AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.324

Från e39 till f11

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Hej,

Nu har vi bytt upp oss och tänkte skriva lite reflektioner osv. Vi hade en väldigt fin e39 touring från 2002. En 525 med automat men ordinärt utrustad. Bilen började komma till åren men rent komfortmässigt och körmässigt så fanns inget att klaga på, däremot började rosten komma så därför såldes den med en tår i ögat. 16700 mil hade den gått.

Jakten på ny bil kännetecknades av öppna sinnen, vi tittade på e61, Audi A6 avant c6, merca s212, V70, passat, till och med nya Skoda octavia mfl. Men i slutändan prova vi en f11 520d Aut. Och där fann vi rätt tyckte vi så det blev affär på en högst ordinärt utrustad 2011 med ca 6000 mil på mätaren. Den har bara comfortpaket, metallic och Aut.

Nu kommer då mina upplevda skillnader än så länge.

Komforten i f11 är bättre genom om att den känns större och rör sig mer majestätiskt på vägen, däremot kanske lite tråkigare att köra.

F11 känns klumpigare att köra i stan än e39, mycket beroende på motorn som är diesel, mer ketchupeffekt, taskig gångkultur men som tur är så drar den bara drygt hälften av e39 i stan så det får väl väga upp.

Premiumkänslan i f11 är hög tills du startar motorn. Det går enligt mitt tycke inte att jämföra diesel fyra med rak bensinsexa så klart och visste det när jag köpte den men det är tur att den är snål.

F11 känns också slöare ju högre upp hastighet man kommer i förhållande till e39 men det kan nog bero på att f11 maskerar farten bättre.

Skulle vi köpt en 523 istället så hade jag antagligen inte haft nåt att klaga på:) men i det stora hela så märks det att utveckligen går framåt, f11 är en riktig komfortkung, den är snygg, den känns bra, med 20d låter den som en traktor på utsidan;) men i det hela är vi väldigt nöjda!

God kväll!

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kul läsning, jag lär vandra den vägen också en vacker dag men jag biter mig envist fast vid mina e39:or ;-) Har kört en f11 525d och upplevde den också lite klumpig faktiskt och kanske inte jätterapp i motorn. Trevlig och modern förarmiljö tycker jag däremot plus allt annat som högre säkerhet etc etc som kommer med en modernare bil.

Min bil:

Länk

Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Säkerheten var även det en faktor som inte ska förringas när vi valde att byta upp oss. E39 är säkert inte osäker men det är klart att utvecklingen gått framåt en hel del. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att det inte ska bli nåt strul mer kamkedjan... N47...

Mvh Martin
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag gjorde samma resa, hade en 523 e39 -96a i elva år och bytte nu till en ny f11 520dA. Enda jag riktigt saknar med e39an är ljudet när jag drog den till varvstoppet. Mustig sexa slår diesel fyra. Men har nu kört snart 60 mil på semestern och har halv tank kvar å andra sidan. Kan fortfarande vrida huvudet när jag ser en fräsch e39 och skulle kunna tänka mig en igen som andra bil (läs M5) om det inte vore för rosten...
Bra skrivet. F10/F11 är fina bilar, snygga och fina inuti. Jag upplever dem också som kanske lite tråkiga att köra, men det vägs säkert upp av låg förbrukning och fin inredning.
e3
336
e39520it
520dT -14
Grattis till ny bil!
Hade en e39’a för ett par bilar sedan. Har aldrig varit så nöjda med någon bil tidigare eller senare, och när vi pratar om den benämns den högaktningsfullt som «Gammern». De andra, tidigare, bilarna nämns med sina respektive modell-namn…
Tyvärr blev det ända dags att byta ut e39’an efter många år och många mil.

I mellantiden har vi haft vad som kan kallas våran nuvarande bils totala motsatts, X3 3.0i -04. En traktor med riktig motor. F11'an är en riktig bil med traktor-motor.

I alla fall, när det så var dags att byta bil för hittills sista gång så lånade vi en F11 demobil. Efter några få kilometer utbröt frugan; «Det känns som att komma hem».
Den goda känslan från e39’an var tillbaka och vi blev sålda direkt.

Tyvärr kostar 6 cylindrar extra i dag så det blev en 520d, men traktor-motorn känns ju lite så där charmigt grov och bruksig:P
I alla fall kör jag hellre BMW med traktor-motor än som tidigare traktor med BMW-motor!

Det jag kommer på så här på en gång som man saknar från e39 är så klart styr-känslan. El-servo är inte roligt.

Man kan väl också säga att man saknar komforten som det är att ha en bil värd max en månadslön:)
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Håller med föregående inlägg att el-servon inte är någon höjdare.
Har haft E-39 i många år och hoppade över E-60 serien.
Körkänslan var bättre i E-39,mest p.g.a styrningen men även väghållningen med M-paket.
Har i och för sig M-chassi nu , men det är en tyngre bil och det känns i kurvorna.
Tycker också att E-39 var tystare.
Men men, utvecklingen går framåt och tyvärr sålde jag min p.g.a rosten.
Hoppas min F10 klarar rosten bättre.........

e3
336
e39520it
520dT -14
Mikael; har du RFT-däck?
Min F11 blev en annan bil när jag bytte ut RFT-däcken med ej-RFT. Köregenskaperna blev bättre men speciellt ljudnivån ble lägre. Innan jag bytte däck var ljudnivån så illa att samtal med baksätespassagerare i landsvägsfart var jobbigt. Nu kan man prata oansträngt även över motorvägsfart.
Mi
54
Mikael.Lindqvist
BMW M5-12 Monte Carlo Blue
Jag kör på 19 tum M-fälgar med 275 i bredd bak , så jag får väl skylla mig själv om det blir högt vägljud.
På E-39 hade jag 18 tum med 265 bak och upplevde den tystare.
Jag kör utan RFT däck och den går stadigt utan spårning.
Men det är väl själva styrkänslan jag saknar , på E-39 var man mer "ett" med bilen.
Har även märkt att inredning med eller utan skinn påverkar ljudnivån , tro det eller ej.
Hade E-39 med M-inredning (alcantara/tyg) och ägde under samma tid en 540 med skinn.
Det blev lite som att det ekade i 540:in när ljudet inte absorberades av tyg.
Har skinn i min nuvarande F10 .
Kanske därför jag upplever att den låter mer ...
Underbar bil för övrigt :)
Si
13
Siewert
E46 318ti Compact -04
VW Golf 2.0 TDI 4-mot. -10
@ mikael.lindqvist: håller med om det är stor skillnad i ljud med skinn eller tyg. Min förra e46 318ti hade tygsäten, den nuvarande har skinn. Vid första provturen med den nuvarande tyckte jag att det ekade väldigt när blinkersen tickade, även vägljudet är högre. (Sen kanske det beror på o-mjukt skinn?)
Ba
328
Basilika
E39 530im
E39 vs F11.. hm, vad ska man börja med och hur lång får listan vara? =)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Många som har en E39 vill ha alla synpunkter innan ev byte till F10/11. Skriv så mycket du vill.
La
8
Labele
523 F10 2011
e39529it, läste med intresse dina upplevelser med däckbyte från RFT till "vanliga". Jag tycker också att de är bedrövliga och jag har tyckt mej uppfatta att de låter mer nu än när bilen var ny. Vill du berätta vad det är för märke på de som du köpt så kan jag ha det i åtanke när jag bestämmer att byta däck.

e3
336
e39520it
520dT -14
Det blev Continental SportContact 5. Ville ha PremiumContact 5 (allra helst Michelin Primacy 3 men det fick jag inte här i stan till rätt pris), men PC5 finns inte till 18-tum och rätt profil/bredd vad jag kunde se.

Riktigt nöjd ändå:)
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Jag tycker det är konstigt att så enormt många köper just 20D-motorn, jag har provkört både E91, E61 och F10 med 20D-motorn och jag blev gråhårig. Det kändes genast som att jag satt och körde en knackade skakmaskin (Volvos D2-motor, VAG 2.0-tdi, bl.a.).
När sambon åker iväg med en av våra bilar, vill jag inte att det ska råda tvivel om det är BMW:n, eller grannens Seat Ibiza 1.4 TDI.

Jag kanske bara är kräsen, på min infart står sambons 330D och min 535D.

[URL=Länk
e3
336
e39520it
520dT -14
TP_; du är inte alls kräsen, du hadde bara mera pengar till förfogande då du köpte bil än oss med 20D-motor;)
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
TP_: håller till viss del med dig. Att vi köpte 2,0d berodde egentligen bara på pris. Ansåg oss inte vara villiga att lägga mer pengar därav räckte det helt enkelt inte till större motor. Prestandan räcker egentligen för oss, det handlar mer om gångkultur för vår del om vi skulle valt större motor. Men då hade det blivit bensinare i stället men utbudet är väldigt dåligt i förhållande till 20d.

Mvh Martin
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
För min del är diesel inte ett alternativ. Vilken F11/F10 ska jag titta efter om jag vill ha ett rejält lyft från min e39 540?

Min bil:

Länk

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjaa, bensinalternativen skulle väl vara F10 528i eller 535i om man vill ha jämlik prestanda som E39 540i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.