AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.490

Kan man lossa instrumenthuset i E34 utan att lossa batteriet?

wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Hej om man ska koppla ur instrumenthuset på bilen,
måste man frånkoppla batteriet?
Ja.
Varför det? Ärlig nyfiken.

Alltid kopplat loss instrumenthuset med batteriet inkopplat, aldrig hänt något. Minst 30-40ggr.
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Ok då vet jag. Tänkte göra rent glaset, dammigt inifrån, går det
Att skruva isär eller är glaset limmat.
Råkar man vrida på tändningen utan instrumentpanelen så kan airbag lampan tändas tex. Jag kopplar ALLTID bort batteriet när jag grejar med bilens elsystem, även om jag så bara grejar med "stereon".

Minns ej om det går att plocka bort "glasdelen" men det borde gå...
Jaha, jag räknade inte med handhavandefel som att slå på tändningen med klustret borta, men bra att du klargör det. Jag tog det bara för självklart, dumt av mig kanske.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag rekommenderar Dawwe's linje - som en ren försiktighetsåtgärd ska du lossa batteriet när du arbetar på bilens elsystem. Speciellt när man kopplar in och ur saker som inte är designade för hot swap.

Men som SpeedLover säger så är dock risken minimal att något ska hända.

Skulle något hända kommer du att att ångra dig något så vansinnigt att du inte gjorde den där enkla saken att koppla bort batteriet.

Det tar 1 min om batteriet är under baksätet, 30 sekunder om batteriet är i motorutrymmet. Väl spenderad tid.

Jodå, det går alldeles utmärkt att ta loss glaset - iallafall är det busenkelt på den första generationen (den med grå baksida)
Länk

Ska dock gå lika enkelt på andra (vit baksida) och tredje generationen (blå baksida). Där vill minnas det sitter fast med 6 skruvar.

Var dock försiktig, vill minnas det är snuskigt lätt att repa plasten så det blir tydliga smårepor.
wa
165
walle83
540i sedan-99
Bmw m5 e34 -94
Då va det klart gick att få bort glaset lätt.
Nu slipper jag störa mig på dammet.
Å ja koppla bort batteriet;)
Vi
45
Vicious
325iA Touring -09
525i e34 -95
Honda Civic CRX 1.6i-16 -87
Jag kan tillägga att om du har airbag i bilen så spelar det ingen roll om du inte vrider om tändningen eller inte, om klustret tas ur utan att batteriet kopplas från så tänds airbaglampan. Detsamma gäller allt som har med airbagen att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.