AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.442

Vad bör jag kolla på vid köp av E46 330xd - 2003?

Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Tjena hej.
Är i begrepp att ev köpa en 330xd touring 2003.
Ska åka och titta på den i morgon torsdag, nån som kan ge lite tips på vad jag bör undersöka?
Vanliga fel?
Tack på förhand.

Mitt åk Länk
la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Hej!

Först o främst läs begagnatguiden för E46 här på Autopower.

Kolla drivknutarna fram. På min var dom slut efter ca 20 000 mil. Fullt rattutslag på bägge håll när du kör sakta så märker du om det vibrerar.

Rosten på min fanns i nederkant på dörrar och framkant på motorhuv. Jag tyckte inte den spred sig särskilt snabbt sedan jag behandlat med tunt rostskydd på insidan. Kanske hjälper galvningen ?

Bakfjädrar byttes på båda sidor.

BMW i allmänhet tycker jag ofta får vibrationer. Provkör i olika hastigheter oh var uppmärksam. Om du har vibrationer kan det komma från lederna i framvagnen. Jag trodde jag hade skeva bromsskivor, men det var länkarmarna.

Detta är vad jag kommer på. En härlig bil men rosten är oftast ett litet minus.

MVH Lansman45
Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Tack Lansman45

Mitt åk Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag hittade nya kompletta drivaxlar fram för 600kr/st på eBay. Har nu kört en vinter (Norrbotten) och ca1500mil och damaskerna är hela och axlarna tajta. För det priset var jag beredd på spruckna damasker vid kyla och allmän misär, men de verkar helt ok.

Finns flera elpumpar (diesel) som ger upp lite oftare än man vill. Annars inga typfel som jag kommer på nu.

Jag har bytt lite grejer i framvagn samt satt på Bilstein B6 dämpare och den går väldigt fint efter vägen, även i lagom hög fart (160+).

Grym pendlarbil! Jag har 35 mil till jobbet. Och min har gått 42000mil (automat).

---------------------------------

If you can´t drift it - ditch it!
Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Det blev affär idag iaf..
Lycklig ägare till en 330xD automat Touring.
Visa användare
84
Johanhudik
330xDA Touring -03
Meeen det är bara kasset spelare/radio i den. Själv minns jag knappt hur ett kasset band ser ut. Bästa tipset på lösning? Till rätt pris så klart...
Ba
328
Basilika
E39 530im
byt till ex, Dynavin
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag bytte till en vanlig (enkel-din) cd stereo med usb. Då behöver man en plastkåpa eftersom en vanlig stereo är smalare än originalstereon. Finns hos de stora bilstereofirmorna. Jag köpte på eBay. Köpte även till en kabeladapter så knapparna på ratten styr min nya stereo.

Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Jag bytte till en vanlig (enkel-din) cd stereo med usb. Då behöver man en plastkåpa eftersom en vanlig stereo är smalare än originalstereon. Finns hos de stora bilstereofirmorna. Jag köpte på eBay. Köpte även till en kabeladapter så knapparna på ratten styr min nya stereo.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.