AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.130

Felkoder e91 320d -08

Hej!

Får följande felkoder på min bil:
Fehler: :Motorabstellzeit, plausibility / Combustion chamber pressure sensor cylinder 5, sensitivity review
Code: 4A6E
Fehler: :Combustion chamber pressure sensor cylinder 3, sensitivity review / Lambda probe signal
Code: 4A5E
Fehler: :Cylinder combustion chamber pressure sensor 1, top dead center verification / Exhaust back pressure
Code: 4A4E

Bilen går bra i övrigt, 14K mil.
Har googlat och försökt hittat någon med liknande fel men inget som jag blir klok på. Upplever inga felsymptom alls, har testat nolla felkoderna men de kommer tillbaka.

En liten notis är att den låter lite mer än vad som känns normalt från motorn. BMW sa tidigare att det var "normalt för diesel", men absolut inget att oroa sig för.

Upptäckte de här felkoderna för ett tag sen med BMWhat, men de kommer fram i INPA också. Lyckas inte hitta koderna i de "listor" som finns på koder på nätet.

Översättningen kommer från BMWhat förövrigt..
Tänkte kolla med er först här innan jag frågar BMW om dessa koder.

Jättetacksam för svar!
MVH
Transocean
Dina felkoder kan inte stämma, eller har din 320d fem cylindrar?
Nej det hela verkar väldigt konstigt. Nu är det ju inte säkert att bmwhat har hittat rätt i översättningarna heller.
Ingen som har varit med om nåt liknande?

Cylinder combustion chamber pressure sensor, vad är det?
Funderade ett tag på om glödstiften har nån multifunktion och även fungerar som en sensor/givare vid förbränning och då dessa skulle ge fel värden. Eller är jag ute och cyklar?
Körde BMWhat idag igen (uppdaterad version) och fick följande:

Engine / Motor
Fehler: :Glow plug cylinder 1 / Glow plug cylinder 1, control
Code: 4A6E
Fehler: :Glow plug cylinder 2, control
Code: 4A5E
Fehler: :Glow plug cylinder 3, control
Code: 4A4E
Fehler: Message failure / data failure / message fault
Code: 4BF3
Fehler: :unknown failure
Code: 4B2D

Så förmodligen är det glödstiften då. Relät kanske är okej med tanke på att den rapporterar in tre stycken? Eller tror ni relät kan vara boven här?

Googlat lite och det verkar som att det största problemet med att byta dessa är att man behöver en LÅNG 10 mm hylsa.

Någon som själv har gjort detta nyligen eller sitter på en länk till en bra guide?

Tänkte passa på att byta filter och olja till motor och transmission (manuell) i samma sväng.
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Hur gick det med dessa felkoder sen?

Har nämligen samma felkoder nu i min 320d -08.

bm
430
bmwirfan
330d Xdrive 2018
320d Xdrive 2015
Löste du 4A4E felkoden? Har också fått den men vet inte vad det är och vad jag ska göra för att gå vidare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.