|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Se också till att du har bra med lufttryck, eftersom bilen kommer att väga mer, samt ska köras i höga hastigheter. Över 3 bar hade känns tryggt. Och som Jörgen skrev, är det Y-däck, så är det bara att stå på ;) | |
|
Jag håller med Narvselius, jag har inte haft några problem med att ligga i 200 + norr om Hamburg och även ligga mot toppfartsspärren under alla besök i Tyskland. Så pass ofta att nu ska spärren bort från 410an. Hoppas att det blir mycket 200 + körning i september då det blir ännu en resa:) Miniatur Wonderland kommer besökas i Hamburg och sedan blir det österut mot Berlin och Polen. Mvh Stephan |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Mycket beror ju på vilken tid på dygnet också. Men jag instämmer, norr funkar bra också. dock är det ju inte så mycket ställen som det är frifart. Och det är lätt glömma på vissa ställen, vid backen nerför norr ut vid Kassel, den kameran har jag fastnat i, fast jag säkert åkt där 30-50 gånger.*suck* |
|
Puttgarten-Hamburg brukar de gå att stå på rätt bra, däremot är det segt långa sträckor med hastighetsbegränsning och endast 2 filigt på A7an söder om Hamburg ner till Hannover. Jag brukar åka ner minst 3-4 gånger om året och nu mitt i sommaren är väl inte den bästa tiden på året om man vill åka fort. Då är det att köra på kvällar och nätter som gäller, men då är det å andra sidan fortfarande möjligt att hålla snitthastigheter man bara kan drömma om på svenska vägar :) BMW CS #5139 |
|
|
Fartkameran vid Kassel-Göttingen är en klassiker, den har väl varit där i minst 15 år eller så? Nedförbacke, 100 km/h hastighetsbegränsning, och kameran sitter i den sista av de 3 eller 4 portalerna med 100-skyltar över motorvägen, man brukar märka att nästan alla tyskar plötsligt är väldigt noga med att 100 km/h där, även mitt i natten :) BMW CS #5139 |
|
|
Kul att alla skriver som om att det är TS som ska köra. Han är 14 år :) /Martin |
|
|
Lars: Jodå det är fint i Hamburg, blir andra resan dit i år för min del. Vi tänkte besöka det berömda järnväg/flygplans museipersonal eftersom jag pappa,brorsan är flyg samt tågnördar. Tack för övriga tipsen men det blir en kort "mini" trip på 3 dagar eftersom vi kom hem från staterna för inte så länge sedan. Jörgen: vi åker från Östergötland vid 03.00 och de vill säga att vi är i Tyskland på fm. Ingen aning om trafiken? Mycket? Martin: haha äntligen en som läst profilen;) nej men har pappa och bror samt övriga vänner som är flitigt ine här på forumet så farsan har nog sett det här!:) Tack återigen. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
|
Det blir säkert bra. Ska ni till Wunderland? Det är helt fantastiskt ställe för modellnördar, själv sysslar jag med bilbana i skala 1:32. /Martin |
|
|
Juste så var namnet :) De är en rolig hobby faktiskt .;) Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Vi har nyss varit nere i Hamburg några dagar med bilen. Visst tjockar det på mellan varven men frifartssträckorna är trots allt en del och längst ut till vänster var det inte speciellt svårt att ligga på lite längre sträckor. Kör man "bara" runt 180 gäller det dock att ha god koll bakåt... Själv blev jag passerad av en Citroën C3 i den hastigheten och hade en ilsken Swift som hängde på bra bakom - den tappa dock när det gick över 200... | |
|
Körde i södra Tyskland och det var fullt med lastbilar, husbilar och semesterbilister som segade sig om lastbilarna i 110 (alla tyskar kör definitivt inte fort) så snitthastigheten blev inte så hög och endast ett fåtal gånger och kortare sträckor kunde man köra 180. Skolorna slutade precis härnere så nu drar semestertrafiken igång på allvar. Vill man hålla höga snitthastigheter så är det nog tidig morgon alt sen kväll som gäller ett tag framöver. |
|
|
XC60 - ja, eller dagen efter Tyskland vunnit guld i fotbolls-VM...! ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Narvselius, Sant, då var det nog tomt... :-) Dock åker många fortfarande omkring med flaggor på bilarna eller ytterbackspegelöverdrag med flaggans färger. Hoppas på lite fria vägar de kommande dagarna. "Ich wurde heute geblitzt" en lömsk farkamera placerad i kombiutrymmet på en gammal Opel Astra kombi samt att jag missade att hastigheten krupit upp till 10 km/h över den tillåtna gjorde att man nu finns på bild hos tyska polisen. |
|
| Idag fick jag möjlighet till fri fart ett flertal gånger och kunde ligga runt 200 under längre sträckor samt utforska toppfarten. Det som slår en är att vissa frifartssträckor skulle ha fått en hastighetsbegränsning på 80 km/h i Sverige eftersom de är så kurviga eller med ojämn beläggning. Våra 110-120 vägar känns betydligt mer lämpade för fri fart än vissa sträckor i Tyskland. | |
|
XC60 Flaggor - Jotack, vi var där två dagar efter de vann... Men det var på det hela taget städat. Som vanligt i Tyskland. Geblitzt - Jaha, då blir det 10 års straffarbete i en tysk saltgruva för dig. Synd! Det är inte bara trafikmängden som drar ned humöret (och hastigeten) på Autobahn, det är framför allt all de nya aktörerna på banan, som östeuropeiska lastbilchaffisar som inte lärt sig alla Do's and Don'ts. Eller struntar i dem. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Xc60: inte bara det det är så glest på motorvägarna här i Sverige. Vi låg i 190 i max 30 sekunder pga all trafik, annars var det 150-170 som vi var som mest i. Men sedan när vi tog bron ( sket i båten pga köer) så var de nästtill dött på motorvägen hem till Linköping. Man kunde lätt komma upp i toppfart 220, men vi låg i mestadels 160. OCH JA det var intill dött så vi var ej någon trafikfara. Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet! |
|
| Har samma erfarenheter av vissa frifartsträckor - standarden är rent av högre, eller så känns det som att marginalerna runt omkring är större på etapper av E4 genom Småland tex. | |
|
Brukar planera våra körningar till medelhavet så jag passerar Hela Tyskland ända ner till Österikiska gränsen på natten mot söndag. Extremt lite trafik samt så gott som noll lastbilar (lastbilsförbud söndagar) Medelhastigheten blir klart respektabel på söndagsmorgnar! |
|
|
Narvselius, Håller med om att många lastbilar drar ned möjligheten att köra fort då de absolut ska sega sig om andra lastbilar. Även husvagnar och husbilar utgör effektiva bromsklossar. Jonte520d, Trafikintensiteten är definitivt mycket högre här, men igår kväll runt klockan 21 fick jag flera fina möjligheter att stå på. Körde dels på en nyöppnad autobahn som inte fanns med i navin. Kunde köra 200-230 och även se dryga 250 på HUD:en på en ströcka av ca 10 mil. Nej, körde inte 520:n... :-) |
|
|
Narvselius, Det är ju iSverige som straffen för fortkörning ligger på den nivån :-) Här är det väl upp till 100 EUR samt "Punkte", har dock blivit "geblitzt" tidigare och fick aldrig boten utan endast hyrbilsfirmans "Bearbeitungsgebühr"... Kanske blir det straffarbete när man har tillräckligt många foton hos polisen... :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.