AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.782

Kan man eftermontera dragkrok på F20 M135i - 2013?

Är det någon som vet om det går att eftermontera en dragkrok på en M135i -13?
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
No
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Tekniskt sett så är det inga problem men du får inte för att bilen ej är typgodkänd med dragkrok. Vid ev olycka så kan det förstås bli stora problem med försäkringsbolag och ersättning därifrån.

Men om man bara vill ha krok för att montera ett cykelställ så skulle jag inte oroa mig direkt. Se följande länk:

Länk

/Arvid
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Nu är det väl inte riktigt så enkelt, sitter kroken där när du rullar in på besiktningen och bilen inte är registrerad med krok så lär du väl få bekymmer? Detta oavsett om du skall dra husvagn, båttrailer eller bara sätta en cykelhållare på den.
ar
218
arvidw
Volvo XC90 R-design, Bursting blue -16
Borde väl inte vara nåt större problem då du inte behöver registreringsbesiktiga ett krokmontage längre. Känns inte som att det borde vara så prioriterat av besiktningen att leta efter "upphängningsanordningen" till en lös krok då?

/Arvid
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Hur som helst tråkigt att inte BMW godkänner dragkrok på 135:an. Jag är lite intresserad av att skaffa en 135 men måste ha dragkrok (till mer än cykelhållare).
Misstänker att det är samma på 335 som jag också funderat på.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
335an får dra 1700 kg om jag inte missminner mig.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Kollade en regnr från en -15 M135i xDrive och den får dra 1430kg på B-kort - måste ju betyda det går prima fint att montera en westfalia eller liknande på en sån bil eftersom BMW själva inte förstått att det är en klockren pendlar och fjällen-bil? :)

(Börjar redan planera återtåget från mitt sne-seglande hos Daimler.... 2500 av 10.000 mil är avklarade...)

he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
NEJ, det betyder inte att bilen får dra släp. Men OM bilen hade varit typgodkänd för att dra släp så hade den fått dra 1430kg med B-kort.

Även om man ställer frågan till BMW så är svaret att det inte får/kan göras (jag har frågat)
Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Källa på att det inte går?

Står det släpvikt i regbevis så får man eftrrmontera utan regbes.
Fo
109
Foxracer
BMW 335Ix 2008 touring
VW Amarok
Transportstyrelsen

"Personbilar och lätta lastbilar
De nya reglerna gäller för en EU-typgodkänd personbil klass I, när man monterar en typgodkänd kopplingsanordning som är avsedd för fordonet, under förutsättning att uppgifter om maximal släpvagnsvikt finns i vägtrafikregistret (VTR)."

Information finns i registret och det finns godkända drag till bilmodellen.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Fast det finns inga sådana uppgifter endast uppgifter om maxvikt med B-behörighet

Se exempelvis krx868
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Det är dessa rader du skall kolla på om du vill ha en bil som får dra släp:

Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:

Dessa rader spelar ingen roll om det inte står någon vilkt i dom här ovan:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg: 1570
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg: 2320

Min källa i M135 fallet är Erika på bmw kundtjänst. Min källa för hur man tolkar transportstyrelsen och reglerna är Internet.
Avgassystemet är tydligen ivägen för en dragkrok har jag hört.

Ljuddämparen alltså

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.