AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
935

Byte av SI-batterier

Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
Ska byta batterierna och undrar om någon har positiva eller negativa erfarenheter av att löda dit kablar istället och motera en batterihållare på en lite mer lättillgänglig plats....
Vad är det för mening med det? Man byter ju inte batterierna så ofta....

wait for me!
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
visserligen ska ju batterierna ha en livslängd på ca 4 år..men jag tänkte även på att enklare kunna utesluta fel där man misstänker att batterierna "spökar"..fast givetvis oxå att förenkla byte, samt att kunna använda batterier som ej behöver lödas.....
Håller med om detta och har stött på denna lösning förr, smart,billigt och relativt enkelt.

tänk vad glad man blir nästa gång det är dags.

Ps. jag gissar på att batterierna håller längre än 4 år.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Klart man kan göra det, men personligen har jag inte gjort så, det är så pass enkelt att ta fram lödkolven och pilla lite.
Har sett på flera ställen guider o mektips på hur man skule kunna göra det, men det som slår mig är att om man gör det måste man vara noga när man sätter fast batterihållaren så att den inte hänger o slänger vilket ger avnött isolering vilket i sin tur leder till kortis.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Har du inte tänkt att behålla bilen väldigt länge så spelar det nog ingen roll! Orginalbatt höll i ca 10år så det gör nog de nya också!
Batterihållare är en källa till problem tyvärr, kostar även mera i produktionen av intrumenten. Bättre med fastlödda celler, se till att blecken är punktade dit från början bara. Aldrig ALDRIG löda trådar eller bleck direkt på cellerna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.