|
|
|
|---|---|
|
Vad kan orsaka att varningslampan till airbag-systemet inte slocknar utan lyser under färd. Ingen känd åverkan. | |
|
Du får göra en felkodsavläsning och se vad det är som triggar felkoden/lampan. Kan vara ett antal olika saker, men vanligast är glapp i kablaget under stolarna och/eller defekt sensormatta i passagerarstolen. Men kan som sagt vara ett antal andra orsaker också - så börja med en felkodsavläsning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret. Ska följa dina råd. Måste stolarna tas ur och hur gör man för att inte skada elkablarna under stolarna? |
|
|
Det räcker oftast att trycka ihop skarvstyckena under stolen och de kommer du åt utan att lossa stolarna. Men oavsett vilket fel det är, måste du i de allra flesta fallen släcka felkoden/lampan med diagnosdator via det runda diagnosuttaget under motorhuven. Om det är sensormattan, finns det ett mekartips under "gör-det-själv" som Hasso skrivit. Det visar hur du bygger en "simulator" som får styrsystemet att det alltid sitter någon i passagerarstolen och därmed utlöses airbagen "alltid" när bilen tycker att den borde göra det med passagerare fram. Komponenterna kostar kanske 30 kr eller så och händigheten behöver inte vara stor då du skruvar ihop tre komponenter i en "sockerbit". Börja dock med en felkodsavläsning så du vet var du skall börja felsöka! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
strassa, extremt vanligt är att sensormattan i stolen går sönder. Dyrt att byta mattan men det finns bra alternativ som simulerar mattan och att någon sitter där. Jag har såna i båda mina e39:or. Antingen köper man komponenter från ELFA och bygger en "sensormatte-emulator" enligt mekartipset här på AP eller så köper man en färdig på blocket för 195 kr. En dags leveranstid. Men som Johan B säger gör en diagnos också. Köp dig ett bra diagnosinstrument också, till din bil rekommenderar jag BMW scanner 1.4.0 finns också på Blocket. Ett välbeprövat diagnosinstrument. Jag har skickat PM till dig. Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.