|
|
|
|---|---|
|
Jag går och sneglar på en 1-serie, och jag har läst en hel del om kamkedjor som inte håller måttet osv. Jag har hittat lite olika objekt, krav är M paket, xenon, diesel automat. Men vad är de väsentliga skillnaderna mellan 2008 och 2010? Ska man hålla sig borta från de tidigare årsmodellerna? Det passerar ett par 120 på KVD ibland, men vågar man köpa därifrån, då det högst troligtvis är tjänstebilar som inte tagits om hand? Dvs maskintvättat, skavda insteg osv osv. Sånt där får jag eksem av. | |
|
Jag har nyligen köpt en bil hos Kvd. Dock var det en enägarbil. ägd av en privatperson som inte hade lust att lägga ut den på Blocket. Bilen stod i Landskrona och jag åkt ner och tittade närmare på den och provkörde. Betalade sedan via banköverföring och körde sedan nöjd hem till Göteborg. Liksom du är jag mer tveksam till att köpa fd leasingbilar som behöver fixas till en del. Men om du och jag inte köper dom så gör bilhandlarna nog det och säljer dom sedan efter att ev skador blivit omsedda. |
|
|
Precis, KVD är källan till flera av bilarna som sedan säljs (dyrt) hos handlare son Mårtensson Bil i Hörby. Jag hade inte varit rädd för att köpa en fd leasigbil. De servas och sköts som de skall, finns samtidigt många privatpersoner som snålar på alltifrån biltvätt till service eftersom det är "dyrt". När det gäller kamkedjan - jag tycker fortfarande det är mest surr och snack i de trådarna av samma personer och väldigt få egentliga fall som inträffat sett i relation till antal bilar som sålts. Välj en bil som är yngre än 10 år och har rullat under 15kmil så får du maskinskadeförsäkring som täcker eventuellt motorhaveri om det nu mot förmodan skulle inträffa. |
|
|
Kristoffer_L: i grunden är fd leasingbilarna oftast bra skötta. Vad jag menade var att det kan bli dyrt att som privatperson ordna med omlackering av div skavanker. Speciellt som det väl inte går att ta dom på vagnskadeförsäkringen eftersom man (jag) inte ägde bilen när skadan inträffade. |
|
|
Ja, men omlackering... vem köper en 2-3-4-5 år gammal bil och börjar med att lacka om den? Då köper man väl hellre en ny bil, för det bli i slutändan lika dyrt (nästan). Jag hade inte heller varit speciellt nervös för att köpa en leasing-bil. Visst, den är väl kanske inte pedantskött, men den är sannolikt heller inte straffkörd. Jag hade inte heller varit fundersam på det här med kamkedjor. Om valet hade stått mellan en 08:a och en 10:a så hade jag tagit 10:an om jag haft råd, då är väl motorn något snålare och har 7 häst mer. Med den sexstegade automataren så är den grymt kul att köra. |
|
|
AlexanderK: Självklart handlar det inte om en hellackering, utan kanske en bakspoiler som är skavd och behöver lite ny lack. Det kostar avsevärt mindre än mellanskillnaden mellan en 5 år gammal och en fabriksny 320d... Jag tror att ~90% av alla nya BMW som säljs är till juridiska personer så man begränsar sig ganska rejält om det ska vara en bil som bara privatpersoner ägt... __________ Mvh Grelle |
|
|
AlexanderK: jag tänker på plastsjoken fram och bak, som förut kallades stötfångare. Dessa har nästan alltid div skrapmärken och det är standard att åtminstone märkeshandlarna lackar om dessa innan bilen ställs ut till försäljning. Om du köper bilen på KVD får du bekosta detta själv. Om en relativt ny bil har en mängd lackskador väljer jag en mer felfri bil istället. |
|
|
Om man nu köper en bil som har så pass kraftiga repor eller någon annan form av lackskador i fronten eller baken så måste det ju såklart vägas in i priset. Såna detaljer är inte speciellt dyra att lacka om. Är bilen precis som man vill ha den i övrigt hade inte det stoppat mig ifrån en affär. Det man där i mot ska passa sig för är plåt eller lackskador på sidan av bilen. Där krävs det oftast att stora ytor lackas om för en mindre skada ska se bra ut. Dagens bilar har ju inga lister etc som det oftast fanns förr som gjorde det hela lite enklare. AlexanderK Det är likadana motorer i en -08 och en -10. From -07 sitter 177hk i 1:orna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.