulle gissa på att den ligger på någon/några få hundralappar per år mellan modellerna. |
|
|
Av den ursprungliga frågan (116, 118 eller 120) så hade jag valt en 120d. Roligare bil i övre småbilsklassen får man leta efter. Min cab är den roligaste bil jag haft att köra, och det beror inte bara på att det är en cab. Du ska hitta en med lite schysst utrystning också så blir den hur kul som helst! |
|
|
Den blir ännu roligare med lite optimering. Förutom mer effekt så ändras hela karaktären till det bättre. Dock tycker jag inte de är ett vettigt val att göra innan 10-12000mil beroende på hur villkoren hos dom olika bolagen ser ut för maskinförsäkringen. Har jag kvar min efter 12000mil kommer det garanterat att optimeras :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.