AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.390

Var sitter den elektriska vattenpumpen? 540 -98

Sida 1 av 2
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Kollade felkoder på min A/C idag, fick upp felkod 15 auxiliary water pump.
Vad jag har förstått är det en elektrisk pump.
Har sökt runt en hel del men inte fattat var den sitter riktigt. Är den lätt att testa och ev. byta?
Motorn går varm på tomgång i värmen, samband?

Fråga 2:
Blockeras AC:ns funktion om pumpen är paj? Eller är det något annat som sätter min AC ur spel? (Har inga fler felkoder)
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Den sitter på vänster sida precis vid hjulhuset.
Lätt att byta.

Freude ist BMW
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Ok, byter man den uppifrån eller genom hjulhuset?
De
607
Decoy_81

Uppifrån.
De
607
Decoy_81

Uppifrån.
De
607
Decoy_81

Länk

Nr 1 på denna bild

Freude ist BMW
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Kikade där tidigare. Trodde först det var nr2 som skulle bytas. Som jag förstår finns det två pumpar?
De
607
Decoy_81

Nja du har ju den stora vattenpumpen. Men då skulle du gå varm direkt om den skulle vara sönder.
Tappar du vatten?

Freude ist BMW
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Tänkte mest på skissen du länkade till, det är ju två pumpar? #1 och nummer 2#.

Jag har fyllt på en gång, men å andra sidan vet jag inte om det har varit så en längre tid. Jag har bara ägt den i runt 50mil än, men underhållet ser det ut som det varit lite si och så med, så jag tar inget för givet vad det gäller den bilen.

Bilen går som sagt varm vid kökörning, men elfläkten i fronten är paj och fläktkopplingen lite suspekt (kopplingen ska bytas i dagarna) så det kan lika gärna vara det som orsakar varmgången.

Men jag hade som sagt en felkod på elpumpen. Det kanske inte direkt förbättrar förutsättningarna.
De
607
Decoy_81

Om den går varm i kö så är det säkerligen viscokopplingen som e slut.
Köp original bara även fast den är jävligt dyr. Jag köpte en av mindre kännt märke och den var en bidragande orsak att vattenpumpen havererade. Den gick även fasst det inte behövdes.

Freude ist BMW
De
607
Decoy_81

Förlåt... Aux pump är nr 2. Du kan testa om den funkar genom att slå på tändningen i läge 2 och lyssna om den börjar surra. Om inte då e den trasig.

Freude ist BMW
De
607
Decoy_81

Jag har för övrigt haft samma felkod och då var det den pumpen jag böt.
(Borde kanske skrivit det från början ;)... )

Freude ist BMW
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Den blockerar inte AC. Det brukar räcka att man tar en lång skruvmejsel och knackar till på pumpen så hoppar den igång igen.
Den är till för att se till att du har värme i bilen även på tomgång.

Gör så här sätt på tändningen vid kall bil. värmen på max i displayen och lite fläkt på. Då ska pumpen höras och värmeventilerna öppna hör du ingen pump knacka på den. Man gör så när man ska lufta värmesystemet efter att man tappat systemet så får man köra pumpen 10 minuter innan man startar bilen.

Den elektriska fläkten framför kylaren är den viktigaste då den kyler både motor och sänker trycket i AC systemet . Viscofläkten är sekundär och går till om den elektriska inte räcker till, men självklart är dess funktion lika viktig i dessa varma tider. Den elektriska styrs av flera olika parametrar från 99 års modell med M62TU kylar/motortemp. AC tryck, katalysatortemp, hastighet mm Den ska även göra en kontrollstart varje gång bilen startas så snurrar den några varv och generera en signal till motorstyrningen att fläkten är OK annars lägger den en felkod i DME.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Notera att för en -98 så är det enbart AC-tryck och kylartemp som styr Elfläkten och den utför inte någon kontrollstart heller.
Är oftast lågt systemtryck som sätter AC ur spel.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
De
607
Decoy_81

Tack Hasso för att du reder ut ett och annat :)

Freude ist BMW
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Där ser man. Jag kanske i första hand ska lägga min energi på fläkten i fronten istället då, jag har inte direkt frusit i bilen senaste tiden.

När vi ändå är inne på ämnet, bilprovningen påpekade att ac kompressorn läckte olja... Fyller man olja separat eller tillsammans med gasen. Är det ens lönt att försöka med kompressorn i det skicket?
Tillsammans med gasen. Du bör fixa läckaget först.

mvh/ Anders
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Nu är fläktkopplingen bytt, jag kunde inte känna några glapp i den gamla och den verkade snurra, men nu hör och ser jag skillnaden på gammal och ny koppling.
Nackdelen är väl att bilen numera låter som en gammal Volvo 240 när man gasar på...

Har letat lite efter en bättre begagnad elfläkt också, har väl gått halvbra. Fläktarna har skurit ihop på varenda reservdelsbil jag tittat/ringt på. Hur kan det vara så kass kvalitet på dessa?
De
607
Decoy_81

Bilen ska inte låta som en 240!
Köpte du originalkoppling?

Freude ist BMW
Jo
45
Jonas.a
330iT -02
528iAT -99
Jag köpte av märket Prasco från bildelar24.se. 400:-
Länk

(Jag läste ditt tidigare inlägg men hade redan beställt då)
De
607
Decoy_81

Synd... Skulle inte köra så länge med den, den snor hästkrafter och sliter som sagt på vattenpumpen och så kommer bilen dra mer bränsle.

Freude ist BMW
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.