AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.722

Hur vinterskydda grillen på E90 320d - 2011?

Transocean
Nu när temperaturen närmar sig 35 grader vill jag ställa en fråga som först upplevs aktuell om fyra månader:-)

På min andra bil ( Citroën C5) finns det plastdetaljer som man kan montera för att täcka grillen när det blir kallt och saltbilen sprider sin dödliga lösning på vägarna. Dessa skyddar såväl intercoolern som kylarn. Också med tanke på stenskott som friktionsdäcken orsakar.

Vad med en E90? Finnes det nånting från fabrik eller måste man sy ihop nånting själv?
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Om jag förstått rätt så finns det skydd mellan kylaren och grillen som stängs/öppnas på något magiskt sätt. När bilen är avstängs ser man att det är täckt framför kylaren.
Transocean
Inte på min -11a i alla fall.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag är en sån som gärna skyddar mina E46'ors vevhusvent och liknande på vintern.
Jag köpte sittunderlag på Coop Forum (2 för 39 spänn). De är ju gjorda i ett skumplast-material. Bara att trycka dit en underlag på njurarna i grillen så det blir avtryck i skumplasten, sen klippa med sax längs avtrycket. Sen är det bara att sätta dit bitarna i njurarna. Jag säkrar även med ett buntband. Två underlag räckte till två bilar.

Anders
Transocean
Tack för tipset. Även om jag tycker att det känns fel att behöva tillverka sådana skydd själv. Jag skall posta hit bilder när mina är klara :-) Med M-logo så klart!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Well, tillverka o tillverka, det tog väl 15 min av mitt liv. Per bil. Det är okej.
ba
100
bart112
M135i xDrive -16
Plastskyddet på dieslarna brukar väl inte vara till för att skydda utan för att begränsa luftflödet till kylarna? Dieslarna har ju blivit så pass effektiva att det är svårt att få ordentlig värme i dom på vinterna. PSA har ju kört med sina "manuella" kåpor, jag misstänker att BMW har en mer raffinerad lösning?
Transocean
Bart 112, ja, det är så tänkt att PSA dieslarna med dessa skydd behåller riktig temperatur. Men dessa kåpor har även en annan positiv effekt; nämligen att saltlake och stenar inte skadar vitala delar på bilen.

Jag har också läst att nyare BMW har grillar som stänger sig självständigt men min 2011 har tyvärr den "fasta" varianten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.