AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
476

750 mot 850

Robro
Fuderar på att köpa en e32 735-750 men har ingen erfarenhet av den bilen. Skulle vara tacksam för lite råd. Såg den här annosen då jag även har en Volvo 850 glt -92. Länk?
Som jag funderat på att sälja för att köpa en e32:a
Robro
Glömde id nr:Länk
Jag skulle satsa på 735:an eller 740:an. 750 har jag hört att det är problem med och blir väldigt dyrt att reparera. Men det är upp till var och än. 735:an är mer ekonomisk än 750:an.
Kl
29
Klimaanlage
E34 540iA (m. sportfahrwerk) till förfogande
Man har ju hört en del skräckhistorier om havererade styrboxar och dylikt på 750, med fullständigt osannolika reparationskostander som följd... konstruktionsmässigt är 750 superavancerad, men den var också något av en rullande experientstuga för BMW och det finns MYCKET som kan gå sönder och när det gör det så blir de ofta mycket dyrt... även om 750 med alla sannolikhet har fått ett något överdrivet dåligt rykte så skulle jag akta mig noga för åtminstone de absolut första årsmodellerna... som i så många andra fall så är felfrekvensen på de tidigaste exemplaren markant högre än på de senare. Om du fastnar för en 750 (många gör ju det ändå :) )så ta extra god tid på dig för att hitta ett riktigt bra exemplar!
735:an är å andra sidan ett ganska säkert kort, med en på de flesta sätt betydligt mer beprövad och okomplicerad konstruktion. Motorn härstammar från M1/första M5/M6 och är en mycket robust maskin. Driftkostnader/reparationskostander är betydligt lägre än för 750. Den brukar generellt framhävas som det förnuftiga 7-serievalet.
Ta även en titt på v8-bestyckade 730 & 740 (-92b och framåt) också. 740 är i praktiken jämnsnabb med 750 men är billigare i allt och har i likhet med 730 ett betydligt bättre kvalitetsrykte. De ligger lite högre i pris, men tänk på att en 750 med lite otur kan kosta dig flera gånger sitt inköpspris... :)

*Pling!*
Licht an?
Robro
Det lutar mot en 735 gärna en 740 men dom kostar ju lite mer. Vet någon om det är någon skillnad på 730 & 735 förutom motorn utrustning osv. Eller var det tillval på all extra utrustnig? Någon som kört både 730 & 735 är det stor skillnad eller kan man köpa en 730 utan att tycka att den är slö. har ej blyfot men vill ju att rör på sig. Har även hört att V12:an Är två samman satta 6:or alltså ingen äkta V12:a 2st vevaxlar mm?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Robro---2st vevaxlar?????NEJ-det är "bara en" ;)

Nu har du nog missförstått någon "v-12 expert" ;)

Det är klart det är en äkta V-12:a, jag förstår kanske inte hur du menar riktigt..hmmm..

Mvh Janne.
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Klimaanlage? & Robro?. Vad yrar Ni om?

Ett tips: Behåll Volvon!!!!!!

m.v.h

ps. provkör en 750 ds.

zaharald
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Fascinerande med alla skrönor om 750 och dess kvalitet och astronomiska kostnader. Konstigt att alla tvärsäkra som "vet hur det är", inte äger någon själv :D
Robro, Fråga dig först hur du ska använda bilen. 735 med M30 motorn (sexan) eller 730 med V8 är prestandamässigt ganska lika. Lite bättre vrid i 3,5:an och lite lenare gång i V8:an. Båda är bra val om du främst tänker ha vagnen som bruksbil (730 med M30-sexan, är i segaste laget tycker jag). 740 och 750 kostar lite mer att driva, men det är ju en prioriteringsfråga.

Man får bättre knuff med v12:a
Robro
zaharald
Vad menar du med att behålla Volvon?
Har haft Volvon i 4 år alldrig haft en sån fel/problem fri bil. Men man ledsnar på en bil efter ett par år. Har fått den uppfattningen att 750 är en dröm att köra men en mardröm om den krånglar. Ser att du själv äger en 750 har du haft höga driftkostnader på den? Volvo har alltid vart självklart för mig tills jag köpte min 325:a Men nu tror jag att jag kommer att sälja den och köpa en 730 eller 735. Ska bara skaffa lite mer kött på benen.
Kl
29
Klimaanlage
E34 540iA (m. sportfahrwerk) till förfogande
Powertoy: Din 750 är ju bara 5 år gammal och skam vore väl om den började krångla så snart efter tillverkning... :) men i Robros fall så snackar vi ju inte bara om betydligt äldre bilar, utan också om en äldre generation 7-seriebilar (E32). Kanske har du varit lycklig ägare av en sådan 750 också? Jag har personligen ingen egen erfarenhet av E32 750. Men de potentiella ekonomiska farorna som är förenade med köp av äldre 750:or bottnar knappast i något surt "Svensson-snack", utan något som är påpekats i till och med de mest bavarianska av entusiastkretsar (och då syftar jag inte på fotboll :)). Hur som helst så tycker jag att det vore ojust att INTE upplysa en potentiell E32-köpare om de faror som är förenade med köp av 750 (och då framförallt de första årsmodellerna). De låga priserna på gamla 750:or har sin förklaring, även om 750:ornas rykte som i så många andra fall säkert är lite överdrivet. Men faktum är att E32 750 ÄR en mycket komplex bil, med en enorm mängd avancerade och vid tidpunkten relativt obeprövade elektroniska system och lösningar (hur många kilometer kabel är det nu den har ...?) och om man vill köpa en tidig 750 så bör man också vara medveten om de ekonomiska riskmoment man tar!

*Pling!*
Licht an?
svardska
kom inte 750 redan -86? isåfall vart är dessa bilar? jag har då aldrig sett nån, inte i verkligheten eller på annons...
750 E32 visades på Paris salongen 1986 men leveranserna började inte fören hösten "sommaren?" 1987 ,endast 735i E32 tillverkades 1986 för leverans till kund.
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
Robro. Jag måste hålla med sign. powertoy, i bland verkar det som att de som vet/sett/hört mest om 750 E32 inte ens har suttit i en på riktigt. Håller även med sign. Svardska om att tidiga 88-90 kan ha barnsjukdomar, som naturligtvis alla bilar har. Är ju klurigare ju mer avancerad bilen i fråga är. Exempelvis: en ny Renault laban har ju inte så mycket som kan krångla.
Heller inte mycket att ha om man njuter av att ha 300hk och vill fetåka motorväg i 150-180 km/tim.
Samt le åt dom som åker volvo 850 glt och andra mediokra dussinbilar som pyser fram på vägarna.
Inget illa om Volvo, driftsäker, billig, lättmekad, stabil, ful, skittråkig. har själv en som femte-bil. som får rulla då och då när det är mycket snö då amerikanarna i garaget går rakt famåt i kurvorna.

Provkör en 750, men varning! det blir inte så roligt att sätta sig i Volvon efteråt.

För att svara på din fråga: Ja driftskostnaderna är nog inte många bilar som har högre, chevrolet van är billig i drift jämförelsevis, men det är värt varenda krona.

m.v.h

zaharald
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
klimaanlage, du har i princip rätt. Vad jag dock saknar så fort ämnet 750 diskuteras är en nyanserad bild av normala driftkostnader förutsatt att bilen går som den ska och risken för att någon dyr komponent ger upp. Tidiga V8 modeller med lösa oljepumpar som typfel, skrivs det sällan något om, men vad kan inte ett motorras kosta? för att ta ett dåligt exempel.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Zaharald: Bmw 750 högre driftkostnader än en Van?. Värre soppa slukare för man väl leta efter, hade en Van på jobbet, drog 2,5 liter milen och stod mest på verkstad. Allt talar för en 735 för mig.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Zaharald, just det där "fetåka i 150-180 på motorväg", det är nog det som är mest nice!
Visa användare
225
zaharald
750iaL -92
520i -89
J.L helt rätt. det är till och med kul att tanka monstret ibland, för att folk glor så med avundsjuka hängande råttögon.(he he)

zaharald
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Ja, det känner man verkligen igen. T.o.m folk som har bra bilar står också och tittar som fån, överdrivet länge.

//Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.