AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
10.288

Är det laglig med blue Angel eyes?

Sida 1 av 2
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag ha precis köpt blue angel eyes led. Men jag börja bli lite osäker nu om man få ha dem i vardagen?
Nån som kan svara på det? Alltså min angel eyes lyser jätte blå alltså.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Nej, det är inte tillåtet, bara vitt eller gult ljus får visas framåt.

BMW CS #5206
BM
451
BMW 580
530D -09
Aha tack! Fan då ha jag kastat pengar i sjön. Misstänkte det när alla börja sakta ned för mig. Trodde säkert jag va farbror polis. Få väl beställa vita istället.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är ju populärt med väldigt vita, som nästan ser blå ut, men som är vita.

BMW CS #5206
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja men mina är extremt blåa. Men vilka ska man köpa då som lyser starkt på dagarna också?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Länk ofta nämnda som starka..
7000k är sånära blå du kommer lagligt. Förmodligen bäst, även fast det står "bara" 6W

Xenonkungen har för din också (tror jag)
Länk

Kolla bara så det är rätt lampa!
Min E91LCI med Xenon har helt annan lampa än samma bil med halogen hel/halvljus!

//Anders

Menar du de två ringarna i varje strålkastare? Bilen du har är en E39 antar jag?

På dem går det väl inte att få så starkt ljus jämfört med de senare BMW modellerna. Jag har bytt till vitare ljus i mina angeleyes (facelift strålkastarna) men det lyser väldigt svagt i dagsljus. När det är mörkt så får man ändå ha halvljuset igång om man ska kunna se något och då borde det ändå inte störa någon.
BM
451
BMW 580
530D -09
Jag ha sålt dem blåa nu. Beställde från ebay nya men som va helt dåliga. Nu ska säljaren skicka mig nya. Fast det är vita ljus. Dem ska lysa sjukt stark påstå dem.
Det var poängen i mitt inlägg: att du nog inte kan få "sjukt starkt" ljus med den tekniken som dina angel eyes är byggda med.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja jag menar dem 2 ringarna och ja det är en e39. Men jag ha sett några som ha sjukt starka på dagsljusett också. Alltså e39:or med vita angel eyes.
Där ser man. Nästa gång får du köra efter dem och fråga hur de har gjort ;)

Återkoppla gärna hur det blir med dina nya vita lampor.
BM
451
BMW 580
530D -09
ja om man googa eller youtube ser man många som också dem starka angel eyesen. ska göra det om det blir som jag vill ha det.
BM
451
BMW 580
530D -09
OK nu har jag har fått nya lampor nu som jag beställde på ebay. Dem va mycket starkare än mina vanliga halogen. När det är solig dag i dagsljuset så syns det knappast. Men mot kvällen/natten så lyser dem starkt och snyggt vit. Tror man måste ha eftermonterat om man vill ha dem starkt på dagsljuset som dem nya BMW har. Så få nöja mig med det jag har nu. :)

Här är bild på dag och natt:

Länk

Länk
Det blev snyggt och likadant som på min! Tyvärr var det ju som jag skrev innan till dig att det inte går att få skarpare ljus dagtid. Inte med originalstrålkasterna åtminstone.
BM
451
BMW 580
530D -09
Ja jag antar det är så crli9194. Men tror du inte det handla om watt? Typ om man köper mer watt så lyser det starkare? Jag har typ såna: Länk

Och det finns dem här som är 40W: Länk
Nej jag tror det beror på hur de är konstruerade. De du ser som lyser "sjukt starkt" de är nog konstruerade på ett annat sätt.
BM
451
BMW 580
530D -09
Jaja..ok. då få jag nog lägga ned "projektet" och va nöjd med jag har. :)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om man byter till vitt ljus (med samma styrka) syns de ju sämre i dagsljus eftersom de då har samma färg som dagsljuset och "smälter in". Det gula originalljuset syns bättre i dagsljus då färgen bryter av mot dagsljuset.
BM
451
BMW 580
530D -09
Marin849: Men hur kommer det sig att dem andra nya BMW som har samma vit färg fast deras lyser jättestarkt på dagsljuset? Ser nästan att alla använder angel eyesen istället för halvljuset på dagen. Dem har väl också vit.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Därför att det är jättestarkt! :)
Det är utformat på ett sätt som skickar mer ljus framåt istället för att "lysa runt en ring" där det även går ljus bakåt, dessutom med starkare ljuskälla.

Min poäng var att synligheten minskar automatiskt vid byte från gult till vitt, men sen kan man givetvis öka på ljusstyrkan för att kompensera.

De där "sjukt starka" 20 och 40W LED-ersättarna kan man lugnt skriva ner till 7-10W max, eftersom det helt omöjligt går att bli av med spillvärmen i LED-chippet annars. Köp gärna och kolla upp effekten, det är världens enklaste med en vanlig multimeter. Jag lovar en god whisky om det bränner ut 40W på någon av dessa...
Det finns varianter runt 10W som har inbyggd kylfläkt med frågan är hur långt man skall gå?
Kolla gärna i en elkatalog på takspottar på t.ex 7,5W som är populära nu, jämför storleken/ytan på kylaren på dessa med de s.k. 20W eller 40W varianterna som man säljer till bilar...

Ljusringarna i de nyare modellerna som har DRL-funktion är av helt annan konstruktion, det sitter prismor inne i ljusledarnna som vinklar ljuset framåt på helt annat sätt än på den ringar som är avsedda för positionsljus. Det spelar ingen roll hur mycket ljus man försöker pressa in i dessa via fiberoptiken, det lyser aldrig som DRL och de blir heller aldrig godkända som DRL (varselljus) vid besiktning eller en flygande kontroll.
Det faller redan på att man modifierat en e-märkt produkt med annan typ av ljuskälla osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.