AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.472

Åka på Autobahn med F11 520d med 17" R-klassade originaldäck?

Sida 3 av 3
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Xc60: trevligt , får man fråga med vilken kärra ?:)

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Hade den stora glädjen att köra en carbonsvart skönhet med beteckningen M550d på bakluckan :-) det var en F11 LCI, en fantastisk bil på alla sätt. Rätt motor i rätt bil s.a.s. :-) den kommer verkligen till sin fulla rätt i hemlandet.

Bilen var mycket välutrustad med LED, adaptive drive, HUD, panorama, komfortstolar, driving assistant plus, 20", soft close, comfort access, HK-ljud, surround view, speed limit info...

Att umgås med den bilen under en vecka gav mersmak och är inte att rekommendera om man vill undvika ett starkt ha-begär...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sixtbil?

XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Grelle,
Stämmer bra, hyrde en rolig semesterbil :-)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag åkte ner till Hannover i fjol och jag vill ju minnas att det gick rätt fort där :) Det va fri fart mellan alla städer, 130 va gränsen genom/förbi städerna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag hyrde en 435i cab i München och tog en alp/italiensväng själv så jag kan relatera till det. =)

Såg ett antal M5/M6 i sixt-garaget...

jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Usch vad man längtar tills man får körkortet men allra mest tills man blir 22, då tillåts man provköra bilar samt hyra bilar. Innan 22 så gäller ej deras försäkringar, inte sant?

Xc60 & Grelle man blir ju inte lite avensjuk.. Har endast åkt med BMW's 3.0D som starkast. Så en M bil eller 550d skulle ej vara fel.

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jonte520d. Livet är hårt men vi har alla varit under körkortsåldern en gång. Hyrbilsnivåerna skiljer mellan bolag så någon generell regel finns inte. I vissa länder/bolag är det 25 år som gäller för att kunna hyra allt. Hyrde nyligen en bil (minibuss) på Sicilien och då var det gränsen.

Däremot provkörde jag några bilar vid 18 års ålder, så det hänger nog mer på säljaren och om han ser något direkt värde i att låta dig provköra.

Körde Hannover - Nürburgring en lördag för två veckor sedan. Jag blev förvånad över att frifartssträckorna var så frekventa även om 100/120 gränserna ibland kändes omotiverade med tanke på vägens kvalité. Gick att köra riktigt fort under långa sträckor.

Det är verkligen en speciell känsla när det blir frifart och trafiken bara löses upp och att man helt plötsligt kan ha en Toyota Avensis i backspegeln om håller över 200. Händer inte varje dag i Sverige :)

Mycket få som kör kring 250 dock trots "tomma" vägar. Tyskarna tänker väl förmodligen på slitage och bränsleförbrukning :)
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jonte520d,
Med risk för att låta gammal :-) Tiden går fortare med åren och tänk hur mycket kul du har framför dig, körkortet, första egna bilen, första körningen av en M-bil etc. Dessutom har du ungdomen kvar till skillnad från oss "gamlingar" ;-) En klen tröst när det kliar i gasfoten...

Jag provkörde också bilar vid 18 års ålder, där handlar det som Grelle säger mer om ditt uppträdande och säljaren. Uppträder man trevligt och ärligt så bör det inte finnas några hinder att få provköra olika bilar hos handlarna. Är de smarta ser de också framåt, även om du inte köper bil idag så är du en kund imorgon. Sen kanske man inte kan förvänta sig en provkörning av en M-bil utan att ha etablerat en relation med en säljare/handlare.

Minns fortfarande BMW On Tour 1999 (tror jag det var) som turnerade runt till olika handlare över Sverige med i stort sett hela BMW:s modellprogram för provkörning inkl M5 E39 som var ny då, Z3M cab och coupé, 7-serie m.m. Där fick man testa många fina bilar. Minns öven lappen framför växelspaken i M5:an "gasa gärna, men släpp kopplingen först" :-) De hade bytt kopplingen flera gånger på bilarna och när jag fick en provtur i en Silverstone M5 (min drömbil då) så var kopplingen tyvärr på väg att ge upp ( inte pga mig dock) men det var ändå en provkörning man minns.

Tror det var 23 år samt körkort i minst 2 år som gällde på M550d:n för att få hyra.

Grelle,
435 i cab låter riktigt trevligt, jag behövde plats för bagage och flera personer så det var uteslutet för mig. Var lite sugen på att ta en M5:a, får bli nästa gång :-) Sixt har ett riktigt bra hyrstall av trevliga bilar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
XC60, Trodde faktiskt vi skulle få en Z4 för klassen vi bokade var Z4/SLK. Kommer ned och blir erbjuden en SLK180. Min första fråga är om de har något annat varpå han svarar en 435i, väldigt nyinkommen men till en viss merkostnad. Det var inte mycket att fundera på. Att bilen var 1 dag gammal gjorde det lite extra roligt. Fick sin riktiga premiärtur förbi Grossglockner, Garda, Como, Stelvio och 7-8 roliga pass. Cab i de där områdena alltså... Men vi var bara två och hade man varit fler så faller det ju bort.

XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Jag blev också erbjuden en uppgradering som jag tackade ja till, vilket jag inte ångrar. Trevlig resa ni gjorde, kan tänka mig att en cab är riktigt mysigt där. Jag körde mest autobahn eller landsväg och med full bil så då var ett lok som M550 perfekt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.