AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.483

E46 320i - 2005: Vet någon varför luftkonditionering låter vid låg styrka? videolänk bifogas

mh
26
mhamza
320d e90 -09
Hej,

Är det någon som vet vad felet kan vara på bilens luftkonditionering?
Ljudet uppstår när AC´n är på låg styrka och ibland även när man svänger eller kör på gupp!
Bilen är en BMW 320i e46 från 2005. Allt är original på bilen!

Tänkte kolla med er här innan jag testar med en AC-service.

Alla svar och all hjälp uppskattas mycket!

LÄNK:

Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Jag hade tippat på lagret i fläkten. På min förra bil så lät det så när jag svängde höger. Troligen för att lagret får en annan tyngdpunkt.
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Jaha okej, tack så jättemycket för ditt svar. Är det lagret på den fläkten som han byter på denna video

?

Bytte du själv lagret eller lämnade du in den?

Fläktmotorns axel åker lite i sidled, 1-2 mm, när man svänger med bilen, därav det gnisslande ljudet från lagerbussningarna.
Om du får tag på nya lagerbussningar (sintrade bronsbussningar) så kan du byta. Men samtidigt får du räkna med att axeln är lite sliten också, oftast byter man hela paketet med motor och fläkthjul, som på videon.
En variant är att pilla ur bussningarna och koka dem i fett några minuter, sen är de smorda för ännu många års drift. Näst bäst är att bara smörja med olja, kan duga även detta.
Gör bara inte som vissa, att dränka hela motorns inkråm, inklusive kol och kollektor med olja, typ 5-56. Det blir tyst men efter några veckor har kollektor och kol koksat igen till en svart klump.

FP
Ni
966
Nip
320i-04
Hart hört detta några ggr på min.

Jag har trott att det kunde vara löv och liknande som kommit in i fläktkanalen och slår emot då inte vindfarten är tillräcklig eller liknande.

Har massor med nedfallet från ek osv i alla springor runt bagagelucka och motorhuv.

Tycker det låter mer som den typen av väsen än rena lager. Fläkt slår emot något lite halvlöst.

Men har inte haft det så ofta än att jag gått på djupet med undersökningen. Ren spekulation från min sida dock.
mh
26
mhamza
320d e90 -09
Hej igen,

Tack så hemskt mycket för era svar. Jag har inte haft tillgång till internet så har inte sett de senaste först nu!
Jag tänkte börja med att smörja lagerbussningarna med olja och då undrar jag vad det är för sorts olja jag helst ska smörja med för bäst resultat? 5-56 eller? Det är alltså bara lagerbussningarna som skall smörjas? Ifall detta inte skulle fungera på längre sikt, vet någon då varifrån man kan få tag på hela paketet med motor och fläkthjul för en billigare peng än hos BMW?

Tack för all hjälp, vilken lättnad att veta vart felet ligger!
Inte 5-56... Vanlig motorolja duger fint, gärna lite tjockare variant om du har, annars några droppar på varje bussning av det du har i motorn. Du behöver inte ens köpa någon, stryk av lite från oljestickan i bilmotorn...

FP
Visa användare
625
Sjoling
BMW 330CI M-TECH II
Ebay.co.UK is your friend :) där lär du hitta lite kinagrejer mm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.