AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.717

Utrustningsfrågor om min E87 116i - 2004

da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Hej! Jag har en 116 e87 -04 bl.a. utrustad enligt nedan:

S662A Radio BMW Business CD Radio BMW Business CD
S676A HiFi-högtalarsystem HiFi-högtalarsystem
P7RPA Paket Advantage Advantage paket
S842A kallt land version Kallklimat version
S896A Running Light varsel strömbrytare

Vad säger detta? Är det ett bättre ljudpaket än standard med tex subwoofer?
Running Light varsel strömbrytare, vad innebär den?
Jag borde väl ha belysningsautomatik då jag kan ställa ljusvredet längst till vänster på A med en liten LED vid sidan samt har regnsensor, dock är halvljuset alltid på oavsett ljus ute?

Tack :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
S662A är endast den "vanliga" och lite enklare radioenheten (samma som jag har). Den bättre varianten Professional Radio har en två-raders display, uttag för CD-växlare och MP3-avkodare.

Yes, med S676A så är det lite andra bashögtalare under stolarna. Men även utan denna option (dvs om man bara har S662A dvs den vanliga radioenheten så ska det vara bashögtalare monterade under stolarna - fast gissningsvis då lite klenare och sämre).

Regnsensor var tillval på både våra bilar, så har du inte utrustningskoden S521A har du inte regnsensor.

Har själv S896A vilket kallas "Daytime driving light switch". Jag måste erkänna att jag är något osäker på vad exakt det är innebär, men jag gissar på att switchen är utformad på så sätt att halvlyset alltid slås på när det står på A(uto) och när motorn är igång (i vissa andra länder kanske man vill ha ett något annorlunda beteende).

Den gröna LED'en indikerar när halvljuset är påslaget.
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Tack för svaret!
Jo regnsensor finns, tog bara inte med det i posten :) Jag läste någonstans att då också belysningsautomatik kommer med så att om den står på A är bara angeleyesn tända när det är ljust, nu har vi ju inte AE på våra så då skulle det vara parkeringsljuset istället. Men det är nog som du säger, att A tänder/släcker halvljus när motorn är igång, medans vredet på halvljus har på halvljus även när motorn är avstängd på andra marknader.

Har vi då 10 högtalare? 1 diskant och vanlig högtalare per dörr fram + 2 subbar + 1 i varje dörr bak + 2 på hatthyllan?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Precis, angel eyes kan ju bara vara tända om din bin är utrustad med xenon-lyse :-) Det var inte så vanligt att de lite mindre modellerna (116i,118i,120i) fick detta tillval av den ursrpungliga köparen (min har tex inte xenon).

Nej, parkeringsljus får inte användas i Sverige vid körning. Därför kan det inte vara intressant för belysningsautomatiken att använda.

Jag gissar att angel eyes tillhör kategorin varselljus, men måste erkänna att jag är osäker.

När det gäller andra marknader gissar jag på att det normala beteendet för läge A är att inga ljus tänds på dagen men att halvljuset automatiskt slås på när det blir mörkt (gryning/skymning/natt/tunnel osv).

Här finns en enkel och bra sammanfattning för vad som gäller
Länk
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Hade en E87 116d med Xenon och DRL och som ni säger på dagen så var bara ringarna tända (var en nobrainer att välja till xenon då jag tyckte det gjorde mycket för utseendet). Hur det är med bilar med halogen har jag inte koll på, men kan vara som slangen skriver att dom är helt släckta på andra marknader.
Nya F20/F30 med halogen har ju andra lampor under dagen: Länk
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
För att förtydliga så är det ingen skillnad i ljudkvalitet mellan Radio Business och Professional. Hifi-paketet låter märkbart bättre innan facelift som kom 2007. Även känslan i styrningen är bättre i de tidiga bilarna.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående S896A "Daytime driving light switch", så fanns liknande frågeställning i den här tråden
Länk

Angående halogener och pre-LCI så provade jag faktiskt att gå in i inställningsmenyn som heter "Aktivering/avaktivering av varselljus" och provade att sätta den till OFF.
Och mycket riktigt så slås halvljuset automatiskt av, om ljusvredet är satt till A(uto), när det är ljust ute och slår på det när det blir mörkt. Så bilen har faktiskt automatik för att slå av/på halvljuset.

Men eftersom min är pre-LCI (och inte har angel eyes heller) så är funktionen inte till så stor nytta då jag inte har något lyse som lagligt kan ersätta halvljuset på dagen. Det blir alltså helt släckt där fram, vilket inte är tillåtet.

@danced : Om du går in i menyn och sätter till OFF på "Aktivering/avaktivering av varselljus" och du sätter till ljusvred till A(auto) så kommer halvljuset att slås av/på automatiskt beroende på hur ljust/mörkt det är ute.

Fast som jag nämnde innan är detta inte så användbart, då vi inte har någon laglig ersättare till halvljuset på dagen.
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Aha! Vilken meny är det? Jag har inte idrive och hittar inget "Aktivering/avaktivering av varselljus" när jag bläddrar med meny-vredet upp eller ner :/
da
59
danced
m3 e90 -08
m3 e46 cab -01
Har även halogen LCI-lyktor angeleyes? Eller är det bara xenon?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är bara xenon som har det (iallafall för pre-LCI).

Kolla i din instruktionsbok, det står på sid 62 (vi bör ha exakt samma instruktionsbok) under kapitlet Varselljuskoppling och i underkapitlet "Aktivering/avaktivering av varselljus".

Det är alltså i menyn "Nyckeln med bock".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.