|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hade en chef en gång som före sin tid som min chef hade varit 4 år i USA. Väl hemkommen så talade han om för oss andra att skandinaver och i synnerhet då svenskar inte hade någon känsla för service. Vidden av hans insiktsfullhet står klar för mig nu nästan 2 veckor efter att jag lämnat in min bil på den fina auktoriserade BMW verkstaden i Astrid Lindgrens hemtrakter. Efter att ha gått upp klockan 06:00 för att skaffa fram en ersättning till den rem som jag tidigare skaffat som hade fel längd och levererat denna till verkstaden. Ni hörde rätt, jag (kund) skaffar fram reservdelarna och levererar dessa till verkstaden ca 07:10 denna morgon. Vid 08:30 så ringde verkstadens kundmottagare och lät meddela att bilen var färdig. Jag tar mig dit, förhoppningsfull, nu kanske jag får en 850 med A/C. Räkningen för arbetet var inte klar ännu meddelade kundmottagaren, men vi skickar den. Bra, sade jag vi gör så. Tog bilnycklarna och frågade samtidigt om de fyllt på glykol som saknades. Jo, det var gjort men du borde kanske byta vattenpumpen innan den går sönder. Jag stelnade i min rörelse, sa han inte tidigare att den inte behövde bytas. Hur ska han ha det egentligen. Jag beslöt att inte orda mer om saken, tog nyckeln i ett fast grepp och stegade ut i morgonsolen. Väl framme vid bilen så öppnar jag dörren, sätter mig i bilen och startar motorn. Den går orent men varvar villigt vi glider ut från parkeringen, lite stelt och försiktigt. Jag stelnar till när min hustru, som kört mig till verkstaden ivrigt vinkar och pekar. Vad är på tok tänker jag läcker det någonting men det var bara ljusen som jag glömt att tända. Jag trycker på snöflingan men lampan tänds inte. Trycker på några andra knappar och ingenting händer. Försöker öppna takluckan men den vägrar att röra på sig. Äntligen så hittar jag felet, jag hade inte startat fläkten. Vrider upp den till max och stanken av instängd A/C slår mig i ansiktet. Försöker öppna fönstren men de reagerar inte heller på mina ivriga knapptryckningar. Förtvivlan förmörkar mitt sinne. Väl hemma på gårdsplan så går jag igenom bilen, glykolen som fylldes på lyser med sin frånvaro, den hade aldrig fyllts på. Det lät alldeles väldigt konstigt från motorn, just där kompressorn sitter. Kände på rören, de var varma båda två. Alltså ingen R134 i systemet, undrar om det finns någon olja? Följande fungerar inte längre efter verkstadsbesöket: - Inga fönster kan öppnas eller stängas - Men de rör sig när jag stänger/öppnar dörrarna. - Takluckan reagerar inte alls. - Hö backspegel vinklas inte längre ner när jag lägger i backen. Är det någon som har några idéer vad som har hänt? //Peter |
|
| Tycker du ska ta kontakt med dom om gjorde jobbet sånt ska man inte godtaga ta ny kontakt på måndag och hör vad dom gjorde | |
|
Ett problem mindre. Backspegeln vinklar numera ned sig när jag lägger i backen. Switchen som väljer vä eller hö backspegel måste stå i läge för vä spegel för att hö spegel skall vinkla ned sig! //Peter |
|
|
Precis. Det är lätt att lura sig på det där med switchen för höger/vänster spegel. Du har läst instruktionsboken noga förstår jag? :) Det där andra, med taklucka och rutorna låter som en säkring Det finns helt otroligt lustiga säkringskretsar på E31; som tex säkringen för höger sidofönster och bagageluckan, som dessutom sitter i bagageutrymmen, innanför domkraften. Due, funkar AC:n? Sedan håller jag med dig om det där med service. Jag var med om en liknande grej på en annan handlare. Min cab var inne för en förbesiktning. Under tiden sitter jag och snackar med kundservicerådgivaren - han är en sådan som bygge turbokonvertering på E30 när han var yngre så vi hade ganska mycket att snacka om. Efter ett tag är bilen klar och de talar om att "allt är godkänt, det är bara att åka och besikta. Men du, handbromsen tar lite högt upp. HÄr är nyckeln, varsågod." Jaha, kunde ni inte ha kommit in och frågat om ni skulle fixa det när bilen ändå stod på lyften? Det tar typ 10 sekunder att fråga... Sen körde de in bilen igen utan att knota när jag bad snällt, men det är ändå lite halvirriterande exempel på just dålig service. |
|
|
Nä, A/C fungerar inte. Kompressorn låter konstigt så den får vara urkopplad den närmaste tiden. Besök hos kylfirma skall ordnas. Håller på och felsöker säkringar, inte färdig ännu. Har hittat ett av läckagen för motoroljan. Det är en slangkoppling till oljekylaren som läcker och slangen har glidit halvvägs av. Skall åtgärdas inom den närmaste timmen. Välskött och pedantiskt skött bil, jag blir så trött på alla bilförsäljare... //Peter |
|
|
Nu fungerar allt igen, en säkring (7,5A) hade gått sönder. Säkringen hade inget med fönster eller taklucka att göra utan var säkring nr 29 i boxen i motorrummet (Zuzatswasserpumpe). Hur det här hänger ihop vet jag inte, ännu. Men fläkten till A/C gick inte heller tidigare och jag vet inte om den går nu heller. Vad skall fungera för att den skall gå? //Peter |
|
|
kondensorfläkten är väl styrd via tryckgivaren på kondensorn? Drar magnetkopplingen på kompressorn? Gör den inte det, vilket är troligt så kan prova bygla tryckgivaren för att se om kompressorn startar, gör den det med bygling så är det tomt på köldmedia. Obs! detta skall endast skall göras som test,låt inte kompressorn gå med tomt system... vet inte om sitter en fyrpolig tryckgivare på e31, isånt fall är 2 av polerna start av kompressor och dom andra 2 start av kondensorfläkt. |
|
|
Kondensorfläkten är avsäkrad med samma säkring som takluckan, fönstren (alla) och därmed också magneten i magnetkopplingen. Eftersom det låter om kompressorn med trasig säkring så är avståndet mellan delarna i magnetkopplingen för litet (shimsningen är inte korrekt utförd). Hur säkringen kunde gå sönder kan jag tänka mig men hur man kontrollerade arbetet på verkstaden övergår mitt förstånd. Hittade en grön klisteretikett som berättade att det skall vara 1800 gram R134 i systemet. Jag kommer ihåg att frysmannen laddade ca 700 gram. Måste åtgärdas. Det skall finnas 200 cc olja i kompressorn, bäst att kontrollera. Summan av allt är att det behövdes en ny magnetkoppling och två nya remmar. Remmarna blev två (1st 1180mm och 1st 1082mm) med fabrikat Dayco. Om det är det bästa vet jag inte men de är vida bättre en de två som satt där från 1991 i september. Magnetkopplingen hade gett upp och hade mycket oljeblandad smuts i magnetgapet och där borde det varit rent. Annars fungerar allt igen, ingen olja i kylarglykolen eller tvärt om. När motorn är kall så går den på alla tolv där emot så går inte 6:an när motorn är varm. Där med så flyttar problemet tillbaka till ursprungstråden om en halv motor. //Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.