AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.245

Ny lag - böter följer med bilen vid köp

Sida 1 av 2
Artikel hos TV Länk

"Myndigheten utlovar dock att så långt det är möjligt försöka stödja bilköpare som hamnat i krångliga situationer." Spännande lag.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Som vanligt. För att få in pengar från ett fåtal individer inför man lagar som potentiellt kan drabba ett stort antal oskyldiga. Och kommer inte dröja länge innan mindre nogräknade individer hittar på att sätta i system att sälja bilar med skulder.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Läste någonstans att var tionde bil i Malmö är registrerad på en målvakt. Låter helt otroligt.

Med den nya lagen kommer definitivt ärliga människor hamna i knipa. Det ska tydligen gå att kolla via Transportstyrelsen om det finns några böter eller avgifter på bilen men de senaste händelserna har kanske inte hunnit registrerad innan försäljning av bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Å så den sluddrande "damen" på TV som säger man kan ju alltid fråga säljaren !!! eller ringa till oss på Transportstyrelsen. Visst säljaren lär inte avslöja nått garanterat och transportstyrelsen är inte kontaktbar utanför kontorstid iså fall måste de fixa en app eller web men dessa uppgifter på som man kan komma åt lätt och smidigt.

Varför måste man lasta över ansvaret på 3dje man som är oskyldig istället för att plocka in bilen direkt från målvakten/säljaren ?? bara för att underlätta för kronofogden att driva in skulderna knepigt argument tycker jag. Känns totalt ogenomtänkt av nån som lever i en värld som inte finns.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med Hasso. Transportstyrelsens uppgifter gick ju inte heller att förlita sig på då det kan finnas skulder på väg in. Dessutom kan väl inte de se skulder till enskilda p-bolag, finns väl flera 100 sådana?! Känns riktigt rörigt detta, varför inte bara rycka av bilarna från "målvakterna"? Jag är i plan att köpa ett brukshärke för ett bygge, prislapp runt 5-10. Hur gör jag för att gardera mig 100?

Tjänstekvinnan som tycker att "man kan fråga säljaren" lever långt från verkligheten. Dessa människor ska hjälpa till i krångliga situationer. Vad är krångligt i deras värld?
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Hasso+1. Och med tanke på att gemene man knappt ens har koll på att ta reda på om det finns kredit på bilen så kommer detta bli pannkaka...
Jag tycker iofs att det är bra att det äntligen görs något åt detta problem, det har skrivits spaltmetrar om detta i säkert 15 år och ingenting har gjorts. Vi talar nu om folk som satt i system att lura samhället och är skyldiga staten stora belopp. Samt inte minst risken för att olämpliga individer utan körkort bara kan kvittera ut en bil och ge sig ut i trafiken.

Tanken ovan att bara beslagta bilarna från målvakterna vet jag har diskuterats men aldrig lyckats. Var går i så fall gränsen från när en bil kan beslagtas?

Sen håller jag iofs med om att denna lösning är långt ifrån perfekt och jag är säker på att det kommer förbättringar - men oavsett skall det bli intressant att se hur effekten blir.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

En effekt tror jag blir att delar av begbilsmarknaden dyker, samt lite snyftartiklar på aftonbladet.se Visst är det bra att det görs något, men nu är lösningen halvfärdig vilket kan ge konsekvenser för 3:e part. Det är riktigt illa.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man skulle kunna sätta en gräns vid t ex. 2000 kr i obetalda/förfallna böter/skatteskulder etc.
Efter det skulle man kunna säga att det var tillåtet att sätta "clamp" på däcken så bilen inte kan flyttas och/eller att man då får bogsera bort bilen och ägaren får lösa ut den när alla skulder plus omkostnader för "åtgärderna" är betalade...så gör man ju i flera andra länder.

Detta skulle säkert kunna bli ett tillfälle för nya arbetstillfällen - företag som åker runt och letar efter bilar som går att plocka in.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Finns nyare dokument som jag inte hittar just nu..Men nanting at det har hallet galler Länk
Finns nyare dokument som jag inte hittar just nu..Men nanting at det har hallet galler Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Om de nu börjar rensa i Malmö, var har de tänkt ställa alla bilarna? Vi pratar om drygt 10 000 bilar bara där.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, bilarna måste ju inte ställas inne i centrala Malmö...landet är stort! ;)

Dessutom tror jag att fenomenet med "målvakter" minskar rätt drastiskt om man på så vis gör fordonen obrukbara för den som faktiskt kör dem.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Nej, det förstår jag också. Men det kräver en del yta för att hantera detta hela vägen. Din idé med en clamp känns enklare och bättre. Resultatet skulle ju bli detsamma.
Lagen gäller skulder uppkomna efter 2014-07-01
Och det är fortfarande ägare vid datumet för "skulden" som är betalningsansvarig.
Och i första hand görs det en utmätning på den ägaren.
Så köper man en bil av en "vanlig Svensson" är nog inte risken så stor att bli blåst.

"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil."
Gränsen är satt vid 5000 kronor.
Gatukontoret har överskattat behovet av förvaringsgarage; de som brukar felparkera har nu börjat betala för sig.

Länk
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag drar paralleller till hur det fungerat för fordon med skatteskulder innan denna lagförändring. Skulden har varit personlig och betalningsansvaret har helt och hållet legat på personen som fått skulden. Tills skulden har blivit betald så har fordonet varit belagt med användningsförbud (INTE körförbud, två olika begrepp för samma praktiska betydelse men av olika orsaker). Om en annan person sedan registrerat sig som ägare för fordonet så får denne inte använda fordonet eftersom det är skuldbelagt. Just en sådan situation diskuterades här för bara någon månad sedan.

Mitt förslag till lösning på detta problem har länge varit att alla skulder skall vara personliga och att en enda skuld för ett enskilt fordon skall resultera i att även alla andra fordon som "ägaren" eventuellt "äger" beläggs med användningsförbud och riskerar utmätning. (alltså juridisk/registrerad ägare).

Det om något skulle nog ändå stoppa målvakter, för vem vill riskera att få sin bil utmätt pga någon annans skuld, bara för att slippa sina egna parkeringsböter eller vad det nu kan vara?

Annat missbruk av systemet skulle bli möjligt, men jag tror att det man påstår sig vilja bli av med genom lagen skulle lösas bättre av mitt förslag. Men framförallt skulle vi ärliga inte kunna drabbas av att köpa bilar med skulder av denna typ.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Transportstyrelsen ska ju var behjälplig i detta. Någon som ringt och kollat med dem ? tala om att man ska köpa en Beg bil, vill kolla så det inte finns något på den..

Om inte, så kommer nog jag ringa och fråga på måndag
(ps. jo jag tycker också det låter ogenom tänkt, gör som i USA. Låt de beslag ta fordonet om det finns böter, och sälj det, för att få in pengar)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tycker iofs att det är bra att det gör något för att stoppa smitare. För övrigt så gäller väl alltid grundregeln att vid privatköp av bil så skall man inte bara besiktiga bilen, utan lika mycket köparen.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu måste jag ha hamnat i en tankevurpa eller missat något helt fundamentalt.

Varför inte hårdare lagar mot de som gör fel dvs målvakterna? Det verkar redan ha gjorts, utan någon effekt... Förstår inte riktigt varför det inte fungerade...
Länk

Affärsiden är ju att målvakterna står som ägare på bilarna, men eftersom målvakten saknar tillgångar så kan inget utmätas.
Saknar tillgångar!?! Står ju som ägare på två tusen bilar?!? Allvarligt?

Kör samma process som vanligt med Kronofogden, när utfall är klart - sätt upp bilen på en svart lista.
Felparkeras bilen, kolla mot svarta listan - om träff - bogsera bort bilen och sälj skiten rakt av - alla pengar går till att avbetala de skulder som finns.
Påträffas en bil av polisen (numera använder fler och fler automatiska regnummeravläsare) som är på svarta listan, stoppa, beslagta, bogsera bort bilen och sälj skiten rakt av - alla pengar går tll att avbetala de skulder som finns.

Varför skulle inte ovanstående fungera? Jag kan inte se hur ovanstående skulle kunna slå på oskyldiga personer.

Dra inte in oskyldiga personer i det här klibbiga träsket när man äntligen försöker skapa lagar för att skydda mot detta.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Den största anledningen till att det du säger inte funkar är att kronofogden måste kunna hitta bilen de ska utmäta. Tyvärr är det så att efter bortförklaringen "Äh, jag har glömt var jag ställt den" så kommer fogden inte så mycket längre. En grundförutsättning för att kunna utmäta något är ju att den skuldsatte har det i sin besittning.

Din andra idé är ju däremot rätt smart. Transportstyrelsen skulle ju kunna införa en ny registerpost i fordonsregistret som heter: "Restfört skuldsaldo, 326 900 kr, 291 poster" vilket då innebär att bilen är noterad för diverse p-böter med mera som är obetalda. Då kan ju var en och som är spekulant på bilen själv kunna bilda sig en uppfattning. Sen kan man tänka sig att automatiskt körförbud inträder vid ett skuldsaldo på 5000 kr och att fordonet automatiskt beslagtas vi 10.000 kr i skuldsaldo så fort de blir upptäckta för felparkering eller stoppade av polis. Så snopet att vi vägkanten få höra av polisen: "Tyvärr, fordonet är belagt med körförbud och beslagtaget av Transportstyrelsen sedan 2014-XX-NN. Kliv ur bilen" och sedan kör polisen iväg med bilen och säljer den.

Frågan är väl dock om inte denna registerordning i vanlig ordning skulle kosta myndigheterna mer i form att utökade resurser än den samhällsnytta det medför.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.