AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.006

CTEK + ladda E46 325i - 2001 med bilbatteri i bagaget?

Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Hejsan!

Jo det är så här att jag har en 325CI -01 där bilbatteriet sitter i bagaget.
Jag har köpt på mig en CTEK MXS 5.0 laddare och en CTEK Comfort Indicator.
Om ni inte vet vad Comfort Indicator är så är det en liten grej som ligger på batteriet hela tiden för att mäta hur laddat det är: Länk

Det tråkiga med indikatorn är dock att den inte ger ett rättvist utslag när batteriet sitter i bagageutrymmet - för när man öppnar bagageluckan så tänds lampan i bagageutrymmet, vilket gör att spänningen sjunker, vilket i sin tur gör att indikatorn visar rött (skall ej gå att starta bilen) - när indikatorn egentligen kanske "bara" skall lysa gult.

Därför,
Fråga 1: Går det på något sätt att släcka ljuset i bagageutrymmet samtidigt som bagageluckan är öppen?

Det andra jag undrar över är om det är helt ok att ladda bilbatteriet direkt i bagegeutrymmet samtidigt som lampan i bagaget lyser? Vet inte varför, men det känns extra nojjigt att ladda batteriet när något ligger och drar ström samtidigt.

Jag laddar inte med klammor så fall, utan med de små "ringarna" som ligger på från Comfort Indicatorn - så kopplar man bara CTEK på laddaren via en adapter i comfort indicatorn.

Skulle vara intressant att höra hur ni gör.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Laddar alltid från polerna i motorrummet - de står i direktkontakt med batteripolerna så spänningsfallet är minimalt.

Då slipper du även ladda med tänd innerbelysning etc...

Men lampan i bagagerummet slocknar efter typ 10-15 minuter när bilen går in i "sleep mode" så i princip spelar det kanske inte så stor roll, förutom att lampan brinner i onödan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De flesta kopplar laddaren under huven på bilen, dvs hjälpstart uttagen.
Skufflampan slocknar efter 16 minuter när bilen intar sleep mode lågströmsläge.
(aktiveras igen så fort man öppnar nått eller låser upp och det är därför som den indikerar "fel" när bilen återaktiveras från sleepmode. Du har ju indikering på laddaren räcker att använda den.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Al
75
AlexW
325CI M-Sport -01
Tack för snabba svar grabbar!

Det är lite otympligt att ladda i motorrummet p.g.a. hur bilen står parkerad - men det kanske är det bästa att ta det säkra före det osäkra och ladda den vägen ändå.

Men finns det några anledningar, förutom risk för knallgas + gnistor, som gör att man inte helst inte skall ladda i bagaget?
Finns inga direkta anledningar, hjälpstartuttaget fram är direkt förbundet med batteriets + pol osv.
På senare bilar med IBS däremot måste man se upp, det funkar iofs även på dessa att ladda på batteriet om man ansluter minuskabeln till chassi, inte direkt till batteriets minuspol men alla känner inte till detta, därför säkrast att ansluta sig där fram.
Den där indikatorn med tre lysdioder skall du ta med en nypa salt, den är väldigt grov, men tyvärr tydlig och bra och folk litar blint på den. Som du själv skrev, med röd indikator borde bilen inte gå att starta men det gick bra eller hur..?
För att kunna bedöma laddstatus med mha endast en spänningsmätning, vilket dessa lysdioder gör, så måste batteriet vara dels bortkopplat från bilen, dels stå i vila ett par timmar minst efter senaste uppladdning. Det blir grova missvisningar med laddaren tillkopplad och när man belastar med t.ex skuffbelysningen som du redan märkt.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.