|
|
|
|---|---|
|
Jag har bestämt mig för att köpa en M5 E60 nu och skulle vara tacksam för lite tips för vad man ska se upp med på dessa bilar - att koppling och svänghjul ska bytas runt 10k mil vet jag - att de är törstiga är jag också medveten om :) Hur ofta ska mjukvaran uppdateras ? Har de samma skönhetsfel med vanosen som M5 E39 ? Ni som har eller äger M5 E60 vilka problem har ni haft med bilen ? Länk nån som har varit och kollat på denna ? Tacksam för lite tips och råd Med vänliga hälsningar | |
|
Att kopplingen ska btyas vid 10.000 mil vet jag inte riktigt vart du fått ifrån men min såldes iväg med nästan 14k mil på originalkoppling. Finns folk som kört ännu mer, bortåt 16-17.000 mil. Kopplingsbyte på M5 E60 har oftast med ägaren själv att göra, vissa kan helt enkelt inte köra vilket leder till att kopplingen slits i förtid. Lär man sig köra rätt så kommer den hålla länge. Ett tips är att alltid köra i S6-läget på växellådan, dvs snabbaste inställningen. Kolla Vanos, kolla hur ofta oljan varit bytt, helst väldigt täta byten samt drivlinan, dvs hur den växlar, annars bara tuta och köra. |
|
|
Testa stolens elfunktioner kan vara vettigt då det ibland är problem med detta. Brombelägg och skivor är nog så dyra på bilen så kolla dessa. Koppling går att få tag på till vettiga priser. Att man ska kontrollera bakgrunden på bilen behövs väl inte nämnas. Tog mig bra lång tid innan jag hittade en som jag var nöjd med. Valde att kliva upp i prisklass och årsmodell då det var svårt att hitta en bil med bra bakgrund. Nackdelen med privatköp kan vara garantidelen. Själv har jag snart haft mina sex månader med handlargarantin men kommer att ha möjlighet till BMW's bilförsäkring med motorgaranti en säsong till vilket var en bidragande orsak till att jag valde att köpa bilen hos en BMW-handlare. Det blev dyrare än privatköp men samtidigt fick jag 6 månaders försäkring gratis vilket är ca 8 000 kr samt garantin så jag tyckte att det var värt det. Nu kanske man inte har så mycket nytta av det då vintertider närmar sig. Det enda som varit på min bil är att den signalerat för punktering men detta var i samband med däckbyte så det kan man inte klaga på då det var lätt att korrigera. En M5 E60 är mycket prisvärd om den är i fint skick då bilen är sanslöst roligt att köra och en ren njutning att glida fram i (om man jämför med mina andra sportbilar!). Nackdelen är att det inte är lika roligt att köra motorcykel längre då M5:an inte ligger långt efter prestandamässigt men man sitter betydligt skönare. Trodde nog inte att den skulle vara riktigt så brutal som den är i M-läge och ljudet är magnifikt. |
|
|
Ljudet i sig gör ju att man vill ha en M5 E60!!! Köp! |
|
|
It looks like a good car, the only thing to watch out for apart from the SMG software upgrade - which should have been done is the vevlager. Its good the clutch and brakes have already been done, and its got one of the best/expensive exhausts. The only negative is - that its an import, I've had mine since April 25th, and the only costs are tires and fuel. ...but my diversity antenna needs replacing and will be done on warranty. |
|
|
Är det lugnt om det knackar från vanos trots att bilen är varm ? Tacksam för svar |
|
| Just på tomgång låter M5 e60 lite "diesel", men hur mycket som är normalt är nog svårt att avgöra utan att jämföra några olika, minns att Tiff i nån av dem första testerna 2005 oxå påpekade just detta. | |
| Det går också att köpa med en Blocketförsäkring från If om du köper av en privatperson. Den liknar garantierna som en firma ger. | |
| Tycker personligen att Blockets begförsäkring (If) är mycket bättre än åf egna. Auto Concept och Svensk Bilgaranti tar ju knappt något, alltid en massa undanflykter och gömda villkor. | |
|
Tjena. Lånar tråden lite för att slippa skapa en ny tråd om samma ämne! Har tittat lite på den här m5an. Länk Är det någon som har några speciella synpunkter på den? Är det rätt pris? /Joach1men |
|
|
Hej, om bilen är ca 10 år minskar omfattningen en hel del. |
|
| Vad menar du med "omfattningen"? | |
| Omfattning: de saker som ingår i blockets begagnat försäkring om oturen är framme, som allt annat så gäller det ju att läsa villkoren/det finstilta om vad som ingår/självrisk osv. | |
|
Joach1men jag har varit och kollat på den gråa. Den är utan tvekan riktigt fin. Men tyvärr lite för snålt utrustad för min del. Låter fint från motorn Mvh |
|
|
BoMoW, skönt att höra att den är fin iaf. Jag har också reagerat på att den är snålt utrustad men med tanke på miltalet och priset så tycker jag det känns rätt bra ändå. Kollar man på M5:or som står hos bilfirmor så får man ge iaf 30k mer och då har de gått 17k mil. Känns som rövarpriser. |
|
| Om man jämför en begagnad 05:a som rullat 7-8 000 mil i fint skick för 240 000 kr med en snålt utrustad men ny 1:serie framstår en M5:a som ett fynd. Har man råd och tycker att det är värt pengarna för driftskostnaden så är det enorm mycket bil för pengen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.