AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
4.538

E24 635CSi - 1983 startar ej

ad
15
adde_93
Bmw 635 csi -83
Bmw 530d -10
Bmw 540ia touring -94
Hej jag införskaffade mig en bmw 635 av 1983 årsmodell för ett par månader sedan, bilen har varit avställd i över 20 år men startats varje år tills för ungefär 3 år sedan då den sluta starta och blev stående.
Jag började med att rengöra allt i bränsleväg och byta ut bränslefilter och gjorde en ordentlig rengöring av tanken.
Men den startade förstås inte ändå, jag började rota lite i prylarna och har nu konstaterat att pumpen pumpar fram bränsle till fuelrailen men att spridarna vägrar öppna.
Jag har mätt lite på kontakterna och det finns ström, jag har provat att jorda spridarna men utan resultat..
Även tagit bort spridarna och provat dom och dem öppnar med ström och släpper igenom vätska.
Bilen går på startgas förövrigt, så jag skulle va tacksam för lite ideér om hur jag ska fortsätta?
Ja vet inte riktigt hur insprutningssystemet är uppbyggt på dessa bilar men finns det några givare till svänghjulet som kan strula?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag skulle börja kolla dom "enklaste" och billigaste felen att rätta till. Nämligen jordfel.

På min 635-motor (är en Motronicmotor från ung. samma år) finns det 5 (!?) små bruna jordkablar som sitter fastskruvade i två kabelskor med en M6-skruv i främre delen av insugningsröret. Syns uppifrån.

Tag bort dessa och slipa/smärjla/fila rent ordentligt och sätt tillbaks.

Jag felsökte och bytte prylar i nästan 1 år på min motor innan jag gjorde denna åtgärd och därefter startade motorn. Och det räcker inte med att kolla att kabelskorna är ordentligt åtskruvade för det var dom på min motor.

Nästa sak jag skulle göra är att dra isär och sätta dit alla kabelskor som har med insprutningen att göra (inklusive handsken till insprutningsboxen). Detta för att "skava" bort eventuell hindrande oxid.

Per L
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Bränsle spridare kan ha egenheten att fastna / kärva när en bil stått länge.

Är det en svensksåld bil med 3,2 liters motorn ?

Triggningen på dessa tidiga Motronic sker på det bakre svänghjulet.
Via en liten magnetklack till två givare i kopplingskåpan.

Eftersom du har gnista fungerar nog triggningen av motorn som den ska.

Det bästa är egentligen att mäta pulserna till spridarna med ett Ocsilloskåp för att kontrollera att de får en signal som är rimlig.

Har du provat att sätta i spridarna efter att du "kört dem manuellt"

Jag tror den bilen har Låg Ohm spridare, så var mycket snabb om du aktiverar dem med 12 Volt.
Är nog egentligen bara 5 volt på den modellen ?

/ Daniel
Lossa slangen innan fuelrailen och se om det kommer soppa
ad
15
adde_93
Bmw 635 csi -83
Bmw 530d -10
Bmw 540ia touring -94
Per L, Det stämmer det du säger jordningen sitter där jag har testat att jorda med en extra kabel till karossen där men jag ska lossa och putsa av när jag är i garaget.
Tack för tipset ska prova det nästa gång jag beger mig till garaget.

Daniel, Bilen är importerad 86, från tyskland antar jag.
Men vilken komponent är det som sköter signaler som registrerar hur mycket spridarna ska släppa igenom förutom boxen?
Vart kan man få tag i ett oscilloskop det är väl inget vanligt mätinstrument?
Jag använde ett litet 9 volt batteri när jag "klickade" igång spridarna och har därefter monterat dem på bilen igen, fuelrailen är lossad så har testat att köra med starten men det kommer inte tillstymmelse till bränsle genom dem.

Delorian, Jag har bränsle fram till fuelrailen med ett bra tryck.
Är det startspärr på bilen?
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
På min svensksålda 635a sitter det en startspärr.
Men så vitt jag vet kan den endast aktiveras via den stora färddatorn ?

Det skulle kunna vara värt att kolla upp startspärr funktionen.
På den lilla trepoliga kontakten som går till / sitter vid Motronic boxen.

Där är den gröna kabeln startspärr, prova att rycka isär denna kontakten.
(Förutsatt att din är lik en svensksåld)

Tyvärr kan jag inte se i mina anteckningar om det ska vara 12V eller inte på den.
Och kan inte mäta säkert på min bil, då den är så ombyggd i elektroniken.

Men det är ju lätt att mäta/prova med/utan. 12v på denna kabel.

(Svart och svart/vit kabel är för Varvräknare respektive förbrukningsmätare)

Som svar på frågan, det är bara Motronic boxen som bestämmer över bränsle mängden.

Vattentemp, Luftmängd, Lufttemp, varvtal och Gasspjälls läge är parametrarna in.

Elschema hittar du här.

Länk

/ Daniel
ad
15
adde_93
Bmw 635 csi -83
Bmw 530d -10
Bmw 540ia touring -94
Hej igen var i garaget igår provade att slipa av jordningen och göra rent hjälpte dock inte, Prövade även att rycka isär kontakten med den gröna kabeln (startspärren) men det hjälpte tyvärr inte heller...
Ska se om jag kan få tag i ett oscilloskop på jobbet nästa vecka för att mäta lite.
Några fler tips hur jag ska bära mig åt?
Kan boxen ha gett upp?
Hur aktiverar /avaktiverar man startspärren på din bil?
Bränslesidan verkar väl genomgången och ok. Hur är det med tändningssidan, tändkablar, fördelare, rotor, tändspole m.m., har du kollat så du har gnista på alla stift, hur ser stiften ut?

M3 E30, the real one...
Sport Evolution, the ultimate one!
ad
15
adde_93
Bmw 635 csi -83
Bmw 530d -10
Bmw 540ia touring -94
Delorian, jag har inte en aning hur det fungerar faktiskt kanske någon annan vet?

SL, problemet är att jag inte får något bränsle ur spridarna bilen går på startgas så tändningen är som den ska.
Man tycker att om det är startspärren som går i så borde den bryta pumpen och inte spridarna.
Ett elektronikproblem på bränslesidan således. Har du Motronic så lokalisera och öppna boxen och kolla lödningarna, vissa äldre BMW.s, i.o.f.s senare än din med mer avancerad Motronic, har haft problem med spruckna lödningar i boxen.

M3 E30, the real one...
Sport Evolution, the ultimate one!
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Fritt taget ur minnet, kan man aktivera startspärr via knappsatsen på stora färddatorn.

Och när detta är aktiverat måste man slå en 4 siffrig kod för att kunna starta bilen.

Borde inte vara detta som är problemet, har du stora färddatorn ens ?
(Ser ut som en telefonknappsats)

/ Daniel

ad
15
adde_93
Bmw 635 csi -83
Bmw 530d -10
Bmw 540ia touring -94
SL, Jag ska ta en kik på dedär tack för tipset blir nog att någon kunnig inom elektronik får pilla isär den och kolla läget isåfall.

Daniel, Vart finns koden isåfall? Jo jag har faktiskt den färddatorn du beskriver.
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Hoppas du kan Tyska, annars kanske någon har en svensk instruktionsbok ?

Jag tror inte bilen kommer ihåg startspärren om den vart strömlös faktiskt.

Här är en länk från en Tysk instruktionsbok iallafall.

Länk

/ Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.