|
|
|
|---|---|
|
Inte undra på att dagens bilar väger mycket. Risken för genomrostning bör dessutom vara minimal. "Är bilen säker? – Förr var den det, men moderna bilar har så tunn plåt att den riskerar att börja brinna vid ett blixtnedslag. En gammal PV skyddade ganska bra med sin plåt på en centimeter, men idag är plåten bara en halv centimeter. Det är bättre att stanna inomhus. " Klippt från dagens artikel om blixtar. ;0) Lär ändras rätt snabbt. | |
|
De kanske menade PansarVagn? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| De har nu tyvärr bytt till millimeter i artikeln. Förklarar en hel del när det gäller genomrostning. Jag kommer dock ihåg plåten på min BMW 2002 -72. Inte "boink" när man tryckte på den. Det var tider! | |
|
Två saker jag reagerar på: 1. "men moderna bilar har så tunn plåt att den riskerar att börja brinna vid ett blixtnedslag". Hur kan plåt brinna?!?!? Har aldrig sett metallen brinna när jag svetsat! 2. PV, VW, traktor spelar ingen roll! Att befinna sig i bilen o få blixtnedslag i/på den tillhör bland det säkraste då karossen fungerar som åskledare. DN har 0-koll! ;) BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Länk Länk Ni kan vara lugna - Faradays bur fungerar även med 0,5 mm tjock plåt; elektronerna som utgör den elektrisk laddningen är oändligt mycket mindre än så! DN har som sagt "noll koll" - plåten lär inte börja brinna! Däremot fungerar inte bilkarossen som åskledare - det är en missuppfattning det också - utan som en Faradays bur, vilket är något helt annat! |
|
|
Hur tjock är plåten? Termiska massan är inte stor på en mindre yta plåt. Det kan bli varmt under plåten (om än kortvarigt). Länk mvh/ Anders |
|
|
Nej, det blir inte varmt "under plåten" i en Faradays bur (=bilkaross) om den träffas av blixten. Det handlar enbart om elektrisk laddning i plåten, inte om någon ström över huvud taget. Det AKN:s länk handlar om är, att det kan brännas hål i en plåt om den används som uppfångare eller utgör anslutningspunkt för en åskledare - det är en helt annan sak än en Faradays bur. Sitt lugnt i era bilar när det åskar, inget kommer att hända med plåten! Om ni inte tror mig, läs på om vad en Faradays bur är. (Har någon, någonsin, hört talas om att en (täckt) bil börjat brinna eller fåt brännhål i plåten? Om det finns risk för det, borde det rimligen ha hänt någon gång, någonstans!) |
|
|
gunnare, Jag får kanske ta på mig dumstruten då man borde kunna det här. Men det bjuder jag på :-D Men nog kan kan det bli varmt där blixten träffar Länk Minns när jag som lite skolpojke protesterade då min fröken postod att däcken isolerade bilen. Kan blixten nå bilen är det inte långt kvar till marken ... mvh/ Anders |
|
|
Ja du Anders, det där med att däcken isolerar har man väl hört hundratals gånger. Fysik är inte lätt! Intressant med bilderna på den "blixt-träffade" Cherokee:n! Nytt för mig, alltid lär man sig nåt! Nu kan det ju vara så, att just den bilen råkat ut för en direkt blixt-träff, och/eller haft något någorlunda ledande föremål i direkt kontakt med karossen - typ en trädgren, en nedfallen ledning eller liknande. Att elektronik i en bil som träffas av blixten kan gå sönder är nog inget orimligt antagande, även om "Faraday-buren" faktiskt borde skydda även elektroniken hyfsat bra. Den sida du länkar till är väl för övrigt från USA, och verkar komma från någon myndighet. Man kanske bör ta med i beräkningen, att USA är friskrivningarnas ("disclaimer") förlovade land, där man gärna tar i lite extra när man beskriver farligheter för att slippa få en stämning på halsen om man inte varnat tydligt nog... Hur som helst - en bil skyddar tämligen bra i ett åskväder, och att tunnare plåt skulle göra någon som helst skillnad i det avseendet är - som sagts - rent nonsens! DN har "noll koll"! |
|
|
Hursomhelst, värme alstras, det handlar om ett brett frekvensspektra. Mer värme ju tunnare gods det är. Om dages bilplåtplåt är nog har jag för dålig kunskap att bedömma. En mer djuplodande artikel med inriktning flygplanskroppar Länk och användandet av nya material som kolfiber med tunnare ledande skikt och dimensionering därav. mvh/ Anders |
|
|
gunnare skrev: "Det handlar enbart om elektrisk laddning i plåten, inte om någon ström över huvud taget." Här får du nog tänka om. Ström kommer att passera Faradays bur. Däremot kommer det inte att uppstå något resulterande fält i buren. Se svaren här: Länk mvh/ Anders |
|
|
Behövs kommentarer? |
|
|
Förvånade över tidningsartikeln? Den tiden är förbi när man kunde förvänta sig lite faktakontroll eller ens rättstavning/korrekturläsning i tidningsartiklar. Fast lite rimlighetsbedömning borde ju vara inbyggt i varje människa kan man tycka, det borde närmast ta emot att skriva om centimetertjock plåt i personbilssammanhang... Att strömtätheten i materialet kan bli så stor att det bränns hål är ingen orimlighet alls, även om det är ovanligt. Jag har sett bilder på både bilar och flygplan med små brännhål efter blixtströmmen, utöver de som visas i länkarna ovan, jag får återkomma om jag hittar dessa. Jag gillar Top Gear och deras humor starkt men ibland flummar de ut lite för mycket. Man får komma ihåg att även BBC har gränser och regler, de skulle inte utsätta personalen för uppenbar livsfara.. I filmen kan man se en blixturladdning, osäkert om den sker just via bilens kaross och till jord. Man får se en display på ett ställe som visar på drygt 300kV, som kan ge kanske 15-25 cm överslag om det är mellan två spetsiga elektroder... Jag har själv jobbat en del i närliggande projekt, 100kV ger 4-6 cm "gnista" mellan två runda kulor med 8mm radie, eller c:a det dubbla mellan spetsar, detta vid normal luftfuktighet, tryck och temperatur. I filmen övergår man sedan till att visa på en mera kontinuerlig urladdning i form av långa ljusbågar, som ripplar en del om nu ljudet och bilden kommer från samma källa... man hör rester av 50-100 periodig växelspänning, detta har inte så mycket med åska och blixturladdning att göra, men är så klart spektakulära bilder. Tråden med den fyrkantiga "spetsen" är för tunn för att kunna bära mera än några 10-tal amp kontinuerligt. Det är som alla vet inte så svårt idag att "photoshoppa" bilder som dessa, att placera en bil inne i en ljusbåge osv. Även den klassiska svart/vita bilden där Nikola Tesla sitter mitt inne i gnistor och blixtar i ett av sina experiment, är fejkad genom vanlig dubbelexponering, allt enligt honom själv... Man kan t.ex inte se några urladdningar mellan bilen och jordplanet som den står på, dvs via något av hjulen/fälgen osv. Hade man hängt ner en jordkabel för att överbrygga detta avstånd så hade man säkert visat detta, iaf om tyskarna hade fått bestämma... FP |
|
|
Lyssnade på P1. Det var något om att Palestinierna i Gaza behövde bensin till sina dieselaggregat! Fjollorna kör bil med stjärnan i ringen. |
|
| Inte förvånad Folke. Kunde bara inte undanhålla detta för Autopower-gänget. Tänkte att det var en lämplig målgrupp. | |
|
Top Gear borde ha maskerat den ynkliga eletroden. En riktig stjänsmäll: Länk Paret i bilen hade turen på sin sida. Åskan skall man ha respekt för. mvh/ Anders |
|
|
I bland har man tur, här var det nära... Länk FP |
|
|
Nära var det. Länk Några sekunder tillgodo. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.