|
|
|
|---|---|
|
Tillbaka i bmw-träsket med en e91 320 -08! Ska montera avtagbar dragkrok, MEN vilken ska jag välja? Westfalia, thule eller svenska alexo? Tänker göra det själv med ett gds-kit. Har läst massor om dem separat, men inte riktigt någon recension-skillinad mellan dem? Nån som har erfarenhet av minst två av dem för jämförelse? Installation? Användarvänligt brukande? Kvalitet? /Joel | |
|
Jag hängde dit en Thule mx köpt i tyskland,www.bertelshofer.com, och monterade en westfalia elsats från www.schmiedmann.se elsatsen visar på panelen i bilen om man har trasiga lampor på släpet.. |
|
|
Monterade nyss en Alexo på en V50. Bruksanvisningen var ett skämt, ett piktogram där man med egen fantasi fick räkna ut hur det skulle sitta. Sen blev jag frågande till hur svensktillverkad kroken är. På flera ställen var det dekaler och papper där det stog "Aragon". Som jag förstod det är det en stor tillverkare från södra Europa....nästa gång köper jag ingen Alexo... BMW 4ever |
|
|
Jag köpte Westfalia avtagbar (svanhalsmodell) samt modellanpassad elsats till Audin i våras från Länk Kan starkt rekommendera både produkterna och säljaren. |
|
|
Vad hände sen... :-) Kula beställdes från transportsystem i Tyskland. Blev westfalia avtagbar med modellanpassad elsats. Montering tog sin lilla tid. Är noga och metodisk, men el-kopplingsschemat förbryllade men gick bra till slut. Kabelgenomföringen lyckades jag dra i ett befintligt hål (samma som backsensor-kabeln). Slapp alltså borra nytt hål. All el kopplades i skuffen tack vare att min bil hade en nyare kabeldragning, slapp att dra kabel från bakom handskfacket. När man backar med kulan monterad fungerar sensorerna som vanligt. När släpet är monterat stängs sensorena av när man backar. Ingen programmering av bilens data behövdes, allt funkade direkt. Är helnöjd med min insats. Tidsåtgång ca 2 timmar varje kväll i 3-4 dagar, och då hade jag inte bråttom :-) |
|
|
Alexo är egentligen en krok som heter Auto Hak som kommer ifrån Polen Som David Kristoffersson i Halmstad gett eget namn på. Han startade firman Ettdrag,som senare bytt till dragkrok.net som senare blek DKE och dragkroksmontage med fler och idag heter dragkrokslagret. Alexo(auto hak)har ungefär damma kvalité som Steinhoff som oxå är Polsk. Westfalia har kört utmattnings test på dessa krok(typ ikea test😀) Efter 250.000 gungningar fram och tillbaka så går den av, medans westfalias enligt dem själva håller 1.250.000 gungningar. En viss skillnad. Monterade en Auto hak på en Volvo xc 60 och passformen var inget vidare samt en Svetsad mutter släppte och började rotera på insidan😢 Sen angående deras canbus anpassade elsatser är ju oxå lite luriga. Elsatsen skall ju kopplas på canbus inte anpassad för då kopplas den ju ej på canbuskabeln, lite vilse ledande marknadsföring där. |
|
|
Till E91 kan jag inte rekommendera Thule dragkroken...... Köpte en begagnad E91 -09 med Thules delbara drag på. Bakluckan gick så nära kofångaren på två ställen, att färgen börjat skavas bort. Detta pga att dragkroksbalken tryckte upp plasten som håller stötfångarhöljet på rätt plats. Plockade ner och skulle justera in detta, men det gick inte justera något med hjälp av skruvhålen. Antingen karva rejält i plasten (med försvagning som följd) eller justera i skruvhålen så balken kom ner lite. Fick det bra till slut med samma "springa" mellan baklucka och stötfångarhölje längs hela sträckan. Efter detta tittade jag lite extra på E91 med drag monterat. Såg en på jobbets parkering med samma fenomen, mindre springa på 2 ställen på precis samma ställe som min bil..... en slump? Knappast.... /Kent |
|
| Har en fd Brink, numera Thule, mekaniskt utfällbara krok och den funkar fint än så länge. Blir extremt snyggt med att ha den dold, har heller inte samma problem som makeba skriver om här ovan men antar att balkar a skiljer sig åt mellan avtagbar och utsvängbar krok. | |
|
jayman , du beställde alltså denna eller? Länk Verkar vara bra pris iaf, 301 euro plus frakt på 32 euro blir ca 3100:- SEK. Grymt bra pris för en avtagbar Westfalia krok. Är elsatsen med canbus då alltså? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.