|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag är på semester och befinner mig utomlands. Jag har fått ett stenskott i vindruta som är så stor att den behöver bytas ut! Jag är helförsäkrad hos folksam. Kan jag vänta tills jag kommer tillbaka till Sverige (mitten av augusti)? Vågar jag köra med sprucken ruta i Europa ur säkerhetssynpunkt? Jag kommer att bila tillbaka genom Tyskland där man brukar köra fort 150-170 km/h. Blir det farligt? Kan rutan krossas i dem hastigheter? Vill helst vänta med bytet tills jag är tillbaka i Sverige men vill inte utsätta min familj, barn för fara! Sprickan började vid vindrutetorkare framför förare och sprider sig uppåt. Vad rekommenderar ni? Tacksam för svar Mvh Adis | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan säkert utan problem köra hem till Sverige, dock kan det kanske bli problem i mörker om sprickan finns i ditt synfält med otrevliga reflexer. Å andra sidan lär det väl finnas bilrutebytare överallt även där du befinner dig. du bör väl kolla vad som gäller med ditt försäkringsbolag. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Rutan kommer inte krossas eftersom den är laminerad. Kanske är lite störande, men lustigt nog "glömmer" man det efter ett tag. Ha en bra semester! |
|
|
Tack för svaren! Det är uppskattat! |
|
|
Precis - kör så det ryker. Inga som helst problem, rent säkerhetsmässigt. Bättre att byta när du kommer hem i fall du får ännu ett stort stenskott på vägen hem. |
|
| Ja, det är precis så jag tänkte också...plus att om det blir fel monterat så kan jag inte reklamera så lätt om jag gör det utomlands...med tanke på olika sensorer som finns i framrutan...larm, regnsensor osv... | |
| Lägg ett mail till ditt fb och fråga om rutbyte i DE. Felmontering märker du relativt omgående och kanske större sannolikhet för OEM vid åtgärd i DE (om det nu är en BMW). | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.