AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
14.887

Att tänka på vid köp av E70 X5M?

Sida 3 av 4
thekinglives
Länk

Tror Vd:n här är föregående ägare av bilen som diskuteras i tråden.

Nu står det Italienska fullblod där istället;)
Men Anders, det är ju viss skillnad att hänga på låset och vara först med en ny modell jmf med att köpa nu och behålla bilen i 3 år. Skulle den då tappa 100kkr på 3 år?
Vet inte varför men jag tycker folk på forumet är lite gnälliga när det gäller just X5M. Jag förstår att målgruppen kanske är smalare än en vanlig X5a eller en M5a men jag tycker att det är en helt fantastisk bil! Helt enkelt det bästa av två världar. Att de sen är relativt billiga i relation till vad man får gör ju inte saken sämre i mina ögon.

Jag har en SUV som är fantastisk att köra, har "obegränsat" med kraft vid omkörningar etc, kan köra 0-100 på 4,6 sekunder (typ) där hela familjen på fyra personer får plats med golfbagar och packning för en veckas semester.
Alternativet för mig hade varit att ha en M bil och en X5a men det hade troligen varit ett mycket dyrare ägande än min nuvarande X5M.

Konstigt nog är inte X5Man så mycket dyrare än en vanlig X5a trots att alla de jag sett är fullsmetade med nästan all utrustning som finns. Det är ytterst få "vanliga" X5or som har lika mycket utrustning.
Den är lite dyrare i inköp, vet inte hur mycket men det är relativt lite som det skrivits tidigare i tråden.
Min försäkring skiljer ca 2000 kr per år jämfört med en vanlig X5a.
Den drar mer drivmedel/bensin än en vanlig X5 men det är en relativt liten kostnad i sammanhanget (givetvis beroende på hur långt man kör per år) men jämfört med värdeminskningen så är kostnaden för bensinen inte så stor.
Enligt min BMW verkstad så är kostnaden för service samma på min X5M som en vanlig X5, har iof inte servat den än men det är vad de har sagt.

Om vi startar en tråd som heter: Ska jag köpa en 520/525/530D eller en M5a så undrar jag hur många som kommer att svara att "Nej köp inte en M5a. Värdeminskningen är så stor och så drar den så mycket bensin."
Precis som att en 520D och en M5 inte är samma bil och är svåra att jämföra när det kommer till körglädje så tycker jag att det är svårt att jämföra en X5 3.0D/4.0D med en X5M. Framförallt om man aldrig har kört en X5M...

F15 X5 M50D är säkert en fin bil men som sagt den kostar ju dubbelt så mycket som en begagnad E70 X5M så den jämförelsen tycker jag haltar.

Med känsla: Efter att ha läst om dina bilaffärer här på forumet kan jag bara konstatera att du är grym på att göra bra bilaffärer utan att förlora pengar. Grattis till det! Tyvärr tror jag inte det är något som vi andra kan räkna med så jag tror att värdeminskningen för oss andra på en ny F15 (eller vilken annan ny lite dyrare bil som helst) ligger på ca 10-15% per år. Värdeminskningen på en ny bil för säg 800 tkr blir då ca 80 - 120 tkr per år. För att få samma värdeminskning på en beg X5M för 500 tkr ska så måste den minska med ca 20 - 25% per år och om två år ska den då vara värd 250 tkr. Jag lär ju märka det här när jag säljer min X5M så småningom men jag är lite tveksam till att den ska fall så mycket. :)

Nu vet jag att TS redan bestämt sig för en F15 men mitt råd är iaf KÖP en X5M. En helt otrolig bil som är underbar att köra och äga. Det är ett riktigt nöje att åka på långresor med familjen eller bara köra till jobbet. Jag får ett stort leende på läpparna varje gång jag sätter mig i bilen.

En galet nöjd X5m ägare. :)
Smurfkungen: Jag trodde att jag bestämt mig, men nu blev jag väldans sugen igen.. :) Hur länge har du haft din? Några problem?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Du skulle provkört när du var där:-) finns väl inget dåligt väder för en X5...:-)

Det borde väl gå att få ner den till iaf 475 utan byte? Den kostade väl drygt miljonen ny så det är ju rena "fyndet"

Det som jag tror gör att den stått väldigt länge förutom ett lite för högt pris är nog den lite "gubbigare" färgkombinationen oxå men visst är det stiligt.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Visst måste det vara roligare med en x5m än en ny diesel. Jag hade klart övervägt och provat den.
Jag låter lite tjatig men innan du köper en F15, provkör en X5M! Du måste göra det!
Du förstår inte hur rå och snabb den är! Man kan inte tro att den sån bil kan röra på sig så snabbt. Samt det mullriga ljudet från V8an, värt dom där extra hundringarna som det kostar mer att tanka.

Sen så tror jag att du kommer spara pengar på att köpa en beg. X5M jmft med en ny F15.

Mitt tips är även att kolla importerade X5M. Dom är 50-70tkr billigare, finns ingen vits med en svensksåld X5M. Alla garantier, fri service är ändå borta. Helt onödigt att betala 50-70tkr extra bara för att få den titeln.

Sen så är X5M som andra M bilar eller prestandavagnar. Dom köps av folk som kollar historik, skötsel och skick. Min har går 4500 mil nu och är aldrig vinterkörd, knappt ett stenskott på den. Det är mer avgörande än om den är Svensksåld, alla X bilar tillverkas ändå i Spartansburg, Pennsylvania USA. Jag kollar på en 997 Turbo Gen II nu och 80% är importerat.
WGN: Nästan två år och har varit ett i princip smärtfritt ägande. Hade inbrott i bilen i vintras vilket var värdelöst men knappast modellens fel och hade hänt även om jag haft en "vanligt" X5a.
Sen var jag även tvungen att fylla på olja i vintras men det är typ allt. :)

Om du tvekar tycker jag iaf att den är värd en provkörning. :)
Peddan: "Gubbig färgkombo? Är det en den vanligaste kombon tillsammans med svart/svart? Tycker den är snygg, är iof lite av en gubbe strax under 40 så det kanske är därför. :)

Dels tycker jag det är den typen av bil som man inte provkör utan att i princip ha bestämt sig, och dels är jag ganska säker på att jag åker hem i den om jag väl provkör den. Vilket jag inte är helt hundra på i nuläget om det är rätt... Men jag är väldigt sugen och funderar fortfarande :)

angående färgkombon så är det en av sakerna jag diggar mest med bilen. Jag är nog ganska gubbig vad gäller det, mörkblå med ljus inredning är en klar favorit :)

hur ska man tänka vid förhandling av denna bil? Försöka få ner priset så mycket som möjligt, eller försöka få med andra grejer - tex mer garanti, fri service, foliering av utsatta karossdelar, lackbehandling, vinterhjul, osv?
Färgkombon är läcker tycker jag och det är absolut inte därför bilen inte är såld utan enbart för att marknaden är liten på dessa bilar. Många är rädda för kostnaderna. Det bästa är alltid att försöka få rabatten genom ett lägre pris tycker jag. Är du smart så kan du ex vis också lägga en finansiering på bilen och på det viset förhandla dig till en prova-på-försäkring som ju är gratis första tre månaderna, sen kan du ju bara lösa finansieringen. Därigenom får du en rätt rejäl rabatt indirekt på bilen. Under 500 tkr bör du iaf komma och det är ju bara att argumentera att antalet köpare är försvinnande litet på denna bil och bättre för dem att få in pengar och jobba vidare med nästa bil i lager. Kolla att alla servicar är gjorda och be om ett gratis oljebyte om det inte är gjort nyligen. En juste lackskyddsbehandling sitter aldrig fel på en Carbonsvart bil!

Mer garanti kan du nog glömma. Därför är ju historiken A och O. Fri service likaså, gäller ju bara nya bilar tre år och det har ju löpt ut. Vinterhjul fixar du billigast själv.

Bilen ser för övrigt väldigt fin ut och du hittar inga bättre billigare i Tyskland så varför kika på en import då? Bilen är lite unik iom att det säkert inte såldes mer än ett par handfulla antal i Sverige som nya.

Sen till sist måste du ju bestämma dig för vad det är för bil du vill ha. Att jämföra en X5M med en X5 30d är ju som att jämföra två helt olika världar. Var dock noga att kolla vad din försäkringskostnad blir för det är den största löpande kostnaden för denna bil (om du inte har otur och får några stora reparationer förstås). Men jag har en känsla av att många M-bilar ofta kan vara mera välskötta än vanliga "företagsbilar" som gått på leasing. Den här bilen har säkert inte heller ägts av någon ungdom med bakåtvänd keps :-)

/Anders
Det såldes 34st X5M E70 i Sverige och 1st i Norge av totalt 39st X5M med svenska papper, övriga 4st bör ha hamnat i Finland. Av de 34st i Sverige är flera stulna.

34st är lite för många för att det ska vara speciellt med svensksålt, jämför med M5 E34 3,8 som såldes i 12st exemplar i två karossformer. M3 E90 såldes i 50st exemplar i Sverige (+2st CRT) som en annan jämförelse.

Vill ni veta något om hur vanlig en viss utrustning eller färgkombination så har jag listorna på alla X5M inklusive USA och RHD. Tack Jörgen!

Carbonschwarz tycker jag är den läckraste färgen på X5M.

Mvh Stephan

Tack Stephan igen för suverän statistik! Har du även listor på hur många M6 Gran Coupé som finns svensksålda?

Otroligt att det bara såldes 50 st. M3 E90. Jag köpte en av dem för flera år sedan. Med väldigt bra rabatt vill jag minnas, nästan 20% på en fabriksny BMW är inte vanligt. Jerez svart var den och minns det fanns några i samma nummerserie på reg.numren.

Carbonsvart och safirsvart passar bäst på X5 där jag dock föredrar safirsvart.

/Anders
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ursäkta för trådkapning då men har du listan på antal sv-sålda M3 e93 oxå Stephan?

Jag har en sparkling graphite met, hade vart kul o veta antal likvärdiga :-)
Köp en importerad X5M LCI facelift 2010- och spara 50-70tkr.
Stephan: Kan du se om det finns fler svensksålda X5M med Bambu-inredningen? Vilka exteriörfärger är det på de övriga svensksålda?
Peter: Vad kör du nu?
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Phoenix: M3 e93 ju, den första faktiskt:-) har du missat det?!
More, det är väl knappast att spara att köpa en ett år äldre importerad bil, den kommer ju alltid vara minst motsvarande belopp värd mindre. Nej i detta fall bör det vara betydligt bättre att köpa den omnämnda svensksålda.

/Anders
...hos en aukt BMW åf

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.