|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle växla till fyran så råkade jag visst i all hast få i tvåan i stället så varvräknaren dök ner till nånstans där det borde stå typ 90000 rpm eller nåt. Nu låter bilen väldigt konstigt lite grann som en trimmad v8 eller nåt den hoppar och mullrar ganska ordentligt. dock går motorn jämnt. håller jag den på ca 2000 rpm så märks ingen skillnad men jag tycker att vridet är sämre än innan. Jag går och lurar på om det är katalysatorn jag blåst ut för det låter mest konstigt från avgas systemet nånstans. Nån som har några idéer om vad som kan ha hänt | |
|
Det är säkert en eller flera vipparmar till en/flera ventiler som har gått av. Mvh |
|
|
Krökta ventiler är vanligt efter kraftiga övervarvningar. Inte har väl en M50 några vipparmar? |
|
|
Nej, den har inga vippor, och om det skulle ha funnits sådana som hade gått av så skulle motorn inte gå alls på dessa cylindrar, och det märks TYDLIGT. Men däremot har säkert ngt annat i toppen tagit stryk. Mvh Jens |
|
|
topplockspackningen som gått? _____________ MVH Kalle H ICQ: 19594657 |
|
| Hur lyckas man? :) | |
|
..... // Giv en olle! å gär`n rivar! |
|
| Kammarna kan ha kommit i fel läge... | |
318 iS M3 |
Mycket vilseledande svar. Tyvär så har jag inget att komma med men om han säger att motorn går jämt då är det väl inget fel på vippor och ventiler. Men att vriden har sjunkit kan bero på att någon forn av packning eller tätning någons stans har gått. Hör med en snabbservice verkstad på bmw så får du säkert hjälp. |
|
Läste inlägget igår och vad gör jag idag. nääästsn samma tabbe...Men jag ville fanimej att lådan kunde rasat för den är så kass redaN ! Länk Söker Hardtop!! |
|
| ChristianF: Du med?? Hur fan lyckas man? | |
|
Jag gjorde aldrig det.. Jag låg i en rätt skrarp sväng och med min sketna låda så hoppade den ur 4an och eftersom jag svängde så fick jag en lite sne bild ;) så det blev tvåan,släppte lite,och den bromsade,kopplade direkt. körde sendan hem i lugnt tempo efter lag och rädsla! Länk Söker Hardtop!! |
|
|
Det är inte så svårt och lyckas med en 325:a.... kolla kompen. lyftarna kan tydligen ta stryk. Både ventiler och lyftare är dyra.. Åk gärna till BMW och fråga jag är mycket intresserad av deras svar. jag gjorde samma grej i vintras men har inte fått ur dom nått om vad det kan vara. tickar den?? min låter oxå grövre. |
|
|
Hört talas om automatlådor ;-) /Kristian |
|
|
Hallå igen! Idag när jag åkte hem från jobbet i min numera lite ledsna bil blev den helt plötsligt väldigt tyst, ungefär som med original ljuddämpare (jag har 2,5") och väldigt slö så jag är fortfarande inne på om katen blåst ur och täpper till nånstans? |
|
M3-Mackan |
Är det bara katten har du ju en sjuh.......tur. Du hade ju kunnat skjuta hela motorn. -Mackan- |
|
Största risken med att övervarva efter,vad jag fått förlarat för mig,skall vara att ventilerna inte hinner stänga innan kolvarna möter dom. Detta är jag ej säker på,men om det stämmer så har du väl några lätt justerade ventiler(några som ej stänger helt) Henrik |
|
M3-Mackan |
Övervarvning brukar precis som "he rik" säger leda till att inte ventilerna hinner med...Dyrt. Men då tycker jag det borde höras/märkas mer än att den bara känns slö. -Mackan- |
|
bmw 325; Hur fort körde du när du la in tvåan? Hann du inte trycka tillbaks kopplingen? /Manray/ |
|
| Jag körde nog cirka 120 130. Jag vet inte om kopplingen var uppe helt men i så fall väääldigt kort stund. Jag tycker att det borde märkas tydligt om ventilerna fått stryk men så mycket märks inte. min farsa t.ex märkte ingen skillnad alls på bilen och han är ändå inte helt tappad bakom vagnen. | |
|
Gör ett komptest för att se om någon ventil läcker. Låter en rak 6:a som en V8:a är det något som inte står rätt till, går kanske på 5 cylindrar (har fått det ljudet en gång när jag brände en ventil i en 320, och slö som fasen blir den ju då ....) Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.