AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.582

E46 330d - 2003 är stendöd!

Ji
21
JiMb000
Bmw 330D -03
Skulle till jobbet imorse då startade den gick lika bra som den brukar körde ca 2 mil till jobbet sen stanna jag den och skulle starta den för att parkera om den då hade den varit avstängd i ca 2 min och då va den sten död.
Vrider man på nyckeln så händer det inget lyser inget i instrument panelen och inget händer.
Trodde först att nån säkring eller liknande hade farit för centrallåset funkar inte och som sagt ingen ström nån stans va jag ser.
Har kollat batteriet och har 12.6V över det så de verkar ju leva.

Är tacksam för tips!!
Vad ska jag kolla här näst och finns det nån huvudsäkring som kan vara trasig eller liknande har endast kollat på dom som är i handskfacket.
Kan de vara startspärren?

Bilen är en Bmw 330d -03 e46 vet att förra ägaren har bytt batteri för ca en år sen.
Ji
21
JiMb000
Bmw 330D -03
Glömde skriva att det är en automat om de kan ha med saken att göra.
Ji
21
JiMb000
Bmw 330D -03
Tog fram min Hayns mekbok där hade jag ett elschema över startkretsen så började med att kolla säkringar 50A säkringen i hands facket är hel men mäter jag på den (mot jord) så har jag 0V där men 12V vid batteriet.
Står i min mekbok att det ska sitta en smältsäkring på 200A i skuffen vid batteriet men har letat där och hittar den inte nån som kan ge mig nåt tips på var den kan sitta???

Behöver hjälp fort!!!!
Da
37
Damasken
316iA compact -99
stäng alla dörrar lås och sedan lås upp bilen och prova igen
Da
37
Damasken
316iA compact -99
Annars så tippar jag på att jordkabeln ifrån batteriet till karossen ärjat hitta den och kolla anslutningen. Det är väldigt varmt ute idag och motståndet i alla kablar ökar med värmen och är det så att jordkabeln är ärjig så kan det bli så som du beskriver.

OBS ingen expert gissar bara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkringen vid batteriet brukar vara en "hängsäkring" som ser ut som en svart liten plastlåda som sitter på själva kabeln, några dm från själva polklämman på pluskabeln.

Har du ström vid "plus-polen" i motorrummet på högersidan bakom fjäderbenstornet?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ji
21
JiMb000
Bmw 330D -03
Tack för tipsen!!!

Och nu funkar den!!!

Va glapp lite här och där skulle jag säga att de va fick lov att klättra in i skuffen (är en touring) då jag inte fick upp skuffen när den va strömlös.

Tog och mätte på plus-polen i motorrumet som Johan B sa och hade 0V där på batteriet va de 12.6V (lite lågt kanske) men då antog jag att de är mellan batteriet och pluspolen i motorrummet (som sitter på höger sida) klättrade in i skuffen för att komma åt batteriet och huvudsäkringarna där.
Då upptäckte jag att ibland fick jag 12V och ibland inte när jag rörde i kablarna fick dra åt dom flesta skruvarna där misstänker att förra ägaren har slarvat att dra åt när han monterat slutsteg till baslådan.

Går som en dröm nu igen!! :D

Har en svart bil med svarta skinnsätten och de jag kan säga är att lämna inte nån hund i skuffen när bilen står i solen idag. Jag försökte jobba där i 3 min sen fick jag gå ut för jag höll på att dö!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.