|
|
|
|---|---|
|
okej så min 530 04a säger att jag ska lämna in för service, jag var till lokala bmw stället(novation),och dom gav mig en lista med vad som enligt datorn skulle bytas.sen tillade dom att saker kanske inte behöver bytas etc de saker som kom upp: servie motorolja, service luftfilterinsats, bromsar, service mikrofilter, service bromsvätska. allt som allt skulle det gå på 8000. mina frågor är: 1. kan man byta några grejjer själv,t ex luftfilter och mikrofilter? 2. vilka andra ställen i uppsala utför bmw service till ett bra pris, samt kan -återställa datorn efteråt-(viktigt) ska väl maila runt till lite olika ställen för prisförslag,men om någon här har erfarenhet så berätta gärna, alla slantar som kan sparas ... | |
|
Tycker att allt du listade är väldigt lätt att byta. Att byta luft- och mikrofilter tar väl max 5 minuter känns det som. Det ända är väl att man vill åt stämpeln...? |
|
|
...men en stämpel i boken på en tio år gammal bil - känns som det kvittar då! Motorolja och oljefilter är basic. Jag suger upp oljan med en oljesug via oljestickans hål med en sådan här: Länk Oljefiltret är lätt åtkomligt ovanifrån, du behöver bara öppna huven. Luftfilter och mikrofilter är lätt att byta "Bromsarna" är bara en kontroll, i offerterat pris är säkerligen inte byte av klossar och/eller skivor inkluderade. Kontroll är enklelt, bäst är dock om man lossar klossarna och gör rent och smörjer upp allt för att minska risken för kärvande bromsar. Bromsvätskan är en sak som det fuskas rätt friskt med i verkstäderna BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra tips - om det bara fanns en oljesticka... ;) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
precis,stämpeln i serviceboken bryr jag mig inte så jättemycket om,i såna fall är det väl mer att jag själv vill ha nerskrivet vad jag gjort och inte gjort etc, på bilen igår kom det upp [IMG]Länk "brake pads worn. have them replaced by the nearest bmw service", men jag kör inte jättemycket med bilen,och när jag besiktade i mars eller när det var så fick jag inga anmärkningar på bromsar osv |
|
|
btw, mikrofilter,vart kan man köpa sånt? hittar inte nånstans på nätet. och vad är det för skillnad på mikrofilter och luftfilterinsats? |
|
|
Man undrar om det är två som ingår: Länk Har beställt från Tyskland innan. |
|
|
Bilprovningen ger bara anmärkning om de är helt utslitna, dvs järn mot järn. Byt innan dess, du förstör skivorna. (iofs inte svindyrt men ändå) ------- //Lövet |
|
|
ah okej. det är så konstigt,ju mer jag tittar på den här servicelappen ju mer förvirrad blir jag, mikrofilter och luftfilter ligger som två olika punkter,men när jag söker på båda så får jag upp samma videos på youtube, dvs de där två boxarna på varsin sida uppe vid fönstret under motorhuven, vad är det egentligen,är det mikrofilter,eller är det luftfilter? finns det flera luftfilter?? |
|
|
Boxarna uppe är cupéluftfilter. Jag gör hela servisen på min E60-diesel själv. Har kopierat in servicepapper i egen pärm där jag sparar alla kvitton,kryssar i allt jag gjort för att komma ihåg själv mest,men det blir en bibel av detta. Byter oljan var 1200 mil mm. Allt ganska enkelt. t.o.m automatoljan är inga problem att utföra själv,bara ta det stilla. Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.