|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 325 2010 med följande symptom: Vid tre tillfällen på längre resor (>10 mil) har motorlampan tänts - samtliga gånger på hemresan och efter övernattning (åkt massa mil dit, stannat över natten, börjat hemresan och pang! motorlampa). Går bra i övrigt men andra gången det hände kändes det som den gick på 5 cylindrar någon dag efter men det "lagade sig själv" vilket det också gjort alla tre gånger. BMW har bytt samtliga tändspolar, stift och spridare samt NOx-sensorn. I övrigt drar bilen mycket olja (1 liter / 150 mil). Börjar bli lite tröttsamt att åka till verkstaden och byta delar på måfå... Någon som vill spekulera i vad det skulle kunna vara? //Peter | |
|
Då har jag fått tillbaka den från verkstaden ännu en gång, de har kompressionstestat motorn och det visade sig att alla cylindrar höll sig mellan 12 och 12.5 utom cylinder #5 som låg på 7. Fick rekommendationen "kör aktivt på höga varv" vilket jag nu ikväll gjort i ett par timmar utan några märkbara förbättringar (motorlampan tändes igen på vägen hem). Så tillbaka till verkstan igen... PS Jag verkar inte kunna ändra rubriken men om någon mod vill vara snäll och ändra den till 2010 istället för 2001 så blir den helt rätt DS |
|
| Konstigt råd dem ger dig, detta aktivt på höga varv vad skulle det tjäna till? | |
|
Det skulle enligt mecken kunna finnas koksad olja / avlagringar i cylindern pga. för många korta turer och för "snällt" körd bil som i sin tur sänkte kompressionen (genom att det läcker genom kolvringarna antar jag). Detta skulle då lossna / brännas bort med hård körning. Körde 90 minuter eller så extremt "aktivt" i onsdags kväll och om den körningen inte gjorde någon skillnad så kommer ingen typ av hårdkörning göra det. Hur som helst så tändes motorlampan återigen på vägen hem och bilen känns fortfarande likadan så jag har inga höga förhoppningar om att detta "lagade" den. Men lite kul var det allt. :) Imorgon är det dags för en ny mätning av kompressionen, får se vad den visar. Någon som vågar sig på en gissning? |
|
|
OM det är koksade kolvringar, skulle jag prova WD40-metoden! (sök på forumet så finner du hur du skall göra) Men jag är lite skeptisk till att bara en kolv har koksade ringar, men det är nästan gratis att göra WD40-metoden så den är nog värd att prova. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipset, har för mig att jag läst om denna någonstans - kanske kan bli något att testa! Har ni hört om någon som fått så dålig kompression just pga. koksade kolvringar? Bilen har ju bara gått 5000 mil också men å andra sidan kanske detta blivit som följd av något annat fel (trasig spridare / tändspole som de ju bytte tidigare)? | |
| 5000 mil? Har du inte motorgaranti kvar då? | |
| Är inte motorgarantin på 3 år? Det är en 2010:a så den är över 4 år nu. Jag hoppas dock att detta ska tas som maskinskada av mitt försäkringsbolag. | |
| Det blev en ny motor på försäkringen så om ni har hög oljeförbrukning kan det vara en bra idé att göra ett kompressionstest, speciellt innan bilen gått över gränsen för eventuell maskinskadeförsäkring. | |
|
Fick du en helt ny motor eller satte de i en begagnad? __________ Mvh Grelle |
|
| Då min motor har gått så pass få mil trodde de att det skulle bli en helt ny då den begagnade ersättningsmotorn måste ha gått färre mil enligt verkstaden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.