AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.956

Hur skarva tunna elektronik-kablar utan lödning/230V?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Några små nyfikna barnfingar har lyckats slita av två tunna elektronik-kablar (ja, jag erkänner det är i båten och inte bilen men hoppas på hjälp ändå - det är diodbelysnignen till båtkompassen) och jag vill skarva hållbart och bra men har inte tillgång till lödgrejor i båten - helst något som inte kräver tillgång til 230V för i båten har jag bara 12V. Någon rent mekansik metod?

Just nu har jag bara fnurrat ihopa kablarna och satt eltejp om men det känns inte som en permanent lösning?

eller ska jag vänta till hösten då båten är på land igen och jag kan löda?

Finns "knip/klämm-skarvar" för riktigt tunna kablar? Har inte hittat det...

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
483
Tompak23d
iXM60 -23
Det finns både uppladdningsbara och gasdrivna lödpennor för bara några hundringar. Väl värda slantar... Bl.a. hos Clas Ohlson.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Funkar fint att löda med lågan från en cigaretttändare eller gasolkök, det svåra är bara att inte hetta upp kablarna så mycket att isoleringen smälter eller börjar brinna. Testa med en kabelstump först och använd gärna lite extra flussmedel.

Annars kan du alltid tvinna ihop kablarna ordentligt och försegla/fixera med epoxylim.
12V lödpenna, exempel: Länk

mvh/ Anders
Förmodar att du har tunna partvinnade trådarna av typ Silvakompass? I okritiska system som t.ex en liten glödlampa eller lysdiod funkar det utmärkt med att skala, tvinna ledarna och därefter tvinna ihop resp. tråd och vika skarven längs med. Innan dess har du trätt på en bit krympslang som du nu för över skarven, värm krymphylsan försiktigt med en tändare.
Detta är mycket bättre än eltejp som gärna sakta men säkert lossnar och blir kladdigt.
En bit krympslang hittar du hos t.ex Clas i sjön, Kjell & Co, Biltema osv, är alltid bra att ha i verktygslådan.
Det finns även små isolerade crimphylsor i grön och vit färg, mindre än de vanliga röda/blå/gula, men de är inte så vanliga och framför allt är rätt crimpverktyg för dessa inte så lätta att hitta.
Lödning kan funka om man har rätt utrustning men rekommenderas inte för elskarvning, speciellt inte på fordon och båtar med vibrationer.

FP
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Precis dessa mycket tunna trådar till en Silva-kompass handlar det om och helt rätt att de inte är super-kritiska.

Ska ut och köpa krympslang låter det som och till hösten (med båten på land)kanske jag överväger att löda och sedan krympslang utanpå lödningen, beroende på hur bra första krympslangen håller.

Tackar för tipsen!
/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.