|
|
|
|---|---|
|
Hej alla medlemmar, nu kommer en lite små okunnig person som behöver hjälp med sin e30 316 årsm 89.. m42b16 felet som är som jag försöker få löst är att när man kommer över 4500rpm så börjar bilen bluddra men den kommer tillbaka efter 1min saker som är byta just nu är Bränslepump bränslefilter tändstifft tändkablar fördelaren spridare fuelrail bränsleregulator | |
| ingen som kan hjälpa? :( | |
|
Mät ditt batteri, så det ger som det ska. Är det inte okej kan det ge tendens till det som du nämner. Börjar med bludder och kan även övergå till smällande i avgas. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@lilureN : Några framsteg? Hur var batteriet? Hur är skicket på tändspolen förresten? Eller är det individuella tändspolar på denna? |
|
Din motor heter M40. M42 är 16-ventilaren som sitter i 318is 90- En polare till mig hade samma problem som dig med sin M40B18, vi bytte det mesta men hittade aldrig felet. Min teori är dock att någon kört av kamremmen någon gång (väldigt vanligt eftersom bytesintervallen är väldigt täta) och då har en eller flera ventiler blivit krökta. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
falsterbo : Du tänker på att "innanmätet" har lossnat och täpper igen och därmed stryper luftflödet, noterbart då speciellt på högre varvtal med högre luftlöde? Jag vet inte om det skulle orsaka att bilen bluddrar, däremot borde det kännas som att bilen är fullständigt orkeslös på högre varvtal. För om endast ytbeläggningen är "på väg att ge upp" så resulterar ju det bara i att katalysatorn ger långsamma/felaktiga signaler tillbaka till styrdatorn som hjälp till bränsleblandningen. Du borde ha ett fel över hela varvtalsregistret isåfall (dessutom så brukar katalysatorns signal ignoreras vid WOT). Angående kamremmen som deejaywasp nämner. Ett kompressionsprov kan ju vara ett lämpligt nästa steg - borde vara relativt enkelt och snabbt gjort på en M40 (har själv gjort på en M40B18 som satt i en E34 518i). @lilureN : Vilka felkoder har du läst ut? Nu finns det inte särskilt många, men det är ändåså en standardprocedur att göra oavsett. @lilureN : Hur uppkom felet? Det här är en detalj som ALLA glömmer i sin felbeskrivning (förstår inte riktigt varför). Det ger värdefull information om hur man går vidare i sin felsökning. Fanns felet bara där en dag? Eller har det kommit smygande? Eller kom det när du stod stilla på varvstoppet ett par minuter? :-) |
|
Sliten kamaxel är inte helt ovanlig på denna motormodell och kan ge detta symtom. Syns enkelt om du lyfter av ventilkåpan. Min far råkade ut för det innan bilen rullat 10000 mil. **BMW-ägare i 34 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Nedgången kamaxel, med 99,9% sannolikhet. Din bil har nog inte M42-motorn, utan M40 med remdriven kamaxel. Vipparmarnas geometri är sådan, att yttrycket på kamaxeln blir väldigt högt. Dessutom vill de hydrauliska ventilspelsutjämnarna gärna becka igen och kärva, om det slarvats det allra minsta med oljebyten och/eller oljekvalitet - då blir ventilspelet extra stort vid kallstart, och kamaxeln tar stryk. Det resulterar i, att någon eller några ventiler inte öppnar som dom ska, och den cylindern får för lite luft = motorn går "fett". Det känner lambdasonden av, och stryper bränsletillförseln till alla cylindrarna, med följd att motorn inte orkar varva. Finns bara ett botemedel - byt kamaxel, vipparmar och de hydrauliska ventilspelsutjämnarna. Plus kamrem och spännrullar, för remmen måste demonteras och den får inte monteras tillbaka en gång till. Att hitta en fungerande, frisk M40-motor på skroten kan du knappast hoppas på, men gör du det är det nog det billigaste alternativet.... |
|
|
Köpte bilen med detta problem å förra ägarn sa att de var bensinpumpen, å de var icke felet så nu har inskaffat en kammkit så de ska bytas å hoppas på att bmw guden är på min sida. Återkommer om de hjälpte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.