|
|
|
|---|---|
|
Har fått ett störande ljud från motorn på min 330i E46 -03 Automat. Det låter när motorn är kall och ljummen men inte när den är varm. Ljudet är enbart där vid tomgång och framförallt när D eller R är i, men låter även när N eller P är i, så gasar man till så försvinner det men kommer tillbaka när motorn går tillbaka till tomgång. Ljudet verkar komma från framkanten av motorn. Bifogar en länk på ljudet, som det märks i klippet så är det tydligast när driver är i. Har varit hos BMW's återförsäljer i Linköping och frågat hos reservdelsavdelningen, men dom visste inte vad som är felet.. har även varit hos Hackerfors Bil i Linköping (servar och lagar BMW's) och dom var inte heller säkra på vad det kan vara. Ljudet har varit där i ca en månad.. märker ingenting vid körning, svarar alltid fint vid gaspådrag. Nyligen bytt termostat, vattenpump och drivremmar(är ganska säker på att ljudet fanns innan bytet.. men inte helt hundra). Senaste oljebytet var för ca 600 mil sen. | |
| Ingen vet vad det kanske kan vara? Ingen varit med om något liknande? | |
|
Högst sannolikt något med remdrivningen. När du bytte rem, byttes då också spännrullarna? När drive är i blir motorgången rå och diverse spännrullar blir utsatta. Ja det gäller också annat som drivs av remmen, generator vattenpump o.s.v. mvh/ Anders |
|
|
Så låter min B3:a också, speciellt när D eller R läggs i så att varvtalet sjunker. Dock låter inte min lika mycket som din men det är precis samma ljud. Får kanske börja med att plocka bort remmarna och se om ljudet försvinner. |
|
| Läst på annat forum att det kanske är den mekaniska spännaren? Får väl börja med att plocka ner remmen och testa då. | |
|
Hade liknade ljud för c:a 2 år sedan. På min var det plast hjulet på nummer 2 i länken som lät. Varför endast vid lägre varvtal vete fan, men lagret inuti plast hjulet var helt slut. Snurrade knappt 2 varv när man satte fart med fingret. Länk |
|
| Okej, tack för hjälpen! Får se när jag får tid till det, men ska känna på alla när jag plockat bort drivremmen. | |
| Snabbfix som har fungerat tidigare: remspray Länk | |
|
Köpte både 2:an (Hydraulisk remspännare) samt 5:an (Omlänkningsrulle), satte dit dom idag och montera tillbaka båda remmarna och provstartade då lät det inte längre. :) På fredag blir det att montera tillbaka allt annat och köra en runda och så om allt funkar. Tusen tack iaf! :) |
|
| Nu låter det inte längre! Slipper man skämmas.. :) | |
| Härligt det löste sig. Även att du återkom och skrev vad som var felet. För framtiden och andra med samma/liknande missljud kanske. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.