AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.474

Åka på Autobahn med F11 520d med 17" R-klassade originaldäck?

Sida 1 av 3
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej
Ska snart åka till Tyskland med familjen med F11, och givetvis kommer vi körs genom Autobahn. Men nu till frågan vi har de standard/orginal däcken från bmw 17 tum 245:or tror jag det är och det är R klassade, dt vill säga att de man inte ska överskrida en viss hashisget med dem ( 180km/h) tror jag det var. Och man vill ju åtminstånde överskrida 200 gränsen. Vi är 5 pers i bilen 2 vuxna 3 barn/ungdom om de gör någon nytta. Vad menas egentligen med klasser på däcken? Vad händer om vi kör mer en vad däcket är klassat till?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Finns R-klassade sommardäck original till BMW? Är de inte minst V eller W-klassade eftersom bilen har toppfart på ca 220.

Hoppas inte att du tänkt köra på Autobahn med odubbade friktionsdäck. Det är inte att rekomendera med tanke på att det är 30-40 grader varmt där nere...

Och vad som händer är att de slits mycket fort och ger vingliga egenskaper, rent av kan däcket gå sönder. Har själv kört sönder på ett par Q-märkta däck för länge sedan efter att har kört med dem året runt. Inget jag skulle utsätta min familj för men det är ju jag det...
jo
509
jonte520d

Jodå det finns även som sommardäck. Men skulle du rekommendera att köra över 200 med R-klassade däck?

Jag hade inte gjort det, särskilt inte om jag hade min familj med i bilen.
Det låter smått otroligt att det finns 245 breda däck som är R-klassade. Den bredden brukar ju indikera mer prestandainriktning och borde rimligtvis ha minst V. Att BMW själva skulle montera däck som inte klarar bilens toppfart låter ännu konstigare (vinterdäck undantaget).

Jag skulle ha bytt ut däcken till några som åtminstone klarar bilens toppfart.

Mvh Johan
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Är du väldigt säker på att det är R-klassning på dem? En del däck har bokstaven R på dem för att indikera Radial vilket är något helt annat.

Skriv av exakt vad det står på dina däck så kan vi nog avgöra mer precist vad som gäller.

-------
//Lövet
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Farligt och oförsvarligt, att köra 200 i en full lastad bil med däck som inte klarar höga hastigheter. Dessutom olagligt i Tyskland. Du måste ha en dekal på instrumentpanelen där det står Max hastighet på däcken, om denna är lägre än bilens topphastighet.

Ja tycker dessutom det är få sträckor där man verkligen kan köra 180+ i mer än ett par min, just nu i sommaren.

Körde, Köpenhamn - Paris i onsdags med ett snitt på 108, och Paris - Firenze med ett snitt på 91 (!), efter 2 timmars kö vid Gotthard tunneln. Jag har högre snitt i DK och Sverige normalt.
Sommardäck som har lägre hastighetsmarkering än bilens toppfart är olagliga och ska rendera anmärkning på besiktningen.

Från Transportstyrelsen:

"Hastighetskapacitet
Sommardäck ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet för

EG-typgodkända personbilar
nationellt godkända personbilar som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare.

På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.
Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Nationellt godkända personbilar som tagits i bruk före den 1 januari 2002 behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.

På E- eller e-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en beteckning på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar:

Q 160 km/h H 210 km/h
S 180 km/h V 240 km/h
T 190 km/h W 270 km/h

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset. Om det inte finns där, kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked."

Länk
Det är väldigt få ställen det är fri hastighet. Så du tänker på det!
Foto tas på alla bilar, sen mäter dom din genomsnittshastighet!
Dagtid är det väldigt mycket trafik. Så ska du bränna är det kvällstid som gäller.

Med vänlig hälsning,

Martin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läs på däcket en gång till!
Jag är nästan 100% säker på att du missuppfattat informationen på däcksidan!

Står det t ex. 225/35 R17, så är R:et INTE hastighetsklassen!
R:et står för Radial, som redan påtalats.

Läs mer här:
Länk

Eller här:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
509
jonte520d

Sorry killar , kan själv ha rört om det för mig i huvudet, återkommer imorn med exakta siffror.

jo
509
jonte520d

Gick o kollade nu , ber om ursäkt. Det står såhär: 22/ 55 R17 och det är
BMW orginal däck med RFT sommardäck.

Står R:et för att de är R klassade däck?

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Nej det står för Radial (som nämnts tidigare i tråden också).

Leta vidare på däcket efter rätt bokstav. Det kanske står nära belastningsindexet två siffror typ "95"
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag hade själv 17 tums originaldäck när bilen var ny och de var självklart klassade att klara bilens toppfart. Jag tog en repa på Autobahn då på sommaren, och i delar av forna DDR fanns flera nya sträckor med fri fart och lite trafik där man dagtid inte hade några större problem att kliva över 200 knyck, men på många andra ställen annars är det direkt oansvarigt att ligga i dessa hastigheter med tanke på trafikintensiteten på sommaren
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...som sagt; läs mitt förra inlägg igen och därefter läs på däcken igen!

Är det RFT-däck är det 100% INTE däck som har hastighetsklassning "R"!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
509
jonte520d

Det är Y- klassade däck :))
Tack för hjälpen alla!

Det var väl det jag tänkte men det finns ju galningar som använder sina odubbade vinterdäck även på sommaren - skönt att det löste sig.

Sen håller jag med om att det är relativt få frifartsträckor i västra tyskland - och de som finns är ofta igenkorkade med trafik. Vill man köra fort går det oftast bättre genom östra tyskland. Fast det beror såklart vilket slutmål man har med resan...
jo
509
jonte520d

Jodå det stämmer, Vi ska till Hamburg.

Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Ja, med Y kan du köra fortare än vad bilen orkar med :) Stå på bara
Då blir det inte många bitar med fri fart. De kommer mestadels längre ner i Tyskland.

Med vänlig hälsning,

Martin
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tvärtom tycker jag - det finns fina bitar norr om Tyskland där trafiken oftast är mindre tät och vägen behagligt platt. Lycka till att dra på kring München, Nürnberg, Ulm eller Stuttgart... :)

Hamburg är kanon! Vi tog en minisemester i år och besökte bland annat Miniatur Wunderland i Specherstadt. Helt otroligt!
Länk

Hagenbeck Zoo är kanske Tysklands finaste - också värt ett besök: Länk

En tur i hamnen är också ett säkert kort
Länk

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.