|
|
|
|---|---|
|
Hej, köpte en e39 528 -98 Touring, häromdagen. Det första jag råkade ut för var att den tryckte ut det mesta av vattnet när man kom hem på uppfarten. Tror att det var en blandning av för mycket vatten i systemet och att inga av kylfläktarna går som låg bakom då vi stod stilla en stund precis innan detta hände och jag la inte märke till temperaturmätaren. Har nu bytt att vatten och luftat ordentligt osv. Men när jag kör så håller sig temperaturen på normal nivå (alltså i mitten) Men när man stannar och låter det stå på tomgång eller liknande så går den gärna upp i temp, alltså är det endast fartvinden som kyler den. Har känt och kollat att inga av fläktarna går och även kollat om där är något glapp eller liknande i den stora fläkten den känns normal och har normalt motstånd. Nu är det så att jag inte vet hur fläktarna fungerar, när dom ska starta osv då det är två fläktar en el och en som drivs med typ slungkoppling men något stämmer inte, fläkten snurrar mycket långsamt med men den är inte ''inkopplad'' utan man kan lätt med handen stoppa den eller få det att snurra baklänges några varv. Funderar på om det kan vara så att någon säkring eller relä är trasigt? har ändå kollar de vanliga säkringarna i bagaget och i handskfacket. Har inga fler idéer men skulle uppskatta all hjälp jag kan få. Ac och allt annat fungerar som det ska och inga andra missljud eller andra grejer. Tack på förhand! | |
|
Låter som om viscokopplingen till kylfläkten är dålig. Byt den snarast, jag hade inte kört med bilen när det är så här varmt ute och den är ur funktion. Om du är ny på BMW hittar du delar billigt på Schmiedmann, skruvat, bildelar24online och tyska/brittiska Ebay. AC-fläkten kan ha skurit. |
|
|
Okej, är den mindre fläkten som man ser genom grillen till AC? Tack för hjälpen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Elfläkten är inte enbart till för AC utan den kyler även kylsystemet. Sitter en givare i kylaren som startar denna då det blir varmt. På nyare från 99 är det elfläkten som är den egentliga kylfläkten och viscofläkten används bara vid behov. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Vad jag har förstått så startar den stora fläkten med någon bimetall? Det finns altså inget relä eller några givare som kan knasa? Då fläkten annars känns normal, inget glapp och där är lite motstånd. Mycket frågor förlåt, men finns mycket duktigt folk här så hehe :) |
|
|
fläkten närmast motorn har viscokoppling-greppar alltså när motorn blir riktigt varm, rent mekaniskt och ingen elektronik inblandad. på min så går den i stort sett en kort stund vid varje rödljusstopp, (låter som en gammal 240 i några sekunder när man gasar på), detta gäller idag när det var 30+ ute. elfläkten framför kylarna går väl alltid mer eller mindre så fort AC'n går (om AC funkar förstås). FAF |
|
|
Det finns en bimetall inne i viscokopplingen som böjs när den blir ordentligt varm och öppnar flödet av den inneslutna oljan som då gör att fläkten varvar upp en del med motorn. Den låser dock aldrig helt utan slirar en bit under remskivans varvtal osv. Din beskrivning tidigare att den snurrar lugnt med 200-300 rpm och kan stoppas och snurras baklänges är helt riktig, speciellt när det är varmt, men innan den börjar koppla in. Om det blir fel i kopplingen och den låser till motorns/remskivans varvtal riskerar fläktbladen sprängas och det har hänt att man slagit sönder både kylare och motorhuvar. Elfläkten gick från 3-stegs till steglöst reglerad efter -98. Den stegade startade alltid direkt på lägsta hastigheten när AC:n startades medan den steglösa varvar upp helt sakta först efter en stund efter att motorn och AC startas. Flera olika parametrar styr fläktens varvtal, trycket i AC-kretsen, temperaturen i kylaren, i motorn, yttertemperaturen, motorns belastning (via DME), osv Vid kallstart görs en självtest då fläkten varvar upp nån sekund och stannar igen, detta kan du kolla genom att be någon spana in genom fronten på fläkten vid start. Obs att det bara gäller vid kallstart efter att motorn svalnat ner helt sedan senaste körning, dvs i praktiken första starten på morgonen, speciellt nu på sommaren. FP |
|
|
Okej uppskattar alla svar. Tror det blir så att jag byter kylfläkten. Ska definitivt kolla det där med om någon kollar in i fronten medans man startar upp bilen folke. Tack. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Självtesten på elfläkten finns inte på en 98 kom med M52TU från 09/98= 99 årsmodell. Före 99 år den relästyrd i flera steg från tryckregulatorn i AC systemet samt tempgivaren från kylaren enbart. Fläktmotorn brukar rosta sönder då den sitter för nära kylaren så det samlas en massa skit imellen som drar fukt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Okej då förstår jag. | |
|
Jepp, som jag skrev, efter -98...:) Prova att sticka in en pinne i grillen och peta på fläkten, den skall snurra helt lätt. Om det är minsta trögt eller sitter helt fast så är det precis som Hasso skriver, läge för byte. Om den verkar kry och frisk men inte startar ändå så kan du kolla effektmotståndet som styr de lägre hastighetsstegen. Det sitter direkt på ramen som håller fläkten, inte ovanligt att det ärgar och oxiderar och att anslutningar går av, då behöver du inte byta själva fläktmotorn osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.