|
|
|
|---|---|
| Laddningen slutade tvärt fungera på BMW 530D -02 Någon som har erfarenhet av detta vad gäller generator o laddning ? En del säger att remmskivan har typ backspärr som också kann paja å därmed sluta ladda ? | |
|
Backspärr för vad? Mest troliga är att din generator eller laddningsregulator är dålig. Knacka på generatorn under drift med en hammare kommer laddningen igång på multimetern så är det troligtvis en dålig regulator. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Den har gått 33500mil. | |
|
Om inte kolen är bytta sedan innan, är det garanterat de som är utslitna! Jag bytte själv på min E46:a för några tusen mil sedan (runt 37K om jag minns rätt) och då var kolen helt nerslitna (det ena kolet var helt utslitet och det andra hade kanske 1mm kvar innan det också var helt slut). Det är rätt enkelt att byta laddregulator med kol, jag lossade bara luftburken och lät generatorn sitta kvar vid bytet - lite pilligt med muttrarna som höll fast bakstycket på generatorn) men det gick bra med lite tålamod. Glöm inte att lossa batterikabeln från batteriet innan du börjar skruva bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja på en del BMWmodeller har generatorns remskiva en slirkoppling för att förhindra att remmen flexar och rycker. Dock brukar dessa låsa sig när de blir dåliga. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Spänningen i min e39 hoppade mellan 12 -14 några gånger innan kolen tog slut vid ca 29 000 mil. Inte så svåra att byta. kolla att du får rätt sort den finns två olika generatorer. ca 1300 (om jag minns rätt) hos BMW | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.